20.5.2021

Moottoripyöräkypärien kehitys nopeaa – Shoei NXR2 edeltäjäänsä parempi kaikilla osa-alueilla

Moottoripyöräkypärät

Kypärä mikä kypärä, saattaa moni ajatella. Kypärien väliset laatuerot eivät näy päällepäin.

Japanilainen Shoei on valmistanut moottoripyöräilyyn tarkoitettuja kypäriä vuodesta 1958. Shoein syyskuussa 2021 markkinoille tuleva urheilullinen umpikypärä NXR2 on malliesimerkki alan kehityksestä, sillä edeltävään, vuonna 2013 esiteltyyn NXR:ään verrattuna kehitystyötä on tehty käytännössä joka osa-alueella.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Iskuvoiman absorbointi avainasemassa

Kypärän ulkokuoren valmistusmateriaaliksi kerrotaan multikomposiitti, eli se on yhdistelmä erilaisia kuitumateriaaleja. Kuoren paksuus ja vahvuus on optimoitu sen mukaan, miten vahva ihmisen kallo on mistäkin kohdasta ja miten se kestää iskuja. Pelkkä ulkokuori ei tee kypärästä vielä turvallista, vaan jopa tärkeämpi merkitys on kuoren sisäpuolella olevilla EPS-sisäelementeillä. Niiden tehtävä on vaimentaa kypärään kohdistuva isku ja jakaa sen voima suuremmalle alueelle, jotta aivoihin kohdistuva isku olisi mahdollisimman vähäinen. Shoei käyttää kypärän eri kohdissa eri tiheyksisiä EPS-elementtejä suojaamaan käyttäjän päätä iskuilta.

Moottoripyöräkypärät

Kypärää on saatavilla seitsemää eri kokoa (XXS–XXL), ja ulkokuoriakin valmistetaan neljää eri kokoa. Tämä siitä syystä, että sisätoppausten paksuus voitaisiin pitää mahdollisimman samana eri kokoisissa kypärissä. Se varmistaa myös, että mikään kypäräkoko ei ole suhteessa muita kokoja painavampi, jolloin se ei rasita turhaan niskalihaksia eikä onnettomuustilanteessa aiheuta liian suuria voimia niskalle. Kypärävalmistajien viljelemä ilkeä totuus onkin, että jokainen kypärävalmistaja pystyy valmistamaan täysin turvallisen ja kaikissa olosuhteissa lähes täydellisesti päätä suojaavan kypärän, mutta paino nousee niin suureksi että niska katkeaa törmäyksessä. Kaikessa on siis kyse myös painon optimoinnista.

Käyttömukavuus on osa turvallisuutta

Turvallisuus ei muodostu pelkästään iskunkestävyydestä eikä iskujen voiman absorboinnista. Tärkeä osuus on myös kypärän istuvuudella, ilmanvaihdolla ja aerodynamiikalla, sillä mahdollisimman korkea käyttömukavuus pitää kuljettajan virkeänä ja estää näin onnettomuuksiin joutumista ainakaan väsymyksen takia.

Moottoripyöräkypärät

NXR2:n ilmanvaihdosta huolehtivat kuusi ilmastointiaukkoa ja kypärän takaosassa olevat neljä poistoaukkoa yhdessä kypärän sisäkuoreen rakennettujen tuuletuskanavien kanssa. Järjestelmä laskee kypärän sisälämpötilaa ja poistaa tehokkaasti kosteuden kypärän sisältä. Ilmastointiaukkojen kokoa on kasvatettu, ja niiden liukusäätimet on muotoiltu uudelleen niin, että käyttö onnistuu myös paksuilla ajokäsineillä.

Visiiriä on kehitetty lisäämällä ala- ja yläreunaan vahvikkeet sekä siirtämällä visiirin avaamiseen tarkoitettu huullos visiirin alareunan keskiosaan. Muutosten jälkeen visiiri ei väänny avatessa ja sulkiessa. Merkitystä on myös visiirin optiikalla, ja tavoitteena on luonnollisesti häiriötön ja luonnollinen näkymä, unohtamatta riittävän laajaa näkökenttää. Kypärän mukana tulee visiirin sisäpintaan kiinnitettävä, huurtumista estävä Pinlock-visiiri.

Onnettomuustilanteiden varalta kypärän poskitoppaukset on helppo irrottaa, mikä helpottaa kypärän riisumista. Poskitoppausten paksuutta on alareunasta kasvatettu, jolloin kypärän sisään kantautuvan melun määrä vähenee. Lisäksi päälaen, poskien ja leukahihnan pehmusteet ovat irrotettavissa pesua varten.

Kypärän sisäkuoren rakenteessa on huomioitu kypäräpuhelinjärjestelmien asennusmahdollisuus. Kypärän hintahaarukka on väristä riippuen 479-599 €.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Shoei

Luetuimmat