3.6.2020 Ajoneuvot Moottorin peräkärrytesti: tarkista nämä kohdat, kun otat vaunun käyttöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peräkärry saattaa vaikuttaa yksinkertaiselta laitteelta, mutta sen vetäminen vaatii vastuuta. Kaksiosainen juttusarjamme antaa vinkkejä kärryn käyttöön – aloitamme vetoauton ja vaunun kunnon tarkastamisesta. Uusi tieliikennelaki astui voimaan 1. kesäkuuta ja nyt henkilö- ja pakettiautoon kytkettyä luokittelumassaltaan enintään 750 kg:n perävaunua saa vetää 100 km/h nopeudella. Olennaista on kuitenkin muistaa, että kyseessä on suurin sallittu nopeus silloin, kun tiekohtainen rajoitus sen käytön sallii – hiljempaakin voi toki aina ajaa. Nopeuksien kasvaessa on turvallisuuden säilyttämiseksi olennaista kiinnittää huomiota muutamiin perusasioihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaunun ja vetokoukun kuntoAluksi kannattaa tarkistaa, että vetoauton asiat ovat kunnossa. Irrotettava vetokoukku pitää irrottaa ja kiinnittää säännöllisesti sekä huoltaa. Varmista, että tämä tehdään auton määräaikaishuollon yhteydessä. Vanhemmissa autoissa pitää puolestaan tarkastaa vetokoukun kiinnityksen mahdolliset ruostevauriot.Perävaunukin tarvitsee säännöllistä ja asiantuntevaa huoltoa. Tarkasta vetopään kunto sen ollessa kytkettynä vetokuulaan. Jos tuntuu välystä tai kolinaa, on vetopää syytä uusia.Tarkasta myös kärryn renkaiden ikä, kunto ja rengaspaineet. Yli 10 vuotta vanhat renkaat on syytä uusia, vaikka niissä olisi vielä hyvinkin pintaa jäljellä.Pyöränlaakerien kunto tarkastetaan tarttumalla kiinni pyörän yläkulmista ja heiluttamalla pyörää syvyyssuunnassa. Pieni henki saa tuntua, mutta jos klappia on yli millin (heilutettaessa kuuluu selkeää kolinaa), on laakeri kiristyksen, huollon tai vaihdon tarpeessa (laakerityypistä riippuen). Toinen hyvä keino on pyörän pyörittäminen sen ollessa nostettuna (tunkki kärryn alla). Jos kuuluu rahinaa, on laakeri sökö. Laakerin hajotessa ajossa saattaa pyörä napoineen irrota.Sähkötkin kuntoonTarkasta valojen toiminta ja selvitä itsellesi niiden toimintaperiaate. Mikäli auton pistorasia on 13-napainen ja perävaunun pistoke 7-napainen, joutuu käyttämään adapteria. Jos auton pistorasia on 13-napainen ja vedetään useimmiten vain tiettyä perävaunua, on suositeltavaa vaihtaa perävaunuun 13-napainen pistotulppa, jolloin adapteria ei tarvita ollenkaan. Adapterin käyttö lisää kontaktihäiriöiden mahdollisuutta.Valojen toimintaperiaatteesta on olennaista huomata, etteivät perävaunun valot useinkaan pala, jos autossa käytetään päiväajovaloja – eivät välttämättä siinäkään tapauksessa, vaikka auton omat takavalot palaisivatkin. Myös kärryn lavan pohjan kunto pitää tarkastaa muutaman kerran vuodessa. Pohjavaneri saattaa mädäntyä salakavalasti – varsinkin kärryn seistessä ulkona.Teksti ja kuvat: Moottorin työryhmä Lue myös: Moottori testaa: näin käy, kun peräkärryllä väistetään 95 km/h nopeudella Moottori testasi kevytperäkärryjä väistökokeessa: kaikki vaunut eivät kestäneet täyttä kuormaa Näin tehtiin Moottorin suuri peräkärrytesti: kuorma kiinni ja väistökokeeseen maantienopeudella Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 7.1.2025 Ajoneuvot On jälleen aika esitellä kuluneen vuoden 10 suosituinta automallia – äärimmäisimmässä asussaan tietenkin 4.1.2025 Uutinen Tutut automerkit pitivät pintansa viime vuonna – kasvattivat jopa markkinaosuuttaan 4.1.2025 Ajoneuvot Hyvää 10-vuotissynttäriä, nykypolven Audi Q7 – ja muutamia muita automarkkinoidemme ikänestoreita Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti