9.12.2023 Ajoneuvot MotoGP-pyörien moottoreita ollaan pienentämässä 850-kuutioisiksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ratamoottoripyöräilyn kuninkuusluokka MotoGP:ssä mukana olevat moottoripyörävalmistajat haluavat pienentää moottorien iskutilavuutta 1000:sta 850 kuutiosenttimetriin. Nykyiset MotoGP-pyörien moottorit tuottavat yli 300 hevosvoiman tehon ja pyörillä saavutetaan yli 360 kilometrin huippunopeus moottoriratojen verrattain lyhyilläkin suorilla. Kun tähän lisätään alati kasvava elektronisten ajoavustimien määrä, huimalla nopeudella kehittyvä aerodynamiikka ja vuosi vuodelta paremmin pitävät renkaat, niin kuljettajien turvallisuuden nimissä jossain vaiheessa sääntöjä tulee muokata.Kovin MotoGP-luokan pyörälle kilpailussa mitattu nopeus on KTM:n tehdastiimin Brad Binderin 366,1 km/h.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikaa huippunopeuttaMugellon moottoriradalla tänä vuonna ajetussa MotoGP-luokan sprinttikilpailussa KTM:n tehdastiimin Brad Binderille mitattiin parhaimmillaan 366,1 kilometrin huippunopeus. Näin siitä huolimatta, että 1141 metrin pituisen pääsuoran molemmissa päissä on neulansilmämutka, eli sekä suoralle tulo on hidas että toisessa päässä kuljettajien on aloitettava jarrutus huomattavan aikaisin, jotta vauhti ehtii hidastua riittävästi. Jos jokin - mikä tahansa - osatekijä ei ole täysin kohdallaan, niin näissä nopeuksissa kuljettajasta tulee salamannopeasti matkustaja, ja silloin jälki on rumaa.MotoGP-luokan valmistajien yhdistyksessä on mietitty eri vaihtoehtoja turvallisuuden parantamiseksi. Valmistajat ovat käytännössä päässeet jo yksimielisyyteen siitä, että järkevintä olisi pienentää 1000-kuutioisia moottoreita 850-kuutioisiksi. Muita tapoja nopeuksien pienentämiseen olisivat mm. nykyisten moottorien sylinterin maksimiporauksen pienentäminen (pidempi isku ja siten pienempi kierrosluku + pienempi venttiilikoko), elektroniikan ja aerodynamiikan rajoittaminen sekä polttoainemäärän rajoittaminen.Muutos aikaisintaan 2027Nykyisten teknisten sääntöjen runko on sovittu olevan voimassa viisivuotiskauden, joka alkoi vuonna 2022 ja kestää siten kauden 2026 päättymiseen. Muutos tulisi siis voimaan aikaisintaan kauden 2027 alusta alkaen. Mikäli iskutilavuuden alentamiseen päädytään, tarkoittaa se MotoGP- ja Moto2-luokkien moottoreiden iskutilavuuden eron olevan vain 85 kuutiosenttimetriä, sillä Triumph on sopinut jatkavansa yksinoikeudella Moto2-luokan 765-kuutioisten moottoreiden toimitusta kauden 2029 loppuun asti. Viritysasteessa on kuitenkin selkeämpi ero, sillä Triumphin kolmisylinteristen moottoreiden teho on noin 150 hevosvoimaa eli puolet nykyisten MotoGP-moottoreiden tehosta.Moottorin iskutilavuuden muutos ei olisi ensimmäinen MotoGP-luokan historiassa. Kaudella 2002 siirryttiin 500-kuutioisista kaksitahtimoottoreista 1000-kuutioisiin nelitahtisimoottoreihin. Kaudeksi 2007 iskutilavuutta pienennettiin 800 kuutiosenttimetriin, mutta muutosta pidettiin epäonnistuneena ja säännöissä palattiin takaisin 1000-kuutioisiin moottoreihin kaudeksi 2012. Nykyisten sääntöjen puitteissakin valmistajilla olisi mahdollisuus käyttää pienempää iskutilavuutta, sillä säännöissä MotoGP-luokan pyörän minimipainoksi määritetään 157 kiloa 801-1000-kuutioisille pyörille ja 150 kiloa maksimissaan 800-kuutioisille pyörille. Yksikään valmistaja ei käytä 800-kuutioisia moottoreita. Muita teknisiä rajoituksia tällä hetkellä ovat mm. sylinterien määrän rajoittaminen maksimissaan neljään, sylinterin maksimiporaus 81 millimetriä ja polttoainemäärän rajoittaminen 22 litraan.Teksti: Janne Huhtala; kuvat: motogp.com Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen