17.4.2022 Ajoneuvot Mercedes Benz W108 320 CDI – Kauttaaltaan modernisoitu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Joskus iäkkäämpi auto voi näyttää ”liian alkuperäiseltä”, jolloin herää mielenkiinto mitä sille on tehty. Esimerkiksi käy tämä 55-vuotias Mercedes-Benz W108, joka on kokenut täydellisen modernisoinnin. American Car Show´n GTI Magazinen osastolla on esillä Pyry Takkusen huomiotaherättävän alkuperäiseltä ulkoisesti näyttävä Mercedes. Vuoden 1967 Mercedes-Benz W108 edustaa saksalaismerkin tuolle aikakaudelle tyypillistä suoraviivaista ulkonäköä. Kori on uudelleenrakennuksen yhteydessä pidetty alkuperäisen näköisenä vanteita lukuunottamatta. Pieniä ulkonäköä parantavia muutoksia on tehty yksityiskohtiin, joihin suuri yleisö ei edes osaa kiinnittää huomiota. Esimerkiksi katon reunan alkuperäiset kromilistat on ulkonäkösyistä jätetty pois.Alkuperäisen Suomi-auton rakentamisessa on silti käytetty yksi talvi ruostekorjausten lisäksi näkymättömiin korimuutoksiin. Esimerkiksi ajovaloina on säilytetty Euromallin valot siitä yksinkertaisesta syystä, että ”kaikki” yleensä valitsevat jenkkiversion valot rakentelun yhteydessä. Jos kori näyttääkin alkuperäiseltä, niin kaikki muu on sitten täysin uutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHolset-ahtimilla lisää potkuaMoottoriksi on otettu OM613 eli vuoden 2002 kuusisylinterinen 320CDI-commonrail. Jotta sillä pysyisi mukavasti muun liikenteen mukana, on moottori ahdettu kahdessa painevaiheessa Holset-ahtimilla. Turbojen välissä on vesikiertoinen cooleri ja lisäksi vielä ennen moottoria ilma/ilma-kenno. Polttoaineen riittävyydestä huolehtii isot suuttimet, kaksi commonrail-korkeapainepumppua ja Holleyn siirtopumppu. Imu- ja pakosarja sekä muut rakentelut ja hitsailut ovat omistajan omaa käsialaa. Voimansiirto koostuu vahvistetuista Mercedeksen 722.6-automaattivaihteistosta ja 320CDI:n turbiinista, BMW 535 E61:n muokatusta ja tasapainotetusta kardaanista sekä Karpiolan vetoakseleista. Perässä on 2.65-välitys ja Quaifen lukkoperä.Iskunvaimentimet ovat GAZin valmistamat, mittojen mukaan tehdyt säädettävät mallit. Etujousina on W108 V8 -mallin rautajouset, mutta taka-akselisto jousineen on lainattu CLK-korimallista. Ajettavuutta on parannettu Vallilan Takomossa mittojen mukaan teetetyllä paksummalla vakaajalla ja takana on käytetty CLK 55 AMG:n vakaajaa. Voima siirretään tiehen 18-tuumaisten Rial Daytona Race -vanteiden 255-millisten takarenkaiden välityksellä.Omaa aikakautta henkivä sisustusAuton sisusta on rakennettu kokonaan uusiksi. Etupenkit ja keskikonsoli ovat kotoisin W212-Mercedeksestä (vm. 2009-2016) ja takana on alkuperäinen W108-penkki. Penkit ja ovipahvit on verhoiltu oikealla nahalla alkuperäistä auton valmistusajankohdan tyyliä mukaillen. Etupenkkeihin on tyylisyistä vaihdettu W108:n alkuperäiset niskatuet. Puuosat on viilutettu ja lakattu uudelleen halutunnäköisellä viilulla. Mittaristo on W210-mallista muokattu W108:n kojelautaan sopivaksi. Komeuden kruunaa Nardin Classic -ratti. Lopputulos on todellinen karkki.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 7.1.2025 Ajoneuvot On jälleen aika esitellä kuluneen vuoden 10 suosituinta automallia – äärimmäisimmässä asussaan tietenkin 4.1.2025 Uutinen Tutut automerkit pitivät pintansa viime vuonna – kasvattivat jopa markkinaosuuttaan 4.1.2025 Ajoneuvot Hyvää 10-vuotissynttäriä, nykypolven Audi Q7 – ja muutamia muita automarkkinoidemme ikänestoreita Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y "Juniper" esiteltiin Kiinassa - tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti