3.6.2020 Ajoneuvot Moottorin peräkärrytesti: tarkista nämä kohdat, kun otat vaunun käyttöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peräkärry saattaa vaikuttaa yksinkertaiselta laitteelta, mutta sen vetäminen vaatii vastuuta. Kaksiosainen juttusarjamme antaa vinkkejä kärryn käyttöön – aloitamme vetoauton ja vaunun kunnon tarkastamisesta. Uusi tieliikennelaki astui voimaan 1. kesäkuuta ja nyt henkilö- ja pakettiautoon kytkettyä luokittelumassaltaan enintään 750 kg:n perävaunua saa vetää 100 km/h nopeudella. Olennaista on kuitenkin muistaa, että kyseessä on suurin sallittu nopeus silloin, kun tiekohtainen rajoitus sen käytön sallii – hiljempaakin voi toki aina ajaa. Nopeuksien kasvaessa on turvallisuuden säilyttämiseksi olennaista kiinnittää huomiota muutamiin perusasioihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaunun ja vetokoukun kuntoAluksi kannattaa tarkistaa, että vetoauton asiat ovat kunnossa. Irrotettava vetokoukku pitää irrottaa ja kiinnittää säännöllisesti sekä huoltaa. Varmista, että tämä tehdään auton määräaikaishuollon yhteydessä. Vanhemmissa autoissa pitää puolestaan tarkastaa vetokoukun kiinnityksen mahdolliset ruostevauriot.Perävaunukin tarvitsee säännöllistä ja asiantuntevaa huoltoa. Tarkasta vetopään kunto sen ollessa kytkettynä vetokuulaan. Jos tuntuu välystä tai kolinaa, on vetopää syytä uusia.Tarkasta myös kärryn renkaiden ikä, kunto ja rengaspaineet. Yli 10 vuotta vanhat renkaat on syytä uusia, vaikka niissä olisi vielä hyvinkin pintaa jäljellä.Pyöränlaakerien kunto tarkastetaan tarttumalla kiinni pyörän yläkulmista ja heiluttamalla pyörää syvyyssuunnassa. Pieni henki saa tuntua, mutta jos klappia on yli millin (heilutettaessa kuuluu selkeää kolinaa), on laakeri kiristyksen, huollon tai vaihdon tarpeessa (laakerityypistä riippuen). Toinen hyvä keino on pyörän pyörittäminen sen ollessa nostettuna (tunkki kärryn alla). Jos kuuluu rahinaa, on laakeri sökö. Laakerin hajotessa ajossa saattaa pyörä napoineen irrota.Sähkötkin kuntoonTarkasta valojen toiminta ja selvitä itsellesi niiden toimintaperiaate. Mikäli auton pistorasia on 13-napainen ja perävaunun pistoke 7-napainen, joutuu käyttämään adapteria. Jos auton pistorasia on 13-napainen ja vedetään useimmiten vain tiettyä perävaunua, on suositeltavaa vaihtaa perävaunuun 13-napainen pistotulppa, jolloin adapteria ei tarvita ollenkaan. Adapterin käyttö lisää kontaktihäiriöiden mahdollisuutta.Valojen toimintaperiaatteesta on olennaista huomata, etteivät perävaunun valot useinkaan pala, jos autossa käytetään päiväajovaloja – eivät välttämättä siinäkään tapauksessa, vaikka auton omat takavalot palaisivatkin. Myös kärryn lavan pohjan kunto pitää tarkastaa muutaman kerran vuodessa. Pohjavaneri saattaa mädäntyä salakavalasti – varsinkin kärryn seistessä ulkona.Teksti ja kuvat: Moottorin työryhmä Lue myös: Moottori testaa: näin käy, kun peräkärryllä väistetään 95 km/h nopeudella Moottori testasi kevytperäkärryjä väistökokeessa: kaikki vaunut eivät kestäneet täyttä kuormaa Näin tehtiin Moottorin suuri peräkärrytesti: kuorma kiinni ja väistökokeeseen maantienopeudella Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.7.2025 Ajoneuvot Matka jatkuu Tyrrhenanmeren rannikkoa pitkin etelään… tervetuloa Ferrari Amalfi 5.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi jatkaa laajentumistaan Euroopassa herättämällä eloon Grandiksen – loppu onkin helposti arvattavissa 5.7.2025 Ajoneuvot Autojätit varoittavat: EU-sääntely ajaa teollisuutta kriisiin 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Koeajo Koeajo: DS N°8 – epämukavinta autossa on mallinimen kirjoittaminen 7.7.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: kuljetuskoneyhteensopiva Mercedes-Benz Unimog -matkailuauto tekee jopa useimmat sveitsiläiset karavaanarit kateelliseksi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 4.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mercedes-Benz CLA – Vantaalta Kuusamoon lataamatta 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen