17.4.2022

Mercedes Benz W108 320 CDI – Kauttaaltaan modernisoitu

Mercedes-Benz W108

Joskus iäkkäämpi auto voi näyttää ”liian alkuperäiseltä”, jolloin herää mielenkiinto mitä sille on tehty. Esimerkiksi käy tämä 55-vuotias Mercedes-Benz W108, joka on kokenut täydellisen modernisoinnin.

American Car Show´n GTI Magazinen osastolla on esillä Pyry Takkusen huomiotaherättävän alkuperäiseltä ulkoisesti näyttävä Mercedes. Vuoden 1967 Mercedes-Benz W108 edustaa saksalaismerkin tuolle aikakaudelle tyypillistä suoraviivaista ulkonäköä. Kori on uudelleenrakennuksen yhteydessä pidetty alkuperäisen näköisenä vanteita lukuunottamatta. Pieniä ulkonäköä parantavia muutoksia on tehty yksityiskohtiin, joihin suuri yleisö ei edes osaa kiinnittää huomiota. Esimerkiksi katon reunan alkuperäiset kromilistat on ulkonäkösyistä jätetty pois.

Mercedes-Benz W108

Alkuperäisen Suomi-auton rakentamisessa on silti käytetty yksi talvi ruostekorjausten lisäksi näkymättömiin korimuutoksiin. Esimerkiksi ajovaloina on säilytetty Euromallin valot siitä yksinkertaisesta syystä, että ”kaikki” yleensä valitsevat jenkkiversion valot rakentelun yhteydessä. Jos kori näyttääkin alkuperäiseltä, niin kaikki muu on sitten täysin uutta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Holset-ahtimilla lisää potkua

Mercedes-Benz W108

Moottoriksi on otettu OM613 eli vuoden 2002 kuusisylinterinen 320CDI-commonrail. Jotta sillä pysyisi mukavasti muun liikenteen mukana, on moottori ahdettu kahdessa painevaiheessa Holset-ahtimilla. Turbojen välissä on vesikiertoinen cooleri ja lisäksi vielä ennen moottoria ilma/ilma-kenno. Polttoaineen riittävyydestä huolehtii isot suuttimet, kaksi commonrail-korkeapainepumppua ja Holleyn siirtopumppu. Imu- ja pakosarja sekä muut rakentelut ja hitsailut ovat omistajan omaa käsialaa. Voimansiirto koostuu vahvistetuista Mercedeksen 722.6-automaattivaihteistosta ja 320CDI:n turbiinista, BMW 535 E61:n muokatusta ja tasapainotetusta kardaanista sekä Karpiolan vetoakseleista. Perässä on 2.65-välitys ja Quaifen lukkoperä.

Mercedes-Benz W108

Iskunvaimentimet ovat GAZin valmistamat, mittojen mukaan tehdyt säädettävät mallit. Etujousina on W108 V8 -mallin rautajouset, mutta taka-akselisto jousineen on lainattu CLK-korimallista. Ajettavuutta on parannettu Vallilan Takomossa mittojen mukaan teetetyllä paksummalla vakaajalla ja takana on käytetty CLK 55 AMG:n vakaajaa. Voima siirretään tiehen 18-tuumaisten Rial Daytona Race -vanteiden 255-millisten takarenkaiden välityksellä.

Omaa aikakautta henkivä sisustus

Auton sisusta on rakennettu kokonaan uusiksi. Etupenkit ja keskikonsoli ovat kotoisin W212-Mercedeksestä (vm. 2009-2016) ja takana on alkuperäinen W108-penkki. Penkit ja ovipahvit on verhoiltu oikealla nahalla alkuperäistä auton valmistusajankohdan tyyliä mukaillen. Etupenkkeihin on tyylisyistä vaihdettu W108:n alkuperäiset niskatuet. Puuosat on viilutettu ja lakattu uudelleen halutunnäköisellä viilulla. Mittaristo on W210-mallista muokattu W108:n kojelautaan sopivaksi. Komeuden kruunaa Nardin Classic -ratti. Lopputulos on todellinen karkki.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Luetuimmat