28.4.2018 Ajoneuvot Mistä kannattaa säästää kesärengaskaupoilla ja mistä ei? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kakkosautoon halvat renkaat tai kitkarenkailla kesäkeleille? Vai saisiko säästöjä ottamalla vararenkaan käyttöön? Nokian Renkaiden mukaan rengaskaupoilla sattuu ja tapahtuu, kun säästäväiset suomalaiset suuntaavat kesäkauteen. – ”Myyttekö vaimon autoon halvat renkaat?” on klassinen kysymys. Kyllä siinä myyjä miettii, että noinko paljon ostaja rakastaa perhettään. Monelle on myös tullut suoraan todettua, että vaimolle kannattaisi hommata kaikista parhaat renkaat, mitä maa päällään kantaa, sanoo Vianorin aluepäällikkö Pertti Leimu. Yllättävän moni suomalainen tekee Leimun mukaan sen virheen, että jos autolla ajetaan vähän, niin ostetaan siihen halvat kesärenkaat. Matkan pituudella ei kuitenkaan ole merkitystä, jos vahinko on sattuakseen. Ajomäärien ohella tärkeää on huomioida, miten kokenut kuljettaja autolla ajaa. – Rengaskaupoilla on hyvä hahmottaa, että ajoneuvo on noin kämmenen kokoisella lätyllä kiinni tiessä. Toisissa renkaissa turvallisuusominaisuuksia on enemmän kuin toisissa. Myyjän tehtävänä on opastaa asiakasta omaan autoon ja ajotottumuksiin sopivissa rengasvalinnoissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käytetyt kesärenkaat kiinnostavat Käytetyt renkaat kiinnostavat osaa ostajista – jopa siinä määrin, että mieleen saattaa juolahtaa napata peräkontista vanha vararengas käyttöön ja säästää samalla yhden renkaan hankintahinta. Vaikka käytetty rengassarja voi olla ekologinen valinta, säästöjä siitä ei juuri saa. – Tänä päivänä uudet peruskoon renkaat saa noin 400 eurolla. Tuurilla hyvät käytetyt voi löytää 200 eurolla, eikä niistäkään voi olla varma, miksi joku on ne hylännyt. Tätä kun lasketaan yhdessä asiakkaan kanssa, niin moni tulee siihen tulokseen, ettei käytetyissä olekaan oikein järkeä. Vanhan vararenkaan suosittelen myös jättämään paikalleen. Sen kohdalla ikä tulee äkkiä vastaan, eikä rengas pelitä samaan tapaan uusien rinnalla. Kitkarenkaiden kohdalla säästöstä voi seurata jopa hengenvaara. Leimun mukaan hälyttävän monella on harhakuva, että kitkarenkaalla voi ajaa ympäri vuoden, koska laki sallii. Tämä ei päde, sillä pohjoismainen kitkarengas on suunniteltu turvaamaan ajo loskassa ja kylmällä kelillä. Kesällä lämpötilojen ja ajonopeuksien noustessa vahvasti lameloitu kitkarengas on vaikeuksissa. – Kuumalla moottoritiellä kitkarengas käytännössä sulaa auton alle. Sadesäällä vaarat kasvavat, sillä kitkarenkaiden vesiliirto-ominaisuudet on lukuisissa testeissä todettu surkeiksi. Malttia tuunausintoon Säästöajatukset juolahtavat mieleen etenkin rengaskauden vaihtuessa. Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri saa kiireisimpänä aikana viikoittain kymmeniä kyselyjä siitä, voiko vanhat talvirenkaat hyödyntää kesäajossa nyppimällä renkaasta nastat pois. – Tätä ei voi suositella, sillä kyseessä on ensinnäkin hirveä homma. Lisäksi jäljelle jääneeseen nastanreikään menee herkästi kiviä, jotka voivat rikkoa renkaan. Nastarenkaan kumisekoitukset on myös suunnattu talvikeleille, jolloin ajomukavuus kesällä ei ole samalla tasolla, summaa Morri. Nuorisoa kiinnostaa auton tuunaus vanteiden osalta. Leimu neuvoo nuoria huomioimaan myös turvallisuuskriteerit. Moni haluaisi laittaa tolkuttomasti rahaa alumiini- ja kevytmetallivanteisiin ja hankkia sen päälle mahdollisimman halvat renkaat. – Uudet renkaat ovat halpa henkivakuutus, mutta ratkaisevinta autoilussa on se 60 senttimetriä, mikä jää ratin ja penkin väliin. Omalla tekemisellä voi vaikuttaa turvallisuuteen ja renkaan käyttöikään olennaisesti, sanoo Leimu. Lähde ja kuvitus: Nokian Renkaat Nokian Renkaiden vinkit säästöihin: – Maksimoi ajotulos ja renkaiden käyttöikä valitsemalla autollesi ja omiin ajotottumuksiisi sopivimmat renkaat. – Vertaile hinnan ohella renkaiden ominaisuuksia. Painota rengasominaisuuksissa turvallisuutta, kestävyyttä ja polttoainetehokkuutta. – Aja renkaita säästäen. Vajaa rengas kuluu vauhdilla ja syö polttoainetta, joten tarkista ilmanpaineet kolmen viikon välein huoltoasemalla tai maksutta Vianorin palvelupisteissä. – Ole tarkkana katukiveyksien ja työmaiden kohdalla. Älä aja suoraan katukiveyksen yli, vaan muista hiljentää vauhtia ja lähestyä pienessä kulmassa. Ruuvit ja mutterit puhkovat herkästi renkaita, joten aja ja parkkeeraa harkiten työmaa-alueilla. – Maksimoi rengassarjan käyttöikä ja auton hallittavuus. Vaihda renkaiden paikkaa auton alla tasaisin väliajoin, jotta ne kuluvat mahdollisimman samaa tahtia. Renkaat kannattaa kierrättää etuakselilta taka-akselille n. 8 000 ajokilometrin välein. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Testit Rengastesti: pitoa pakuun – testasimme pakettiautojen kesärenkaat 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?