9.12.2023

MotoGP-pyörien moottoreita ollaan pienentämässä 850-kuutioisiksi

Ratamoottoripyöräilyn kuninkuusluokka MotoGP:ssä mukana olevat moottoripyörävalmistajat haluavat pienentää moottorien iskutilavuutta 1000:sta 850 kuutiosenttimetriin.

Nykyiset MotoGP-pyörien moottorit tuottavat yli 300 hevosvoiman tehon ja pyörillä saavutetaan yli 360 kilometrin huippunopeus moottoriratojen verrattain lyhyilläkin suorilla. Kun tähän lisätään alati kasvava elektronisten ajoavustimien määrä, huimalla nopeudella kehittyvä aerodynamiikka ja vuosi vuodelta paremmin pitävät renkaat, niin kuljettajien turvallisuuden nimissä jossain vaiheessa sääntöjä tulee muokata.

Kovin MotoGP-luokan pyörälle kilpailussa mitattu nopeus on KTM:n tehdastiimin Brad Binderin 366,1 km/h.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Liikaa huippunopeutta

Mugellon moottoriradalla tänä vuonna ajetussa MotoGP-luokan sprinttikilpailussa KTM:n tehdastiimin Brad Binderille mitattiin parhaimmillaan 366,1 kilometrin huippunopeus. Näin siitä huolimatta, että 1141 metrin pituisen pääsuoran molemmissa päissä on neulansilmämutka, eli sekä suoralle tulo on hidas että toisessa päässä kuljettajien on aloitettava jarrutus huomattavan aikaisin, jotta vauhti ehtii hidastua riittävästi. Jos jokin - mikä tahansa - osatekijä ei ole täysin kohdallaan, niin näissä nopeuksissa kuljettajasta tulee salamannopeasti matkustaja, ja silloin jälki on rumaa.

MotoGP-luokan valmistajien yhdistyksessä on mietitty eri vaihtoehtoja turvallisuuden parantamiseksi. Valmistajat ovat käytännössä päässeet jo yksimielisyyteen siitä, että järkevintä olisi pienentää 1000-kuutioisia moottoreita 850-kuutioisiksi. Muita tapoja nopeuksien pienentämiseen olisivat mm. nykyisten moottorien sylinterin maksimiporauksen pienentäminen (pidempi isku ja siten pienempi kierrosluku + pienempi venttiilikoko), elektroniikan ja aerodynamiikan rajoittaminen sekä polttoainemäärän rajoittaminen.

Muutos aikaisintaan 2027

Nykyisten teknisten sääntöjen runko on sovittu olevan voimassa viisivuotiskauden, joka alkoi vuonna 2022 ja kestää siten kauden 2026 päättymiseen. Muutos tulisi siis voimaan aikaisintaan kauden 2027 alusta alkaen. Mikäli iskutilavuuden alentamiseen päädytään, tarkoittaa se MotoGP- ja Moto2-luokkien moottoreiden iskutilavuuden eron olevan vain 85 kuutiosenttimetriä, sillä Triumph on sopinut jatkavansa yksinoikeudella Moto2-luokan 765-kuutioisten moottoreiden toimitusta kauden 2029 loppuun asti. Viritysasteessa on kuitenkin selkeämpi ero, sillä Triumphin kolmisylinteristen moottoreiden teho on noin 150 hevosvoimaa eli puolet nykyisten MotoGP-moottoreiden tehosta.

Moottorin iskutilavuuden muutos ei olisi ensimmäinen MotoGP-luokan historiassa. Kaudella 2002 siirryttiin 500-kuutioisista kaksitahtimoottoreista 1000-kuutioisiin nelitahtisimoottoreihin. Kaudeksi 2007 iskutilavuutta pienennettiin 800 kuutiosenttimetriin, mutta muutosta pidettiin epäonnistuneena ja säännöissä palattiin takaisin 1000-kuutioisiin moottoreihin kaudeksi 2012. Nykyisten sääntöjen puitteissakin valmistajilla olisi mahdollisuus käyttää pienempää iskutilavuutta, sillä säännöissä MotoGP-luokan pyörän minimipainoksi määritetään 157 kiloa 801-1000-kuutioisille pyörille ja 150 kiloa maksimissaan 800-kuutioisille pyörille. Yksikään valmistaja ei käytä 800-kuutioisia moottoreita. Muita teknisiä rajoituksia tällä hetkellä ovat mm. sylinterien määrän rajoittaminen maksimissaan neljään, sylinterin maksimiporaus 81 millimetriä ja polttoainemäärän rajoittaminen 22 litraan.

Teksti: Janne Huhtala; kuvat: motogp.com

Luetuimmat