5.2.2016 Ajoneuvot Mika Kallio leikkauspöydän kautta jääratakisoihin Mika Kallio Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Testikuljettajana KTM:n MotoGP-pyörää ajavalle Mika Kalliolle kertyy tällä kaudella enemmän ratakierroksia kuin saman luokan kilpakuljettajille. Ratamoottoripyöräilijä Mika Kallio hylkäsi tämän kauden tarjoukset Moto2-talleilta ja siirtyi kehittämään itävaltalaisen KTM-tallin MotoGP-pyörää, joka nähdään mukana MM-sarjassa kaudella 2017. Ensiesiintymistä saatetaan aikaistaa niin, että se tapahtuu jo kauden 2016 päätösosakilpailussa Valenciassa.Kallion tavoitteena on lunastaa kisakuskin paikka KTM:llä kaudelle 2017.Kallio vieraili MP16 -näyttelyssä torstaina, vaikka pääsyy Suomen vierailulle olikin ihan toinen.- Haluan kokeilla parin vuoden tauon jälkeen jäärataa, ja viikon kuluttua on kisat. Se on samalla hyvä tilaisuus testata kestävätkö paikat jo täysipainoista ajamista leikkausten jälkeen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKilpakumppani rysäytti pohjeluun poikkiKallio joutui joulukuussa leikkauspöydälle, kun Barcelonassa ajaessaan leikkimielistä Dirt Track -kisaa kaatui harmittomasti ja kilpakumppani ajoi Kallion päälle. Pohjeluu katkesi rytäkässä.- Loukkaantuminen tuli sopivasti KTM:n kahden kuukauden testitauon alkuun. Kun leikkauspöydälle mentiin, niin päätettiin pohjeluun lisäksi korjata samalla myös vanhat ranne- ja olkapäävammat.Vauhdikkaalle miehelle toipumisaika ei ollut helppoa.- Muutama viikko siinä meni pyörätuolin kanssa operoidessa, mutta nyt on jo helpompaa ja ollaan taas täysillä lähdössä ajamaan.Miten testikuljettajan tehtävä poikkeaa kilpakuljettajan roolista?- Tällä hetkellä meillä on sovittuna 12 tai 13 testiä, joista jokainen kestää kolme päivää. Siihen tulee vielä lisää pari-kolme testiä Euroopan ulkopuolelle, todennäköisesti Malesiaan. Periaatteessa meidän testien määrä vastaa MotoGP-sarjan kilpailuviikonloppujen määrää. Erona on se, että kolmen testipäivän aikana kierroksia ja ajokilometrejä kertyy selvästi enemmän kuin kisaviikonloppuna.Kallio korjaa heti perään, että tärkeintä testeissä ei ole ajokilometrien määrä vaan laatu, ja se että saadaan luotettavaa dataa pyörän kehittämiseksi.- Siksi testien välissä on aina taukoa pari viikkoa, että ehditään purkaa data ja tehdä sen pohjalta tarvittavia muutoksia ja uusia osia pyörään.Mikan rooli on ajaa kaikissa testeissäKTM:n testikuljettajiksi nimitettiin tälle kaudelle Kallio sekä niinikään MotoGP-luokassa aikaisemmin kilpaillut saksalainen Alex Hoffman. Monelle olikin yllätys, kun KTM pari päivää sitten ilmoitti palkanneensa kaksi testikuljettajaa lisää. Ranskalainen Randy de Puniet ja sveitsiläinen Thomas Lüthi. Sveitsiläisen uran kohokohta on 125-kuutioisten maailmanmestaruus vuonna 2005 ja Puniet on kilpaillut useilla merkeillä MotoGP-luokassa ja ajanut kaksi kautta Suzukin MotoGP-testikuljettajana. Vaikuttavatko nämä vahvistukset Kallion rooliin?- Ei vaíkuta. Puniet ja Lüthi ovat keikkaluonteisia kuskeja meille. Päätestaajana ajan kaikissa testeissä toista pyörää ja toisen testipyörän kuljettajina vaihtelevat nämä muut kuljettajat. Se on vain hyvä että saadaan palautetta useammalta kuljettajalta.MotoGP-säännöt muuttuvat ratkaisevasti kaudelle 2016. Kaikkiin pyöriin tulee sama Magneti Marellin moottorinohjausjärjestelmä ja rengasmerkki vaihtuu Micheliniksi. Oliko näillä sääntömuutoksilla vaikutusta KTM:n päätökseen lähteä kuninkuusluokkaan mukaan?- Niillä oli erittäin suuri vaikutus päätökseen. Ilman sääntömuutoksia KTM tuskin olisi tehnyt päätöstä mukaan lähtemisestä. Nyt päästään samalta viivalta kehittämään pyörää, kun kenellä ei ole aikaisempaa kokemusta Magneti Marellista eikä Michelinistä. Lisäksi minulle on etua siitä, että olen jo päässyt vähän aikaisemmin testaamaan Michelinin renkaita.KTM:n tiimiin liittyi myös Hondan MotoGP-tiimissä Dani Pedrosan ryhmäpäällikkönä pitkään toiminut Mike Leitner. Tuoko hän tiimiin enemmän Hondan vai Leitnerin toimintatapoja?- Tunnen Miken monen vuoden ajalta. Meillä on hyvin samanlainen tapa toimia ja ajatella miten asiat pitää hoitaa. Ollaan yhdessä tehty testisuunnitelmat ja nyt lähdetään toteuttamaan niitä pienin harppauksin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKTM Moto2-yllätys julkisuuteenPari päivää sitten jopa alaa tiiviisti seuraavat yllättyivät, kun julkisuuteen tuli tieto että KTM kehittää myös Moto2-luokan kilpapyörää. Kun sinulla on viideltä viimeiseltä kaudelta rautainen kokemus juuri tästä luokasta, niin onko KTM jo kysellyt halukkuuttasi osallistua myös Moto2-projektiin?- Ei olla oikeastaan vielä keskusteltu siitä projektista mitään. Jossain välissä asia varmaan nousee esille. Jos nyt kysyttäisiin halukkuutta, niin en tiedä mitä vastaisin. Ainakin asiaa pitäisi miettiä tarkkaan. MotoGP-pyörässä on lähes tuplasti tehoa Moto2:een verrattuna. Siten se vaatii myös erilaiset ajolinjat ja ajaessa keskitytään eri asioihin. Luokan vaihto edestakaisin saattaisi vain sotkea omaa ajoa, eikä tulokset olisi parhaalla mahdollisella tasolla päätyössä eli KTM MotoGP-pyörän kehittämisessä. Nyt keskitytään 100-prosenttisesti testaamiseen ja siihen että olisin tiimin kisakuski kaudella 2017.Teksti Janne Huhtala, kuvat Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen