17.8.2021

MotoGP-tiimin outo riita – talli ja kuljettaja syyttävät toisiaan epäurheilijamaisesta käytöksestä

MotoGP riita

Talli väittää kuljettajan rikkoneen MotoGP-pyöränsä moottorin tahallaan ja kuljettaja syyttää tallia pyörän sabotoinnista. Kuka on lopulta oikeassa?

Yamahan MotoGP-tehdastiimissä puhkesi oudolta kuulostava riita elokuun alussa Red Bull Ringillä ajetun MotoGP-luokan MM-osakilpailun jälkeen. Samalla radalla ajetaan heti perään toinen MM-osakilpailu, mutta sitä ennen Yamaha ilmoitti vetävänsä espanjalaiskuljettaja Maverick Viñalesin pois Red Bull Ringin jälkimmäisestä MM-osakilpailusta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tahallista vahinkoa moottorille?

Yamahan virallisen tiedotteen mukaan syynä on se, että ”kuljettajan käytös kilpailun aikana on saattanut aiheuttaa merkittävää vahinkoa YZR-M1 -pyörän moottorille, mikä puolestaan on aiheuttanut vakavia riskejä kuljettajalle ja mahdollisesti myös muille MotoGP-kilpailuun osallistuneille kuljettajille”.

Käytännössä kyse on kilpailun viimeisten kierrosten tapahtumista, jolloin jämäsijoista ajaneen Maverick Viñalesin epäillään turhautuneena kierrättäneen moottoria turhaan ja tahallaan kierrosluvun rajoitinta vastaan. Moottorin tahallisen särkeminen on paitsi epäurheilijamaista, myös kilpailullisesti ajatellen erittäin vahingollista, sillä MotoGP-luokan sääntöjen mukaan kuljettajat saavat kauden aikana käyttää vain seitsemän moottoria.

Yhden moottorin tarpeeton särkeminen tarkoittaa siis sitä, että muilla kuudella moottorilla pitää kullakin pystyä ajamaan useampia kilpailuja kuin alunperin on suunniteltu. Yamaha käyttää MotoGP-pyörässään 1000-kuutioista nelisylinteristä rivimoottoria, jonka huipputehoksi kerrotaan vaatimattomasti ”yli 240 hv”.

Maksimitehon kierroslukua japanilaisvalmistaja ei kerro, mutta esimerkiksi KTM ilmoittaa MotoGP-moottorinsa 265 hevosvoiman huipputehon saavutettavan  18 500 kierroksella. Siten MotoGP-luokan moottorien maksimikierrosluvuksi voidaan arvioida noin 20 000 r/min.

… vai tahallista sabotointia?

Viñales puolestaan väittää, että punalipulla keskeytetyn ja sen jälkeen uudelleen aloitetun kisan startin välissä tiimi olisi kuljettajan tietämättä muuttanut pyörän säätöjä ja siten sabotoinut hänen menestymismahdollisuutensa.

Lisää väriä keskusteluun tuo se, että Viñales ilmoitti kesäkuussa, ettei aio ajaa Yamaha-sopimuksen viimeistä vuotta eli ensi kautta enää tiimissä. Viñalesin isä onkin jo ehtinyt kovaan ääneen syyttää, että hänen poikansa pyörän sabotointi johtuu yksinomaan siitä, että Maverick on jättämässä Yamahan tiimin tämän kauden jälkeen.

Monster Energy Yamaha MotoGP -tiimi tiedottanee lisää asiasta 15. elokuuta ajetun Red Bull Ringin MM-osakilpailun jälkeen. Ainakin sen, että jatkaako Viñales tiimissä kauden loppuun asti vai korvaako hänet toinen kuljettaja.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: motogp.com

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat