17.8.2021 Ajoneuvot MotoGP-tiimin outo riita – talli ja kuljettaja syyttävät toisiaan epäurheilijamaisesta käytöksestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Talli väittää kuljettajan rikkoneen MotoGP-pyöränsä moottorin tahallaan ja kuljettaja syyttää tallia pyörän sabotoinnista. Kuka on lopulta oikeassa? Yamahan MotoGP-tehdastiimissä puhkesi oudolta kuulostava riita elokuun alussa Red Bull Ringillä ajetun MotoGP-luokan MM-osakilpailun jälkeen. Samalla radalla ajetaan heti perään toinen MM-osakilpailu, mutta sitä ennen Yamaha ilmoitti vetävänsä espanjalaiskuljettaja Maverick Viñalesin pois Red Bull Ringin jälkimmäisestä MM-osakilpailusta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tahallista vahinkoa moottorille? Yamahan virallisen tiedotteen mukaan syynä on se, että ”kuljettajan käytös kilpailun aikana on saattanut aiheuttaa merkittävää vahinkoa YZR-M1 -pyörän moottorille, mikä puolestaan on aiheuttanut vakavia riskejä kuljettajalle ja mahdollisesti myös muille MotoGP-kilpailuun osallistuneille kuljettajille”. Käytännössä kyse on kilpailun viimeisten kierrosten tapahtumista, jolloin jämäsijoista ajaneen Maverick Viñalesin epäillään turhautuneena kierrättäneen moottoria turhaan ja tahallaan kierrosluvun rajoitinta vastaan. Moottorin tahallisen särkeminen on paitsi epäurheilijamaista, myös kilpailullisesti ajatellen erittäin vahingollista, sillä MotoGP-luokan sääntöjen mukaan kuljettajat saavat kauden aikana käyttää vain seitsemän moottoria. Yhden moottorin tarpeeton särkeminen tarkoittaa siis sitä, että muilla kuudella moottorilla pitää kullakin pystyä ajamaan useampia kilpailuja kuin alunperin on suunniteltu. Yamaha käyttää MotoGP-pyörässään 1000-kuutioista nelisylinteristä rivimoottoria, jonka huipputehoksi kerrotaan vaatimattomasti ”yli 240 hv”. Maksimitehon kierroslukua japanilaisvalmistaja ei kerro, mutta esimerkiksi KTM ilmoittaa MotoGP-moottorinsa 265 hevosvoiman huipputehon saavutettavan 18 500 kierroksella. Siten MotoGP-luokan moottorien maksimikierrosluvuksi voidaan arvioida noin 20 000 r/min. … vai tahallista sabotointia? Viñales puolestaan väittää, että punalipulla keskeytetyn ja sen jälkeen uudelleen aloitetun kisan startin välissä tiimi olisi kuljettajan tietämättä muuttanut pyörän säätöjä ja siten sabotoinut hänen menestymismahdollisuutensa. Lisää väriä keskusteluun tuo se, että Viñales ilmoitti kesäkuussa, ettei aio ajaa Yamaha-sopimuksen viimeistä vuotta eli ensi kautta enää tiimissä. Viñalesin isä onkin jo ehtinyt kovaan ääneen syyttää, että hänen poikansa pyörän sabotointi johtuu yksinomaan siitä, että Maverick on jättämässä Yamahan tiimin tämän kauden jälkeen. Monster Energy Yamaha MotoGP -tiimi tiedottanee lisää asiasta 15. elokuuta ajetun Red Bull Ringin MM-osakilpailun jälkeen. Ainakin sen, että jatkaako Viñales tiimissä kauden loppuun asti vai korvaako hänet toinen kuljettaja. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: motogp.com Lisää aiheesta Airbag-järjestelmä tallensi MotoGP-kaatumisen datan: seitsemän yli 20G:n iskua 5,2 sekunnissa Yhdeksänkertainen maailmanmestari Valentino Rossi eläkkeelle MP-klassikko: Aikansa vaarallisin – Suzuki PV50 Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Dakar-aavikkorallin harjoittelu vaatii sekä ajo- että suunnistustaitoa 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?