28.4.2018 Ajoneuvot Mistä kannattaa säästää kesärengaskaupoilla ja mistä ei? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kakkosautoon halvat renkaat tai kitkarenkailla kesäkeleille? Vai saisiko säästöjä ottamalla vararenkaan käyttöön? Nokian Renkaiden mukaan rengaskaupoilla sattuu ja tapahtuu, kun säästäväiset suomalaiset suuntaavat kesäkauteen. – ”Myyttekö vaimon autoon halvat renkaat?” on klassinen kysymys. Kyllä siinä myyjä miettii, että noinko paljon ostaja rakastaa perhettään. Monelle on myös tullut suoraan todettua, että vaimolle kannattaisi hommata kaikista parhaat renkaat, mitä maa päällään kantaa, sanoo Vianorin aluepäällikkö Pertti Leimu.Yllättävän moni suomalainen tekee Leimun mukaan sen virheen, että jos autolla ajetaan vähän, niin ostetaan siihen halvat kesärenkaat. Matkan pituudella ei kuitenkaan ole merkitystä, jos vahinko on sattuakseen. Ajomäärien ohella tärkeää on huomioida, miten kokenut kuljettaja autolla ajaa.– Rengaskaupoilla on hyvä hahmottaa, että ajoneuvo on noin kämmenen kokoisella lätyllä kiinni tiessä. Toisissa renkaissa turvallisuusominaisuuksia on enemmän kuin toisissa. Myyjän tehtävänä on opastaa asiakasta omaan autoon ja ajotottumuksiin sopivissa rengasvalinnoissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetyt kesärenkaat kiinnostavatKäytetyt renkaat kiinnostavat osaa ostajista – jopa siinä määrin, että mieleen saattaa juolahtaa napata peräkontista vanha vararengas käyttöön ja säästää samalla yhden renkaan hankintahinta. Vaikka käytetty rengassarja voi olla ekologinen valinta, säästöjä siitä ei juuri saa.– Tänä päivänä uudet peruskoon renkaat saa noin 400 eurolla. Tuurilla hyvät käytetyt voi löytää 200 eurolla, eikä niistäkään voi olla varma, miksi joku on ne hylännyt. Tätä kun lasketaan yhdessä asiakkaan kanssa, niin moni tulee siihen tulokseen, ettei käytetyissä olekaan oikein järkeä. Vanhan vararenkaan suosittelen myös jättämään paikalleen. Sen kohdalla ikä tulee äkkiä vastaan, eikä rengas pelitä samaan tapaan uusien rinnalla.Kitkarenkaiden kohdalla säästöstä voi seurata jopa hengenvaara. Leimun mukaan hälyttävän monella on harhakuva, että kitkarenkaalla voi ajaa ympäri vuoden, koska laki sallii.Tämä ei päde, sillä pohjoismainen kitkarengas on suunniteltu turvaamaan ajo loskassa ja kylmällä kelillä. Kesällä lämpötilojen ja ajonopeuksien noustessa vahvasti lameloitu kitkarengas on vaikeuksissa.– Kuumalla moottoritiellä kitkarengas käytännössä sulaa auton alle. Sadesäällä vaarat kasvavat, sillä kitkarenkaiden vesiliirto-ominaisuudet on lukuisissa testeissä todettu surkeiksi.Malttia tuunausintoonSäästöajatukset juolahtavat mieleen etenkin rengaskauden vaihtuessa. Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri saa kiireisimpänä aikana viikoittain kymmeniä kyselyjä siitä, voiko vanhat talvirenkaat hyödyntää kesäajossa nyppimällä renkaasta nastat pois.– Tätä ei voi suositella, sillä kyseessä on ensinnäkin hirveä homma. Lisäksi jäljelle jääneeseen nastanreikään menee herkästi kiviä, jotka voivat rikkoa renkaan. Nastarenkaan kumisekoitukset on myös suunnattu talvikeleille, jolloin ajomukavuus kesällä ei ole samalla tasolla, summaa Morri.Nuorisoa kiinnostaa auton tuunaus vanteiden osalta. Leimu neuvoo nuoria huomioimaan myös turvallisuuskriteerit. Moni haluaisi laittaa tolkuttomasti rahaa alumiini- ja kevytmetallivanteisiin ja hankkia sen päälle mahdollisimman halvat renkaat.– Uudet renkaat ovat halpa henkivakuutus, mutta ratkaisevinta autoilussa on se 60 senttimetriä, mikä jää ratin ja penkin väliin. Omalla tekemisellä voi vaikuttaa turvallisuuteen ja renkaan käyttöikään olennaisesti, sanoo Leimu.Lähde ja kuvitus: Nokian Renkaat Nokian Renkaiden vinkit säästöihin: – Maksimoi ajotulos ja renkaiden käyttöikä valitsemalla autollesi ja omiin ajotottumuksiisi sopivimmat renkaat. – Vertaile hinnan ohella renkaiden ominaisuuksia. Painota rengasominaisuuksissa turvallisuutta, kestävyyttä ja polttoainetehokkuutta. – Aja renkaita säästäen. Vajaa rengas kuluu vauhdilla ja syö polttoainetta, joten tarkista ilmanpaineet kolmen viikon välein huoltoasemalla tai maksutta Vianorin palvelupisteissä. – Ole tarkkana katukiveyksien ja työmaiden kohdalla. Älä aja suoraan katukiveyksen yli, vaan muista hiljentää vauhtia ja lähestyä pienessä kulmassa. Ruuvit ja mutterit puhkovat herkästi renkaita, joten aja ja parkkeeraa harkiten työmaa-alueilla. – Maksimoi rengassarjan käyttöikä ja auton hallittavuus. Vaihda renkaiden paikkaa auton alla tasaisin väliajoin, jotta ne kuluvat mahdollisimman samaa tahtia. Renkaat kannattaa kierrättää etuakselilta taka-akselille n. 8 000 ajokilometrin välein. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 8.1.2025 Kuluttajat Käytetyn auton viasta autoliikkeelle reklamoinut ostaja: ”Miten voidaan tehdä näkemättä päätös, jossa pysytään loppuun asti?” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti