3.6.2020

Moottorin peräkärrytesti: tarkista nämä kohdat, kun otat vaunun käyttöön

Peräkärry saattaa vaikuttaa yksinkertaiselta laitteelta, mutta sen vetäminen vaatii vastuuta. Kaksiosainen juttusarjamme antaa vinkkejä kärryn käyttöön – aloitamme vetoauton ja vaunun kunnon tarkastamisesta.

Uusi tieliikennelaki astui voimaan 1. kesäkuuta ja nyt henkilö- ja pakettiautoon kytkettyä luokittelumassaltaan enintään 750 kg:n perävaunua saa vetää 100 km/h nopeudella. Olennaista on kuitenkin muistaa, että kyseessä on suurin sallittu nopeus silloin, kun tiekohtainen rajoitus sen käytön sallii – hiljempaakin voi toki aina ajaa. Nopeuksien kasvaessa on turvallisuuden säilyttämiseksi olennaista kiinnittää huomiota muutamiin perusasioihin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vaunun ja vetokoukun kunto

Aluksi kannattaa tarkistaa, että vetoauton asiat ovat kunnossa. Irrotettava vetokoukku pitää irrottaa ja kiinnittää säännöllisesti sekä huoltaa. Varmista, että tämä tehdään auton määräaikaishuollon yhteydessä. Vanhemmissa autoissa pitää puolestaan tarkastaa vetokoukun kiinnityksen mahdolliset ruostevauriot.

Perävaunukin tarvitsee säännöllistä ja asiantuntevaa huoltoa. Tarkasta vetopään kunto sen ollessa kytkettynä vetokuulaan. Jos tuntuu välystä tai kolinaa, on vetopää syytä uusia.

Tarkasta myös kärryn renkaiden ikä, kunto ja rengaspaineet. Yli 10 vuotta vanhat renkaat on syytä uusia, vaikka niissä olisi vielä hyvinkin pintaa jäljellä.

Pyöränlaakerien kunto tarkastetaan tarttumalla kiinni pyörän yläkulmista ja heiluttamalla pyörää syvyyssuunnassa. Pieni henki saa tuntua, mutta jos klappia on yli millin (heilutettaessa kuuluu selkeää kolinaa), on laakeri kiristyksen, huollon tai vaihdon tarpeessa (laakerityypistä riippuen). Toinen hyvä keino on pyörän pyörittäminen sen ollessa nostettuna (tunkki kärryn alla). Jos kuuluu rahinaa, on laakeri sökö. Laakerin hajotessa ajossa saattaa pyörä napoineen irrota.

Sähkötkin kuntoon

Tarkasta valojen toiminta ja selvitä itsellesi niiden toimintaperiaate. Mikäli auton pistorasia on 13-napainen ja perävaunun pistoke 7-napainen, joutuu käyttämään adapteria. Jos auton pistorasia on 13-napainen ja vedetään useimmiten vain tiettyä perävaunua, on suositeltavaa vaihtaa perävaunuun 13-napainen pistotulppa, jolloin adapteria ei tarvita ollenkaan. Adapterin käyttö lisää kontaktihäiriöiden mahdollisuutta.

Valojen toimintaperiaatteesta on olennaista huomata, etteivät perävaunun valot useinkaan pala, jos autossa käytetään päiväajovaloja – eivät välttämättä siinäkään tapauksessa, vaikka auton omat takavalot palaisivatkin.
Myös kärryn lavan pohjan kunto pitää tarkastaa muutaman kerran vuodessa. Pohjavaneri saattaa mädäntyä salakavalasti – varsinkin kärryn seistessä ulkona.

Teksti ja kuvat: Moottorin työryhmä

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat