3.6.2020 Ajoneuvot Moottorin peräkärrytesti: tarkista nämä kohdat, kun otat vaunun käyttöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peräkärry saattaa vaikuttaa yksinkertaiselta laitteelta, mutta sen vetäminen vaatii vastuuta. Kaksiosainen juttusarjamme antaa vinkkejä kärryn käyttöön – aloitamme vetoauton ja vaunun kunnon tarkastamisesta. Uusi tieliikennelaki astui voimaan 1. kesäkuuta ja nyt henkilö- ja pakettiautoon kytkettyä luokittelumassaltaan enintään 750 kg:n perävaunua saa vetää 100 km/h nopeudella. Olennaista on kuitenkin muistaa, että kyseessä on suurin sallittu nopeus silloin, kun tiekohtainen rajoitus sen käytön sallii – hiljempaakin voi toki aina ajaa. Nopeuksien kasvaessa on turvallisuuden säilyttämiseksi olennaista kiinnittää huomiota muutamiin perusasioihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaunun ja vetokoukun kuntoAluksi kannattaa tarkistaa, että vetoauton asiat ovat kunnossa. Irrotettava vetokoukku pitää irrottaa ja kiinnittää säännöllisesti sekä huoltaa. Varmista, että tämä tehdään auton määräaikaishuollon yhteydessä. Vanhemmissa autoissa pitää puolestaan tarkastaa vetokoukun kiinnityksen mahdolliset ruostevauriot.Perävaunukin tarvitsee säännöllistä ja asiantuntevaa huoltoa. Tarkasta vetopään kunto sen ollessa kytkettynä vetokuulaan. Jos tuntuu välystä tai kolinaa, on vetopää syytä uusia.Tarkasta myös kärryn renkaiden ikä, kunto ja rengaspaineet. Yli 10 vuotta vanhat renkaat on syytä uusia, vaikka niissä olisi vielä hyvinkin pintaa jäljellä.Pyöränlaakerien kunto tarkastetaan tarttumalla kiinni pyörän yläkulmista ja heiluttamalla pyörää syvyyssuunnassa. Pieni henki saa tuntua, mutta jos klappia on yli millin (heilutettaessa kuuluu selkeää kolinaa), on laakeri kiristyksen, huollon tai vaihdon tarpeessa (laakerityypistä riippuen). Toinen hyvä keino on pyörän pyörittäminen sen ollessa nostettuna (tunkki kärryn alla). Jos kuuluu rahinaa, on laakeri sökö. Laakerin hajotessa ajossa saattaa pyörä napoineen irrota.Sähkötkin kuntoonTarkasta valojen toiminta ja selvitä itsellesi niiden toimintaperiaate. Mikäli auton pistorasia on 13-napainen ja perävaunun pistoke 7-napainen, joutuu käyttämään adapteria. Jos auton pistorasia on 13-napainen ja vedetään useimmiten vain tiettyä perävaunua, on suositeltavaa vaihtaa perävaunuun 13-napainen pistotulppa, jolloin adapteria ei tarvita ollenkaan. Adapterin käyttö lisää kontaktihäiriöiden mahdollisuutta.Valojen toimintaperiaatteesta on olennaista huomata, etteivät perävaunun valot useinkaan pala, jos autossa käytetään päiväajovaloja – eivät välttämättä siinäkään tapauksessa, vaikka auton omat takavalot palaisivatkin. Myös kärryn lavan pohjan kunto pitää tarkastaa muutaman kerran vuodessa. Pohjavaneri saattaa mädäntyä salakavalasti – varsinkin kärryn seistessä ulkona.Teksti ja kuvat: Moottorin työryhmä Lue myös: Moottori testaa: näin käy, kun peräkärryllä väistetään 95 km/h nopeudella Moottori testasi kevytperäkärryjä väistökokeessa: kaikki vaunut eivät kestäneet täyttä kuormaa Näin tehtiin Moottorin suuri peräkärrytesti: kuorma kiinni ja väistökokeeseen maantienopeudella Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen