9.12.2023 Ajoneuvot MotoGP-pyörien moottoreita ollaan pienentämässä 850-kuutioisiksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ratamoottoripyöräilyn kuninkuusluokka MotoGP:ssä mukana olevat moottoripyörävalmistajat haluavat pienentää moottorien iskutilavuutta 1000:sta 850 kuutiosenttimetriin. Nykyiset MotoGP-pyörien moottorit tuottavat yli 300 hevosvoiman tehon ja pyörillä saavutetaan yli 360 kilometrin huippunopeus moottoriratojen verrattain lyhyilläkin suorilla. Kun tähän lisätään alati kasvava elektronisten ajoavustimien määrä, huimalla nopeudella kehittyvä aerodynamiikka ja vuosi vuodelta paremmin pitävät renkaat, niin kuljettajien turvallisuuden nimissä jossain vaiheessa sääntöjä tulee muokata.Kovin MotoGP-luokan pyörälle kilpailussa mitattu nopeus on KTM:n tehdastiimin Brad Binderin 366,1 km/h.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikaa huippunopeuttaMugellon moottoriradalla tänä vuonna ajetussa MotoGP-luokan sprinttikilpailussa KTM:n tehdastiimin Brad Binderille mitattiin parhaimmillaan 366,1 kilometrin huippunopeus. Näin siitä huolimatta, että 1141 metrin pituisen pääsuoran molemmissa päissä on neulansilmämutka, eli sekä suoralle tulo on hidas että toisessa päässä kuljettajien on aloitettava jarrutus huomattavan aikaisin, jotta vauhti ehtii hidastua riittävästi. Jos jokin - mikä tahansa - osatekijä ei ole täysin kohdallaan, niin näissä nopeuksissa kuljettajasta tulee salamannopeasti matkustaja, ja silloin jälki on rumaa.MotoGP-luokan valmistajien yhdistyksessä on mietitty eri vaihtoehtoja turvallisuuden parantamiseksi. Valmistajat ovat käytännössä päässeet jo yksimielisyyteen siitä, että järkevintä olisi pienentää 1000-kuutioisia moottoreita 850-kuutioisiksi. Muita tapoja nopeuksien pienentämiseen olisivat mm. nykyisten moottorien sylinterin maksimiporauksen pienentäminen (pidempi isku ja siten pienempi kierrosluku + pienempi venttiilikoko), elektroniikan ja aerodynamiikan rajoittaminen sekä polttoainemäärän rajoittaminen.Muutos aikaisintaan 2027Nykyisten teknisten sääntöjen runko on sovittu olevan voimassa viisivuotiskauden, joka alkoi vuonna 2022 ja kestää siten kauden 2026 päättymiseen. Muutos tulisi siis voimaan aikaisintaan kauden 2027 alusta alkaen. Mikäli iskutilavuuden alentamiseen päädytään, tarkoittaa se MotoGP- ja Moto2-luokkien moottoreiden iskutilavuuden eron olevan vain 85 kuutiosenttimetriä, sillä Triumph on sopinut jatkavansa yksinoikeudella Moto2-luokan 765-kuutioisten moottoreiden toimitusta kauden 2029 loppuun asti. Viritysasteessa on kuitenkin selkeämpi ero, sillä Triumphin kolmisylinteristen moottoreiden teho on noin 150 hevosvoimaa eli puolet nykyisten MotoGP-moottoreiden tehosta.Moottorin iskutilavuuden muutos ei olisi ensimmäinen MotoGP-luokan historiassa. Kaudella 2002 siirryttiin 500-kuutioisista kaksitahtimoottoreista 1000-kuutioisiin nelitahtisimoottoreihin. Kaudeksi 2007 iskutilavuutta pienennettiin 800 kuutiosenttimetriin, mutta muutosta pidettiin epäonnistuneena ja säännöissä palattiin takaisin 1000-kuutioisiin moottoreihin kaudeksi 2012. Nykyisten sääntöjen puitteissakin valmistajilla olisi mahdollisuus käyttää pienempää iskutilavuutta, sillä säännöissä MotoGP-luokan pyörän minimipainoksi määritetään 157 kiloa 801-1000-kuutioisille pyörille ja 150 kiloa maksimissaan 800-kuutioisille pyörille. Yksikään valmistaja ei käytä 800-kuutioisia moottoreita. Muita teknisiä rajoituksia tällä hetkellä ovat mm. sylinterien määrän rajoittaminen maksimissaan neljään, sylinterin maksimiporaus 81 millimetriä ja polttoainemäärän rajoittaminen 22 litraan.Teksti: Janne Huhtala; kuvat: motogp.com Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle