18.1.2020

Moottorivallankumous? – Ski-Doolta maailman ensimmäinen kaksitahtiturbo

Ski-doo turbo

Moottorikelkkavalmistaja Ski-Doo yhdistää ensimmäisenä valmistajana kaksitahtimoottorin ja turbon.

Kyseessä ei ole pelkästään ensimmäinen kaksitahtinen turbokelkka, vaan ylipäätään markkinoiden ensimmäinen sarjatuotannossa oleva kaksitahtimoottori, johon on yhdistetty pakokaasuahdin – ainakin jos hidaskäyntiset laivamoottorit ja vastaavat unohdetaan.

Ski-Doo ei kuitenkaan tavoittele ratkaisulla suurempaa huipputehoa, vaan tehon säilymistä vakiona riippumatta siitä kuinka korkealla merenpinnasta ajetaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jopa 40 lisähevosvoimaa vuoristo-olosuhteissa

Vapaastihengittävän Rotax E-TEC 850 -kaksitahtimoottorin huipputeho on 165 hevosvoimaa. Se on yksi yleisimpiä Ski-Doon kelkoissa käyttämiä moottorimalleja. Vapaastihengittävän moottorin ongelma erityisesti vuoristokäytössä on se, että kun noustaan ylemmäs merenpinnan tasolta, moottorin teho laskee ohuemmassa ilmassa. Esimerkiksi 1000 metrin korkeudessa tehosta on menetetty noin 10 prosenttia, ja 2 500 metrin korkeudessa E-TEC 850 -moottorin 165 hevosvoimasta on jäljellä enää 125 hevosvoimaa.

Rotaxin valmistamassa ahdetussa moottorissa ahtopainetta säädellään niin, että merenpinnan tasolla huipputeho ei mainittavasti lisäänny, mutta ahtimen toiminta tehostuu sitä mukaa kun korkeus kasvaa ja ilma ohenee. Valmistajan mukaan moottorin teho säilyy noin 2500 korkeuteen asti samassa 165 hevosvoimassa. Maksimissaan ahtimen tuoma tehoetu on siis 40 hevosvoimaa. Kun noustaan yli 2500 metrin korkeuteen, niin ahdin tuottaa edelleen saman 40 hevosvoiman lisähyödyn. Siten esimerkiksi 3000 metrin korkeudella vapaasti hengittävän moottorin teho on 115 hevosvoimaa ja ahdetun moottorin teho 155 hevosvoimaa.

Ei ”turboviivettä”

Valmistajan mukaan uudessa moottorissa ei esiinny ”turboviivettä” johtuen lyhyestä imukanavasta, ahtimen älykkäästä muotoilusta sekä sen herkästä kuulalaakerirakenteesta. Turboahdetulle moottorille Ski-Doon ostaja saa saman takuun kuin vapaastihengittäville kelkoille myönnetään. Moottori myös täyttää kaikki samat päästörajat kuin Rotaxin muutkin kaksitahtiset kelkkakäyttöön tarkoitetut moottorit. Pohjois-Amerikan markkinoilla Ski-Doo E-TEC 850 Turbo on saatavilla tammikuun puolivälistä 2020 lähtien. Tällä kaudella uuden moottorin saatavuus on rajoitettu.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: BRP

Luetuimmat