5.2.2016

Mika Kallio leikkauspöydän kautta jääratakisoihin

Mika Kallio
Mika Kallio

Testikuljettajana KTM:n MotoGP-pyörää ajavalle Mika Kalliolle kertyy tällä kaudella enemmän ratakierroksia kuin saman luokan kilpakuljettajille.

Ratamoottoripyöräilijä Mika Kallio hylkäsi tämän kauden tarjoukset Moto2-talleilta ja siirtyi kehittämään itävaltalaisen KTM-tallin MotoGP-pyörää, joka nähdään mukana MM-sarjassa kaudella 2017. Ensiesiintymistä saatetaan aikaistaa niin, että se tapahtuu jo kauden 2016 päätösosakilpailussa Valenciassa.Kallion tavoitteena on lunastaa kisakuskin paikka KTM:llä kaudelle 2017.

Kallio vieraili MP16 -näyttelyssä torstaina, vaikka pääsyy Suomen vierailulle olikin ihan toinen.

- Haluan kokeilla parin vuoden tauon jälkeen jäärataa, ja viikon kuluttua on kisat. Se on samalla hyvä tilaisuus testata kestävätkö paikat jo täysipainoista ajamista leikkausten jälkeen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kilpakumppani rysäytti pohjeluun poikki

Kallio joutui joulukuussa leikkauspöydälle, kun Barcelonassa ajaessaan leikkimielistä Dirt Track -kisaa kaatui harmittomasti ja kilpakumppani ajoi Kallion päälle. Pohjeluu katkesi rytäkässä.

- Loukkaantuminen tuli sopivasti KTM:n kahden kuukauden testitauon alkuun. Kun leikkauspöydälle mentiin, niin päätettiin pohjeluun lisäksi korjata samalla myös vanhat ranne- ja olkapäävammat.

Vauhdikkaalle miehelle toipumisaika ei ollut helppoa.

- Muutama viikko siinä meni pyörätuolin kanssa operoidessa, mutta nyt on jo helpompaa ja ollaan taas täysillä lähdössä ajamaan.

Miten testikuljettajan tehtävä poikkeaa kilpakuljettajan roolista?

- Tällä hetkellä meillä on sovittuna 12 tai 13 testiä, joista jokainen kestää kolme päivää. Siihen tulee vielä lisää pari-kolme testiä Euroopan ulkopuolelle, todennäköisesti Malesiaan. Periaatteessa meidän testien määrä vastaa MotoGP-sarjan kilpailuviikonloppujen määrää. Erona on se, että kolmen testipäivän aikana kierroksia ja ajokilometrejä kertyy selvästi enemmän kuin kisaviikonloppuna.

Kallio korjaa heti perään, että tärkeintä testeissä ei ole ajokilometrien määrä vaan laatu, ja se että saadaan luotettavaa dataa pyörän kehittämiseksi.

- Siksi testien välissä on aina taukoa pari viikkoa, että ehditään purkaa data ja tehdä sen pohjalta tarvittavia muutoksia ja uusia osia pyörään.

Mika Kallio

Mikan rooli on ajaa kaikissa testeissä

KTM:n testikuljettajiksi nimitettiin tälle kaudelle Kallio sekä niinikään MotoGP-luokassa aikaisemmin kilpaillut saksalainen Alex Hoffman. Monelle olikin yllätys, kun KTM pari päivää sitten ilmoitti palkanneensa kaksi testikuljettajaa lisää. Ranskalainen Randy de Puniet ja sveitsiläinen Thomas Lüthi. Sveitsiläisen uran kohokohta on 125-kuutioisten maailmanmestaruus vuonna 2005 ja Puniet on kilpaillut useilla merkeillä MotoGP-luokassa ja ajanut kaksi kautta Suzukin MotoGP-testikuljettajana. Vaikuttavatko nämä vahvistukset Kallion rooliin?

- Ei vaíkuta. Puniet ja  Lüthi ovat keikkaluonteisia kuskeja meille. Päätestaajana ajan kaikissa testeissä toista pyörää ja toisen testipyörän kuljettajina vaihtelevat nämä muut kuljettajat. Se on vain hyvä että saadaan palautetta useammalta kuljettajalta.

MotoGP-säännöt muuttuvat ratkaisevasti kaudelle 2016. Kaikkiin pyöriin tulee sama Magneti Marellin moottorinohjausjärjestelmä ja rengasmerkki vaihtuu Micheliniksi. Oliko näillä sääntömuutoksilla vaikutusta KTM:n päätökseen lähteä kuninkuusluokkaan mukaan?

- Niillä oli erittäin suuri vaikutus päätökseen. Ilman sääntömuutoksia KTM tuskin olisi tehnyt päätöstä mukaan lähtemisestä. Nyt päästään samalta viivalta kehittämään pyörää, kun kenellä ei ole aikaisempaa kokemusta Magneti Marellista eikä Michelinistä. Lisäksi minulle on etua siitä, että olen jo päässyt vähän aikaisemmin testaamaan Michelinin renkaita.

KTM:n tiimiin liittyi myös Hondan MotoGP-tiimissä Dani Pedrosan ryhmäpäällikkönä pitkään toiminut Mike Leitner. Tuoko hän tiimiin enemmän Hondan vai Leitnerin toimintatapoja?

- Tunnen Miken monen vuoden ajalta. Meillä on hyvin samanlainen tapa toimia ja ajatella miten asiat pitää hoitaa. Ollaan yhdessä tehty testisuunnitelmat ja nyt lähdetään toteuttamaan niitä pienin harppauksin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

KTM Moto2-yllätys julkisuuteen

Pari päivää sitten jopa alaa tiiviisti seuraavat yllättyivät, kun julkisuuteen tuli tieto että KTM kehittää myös Moto2-luokan kilpapyörää. Kun sinulla on viideltä viimeiseltä kaudelta rautainen kokemus juuri tästä luokasta, niin onko KTM jo kysellyt halukkuuttasi osallistua myös Moto2-projektiin?

- Ei olla oikeastaan vielä keskusteltu siitä projektista mitään. Jossain välissä asia varmaan nousee esille. Jos nyt kysyttäisiin halukkuutta, niin en tiedä mitä vastaisin. Ainakin asiaa pitäisi miettiä tarkkaan. MotoGP-pyörässä on lähes tuplasti tehoa Moto2:een verrattuna. Siten se vaatii myös erilaiset ajolinjat ja ajaessa keskitytään eri asioihin. Luokan vaihto edestakaisin saattaisi vain sotkea omaa ajoa, eikä tulokset olisi parhaalla mahdollisella tasolla päätyössä eli KTM MotoGP-pyörän kehittämisessä. Nyt keskitytään 100-prosenttisesti testaamiseen ja siihen että olisin tiimin kisakuski kaudella 2017.

Teksti Janne Huhtala, kuvat Antti Hentinen

Luetuimmat