25.4.2021 Ajoneuvot Airbag-järjestelmä tallensi MotoGP-kaatumisen datan: seitsemän yli 20G:n iskua 5,2 sekunnissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä MotoGP-kuljettajien airbag-nahkapuvussa on järjestelmä, joka tallentaa tiedot kuskiin kohdistuvista G-voimista kaatumistilanteessa. Sen mukaan Jorge Martinin kaatuminen viikko sitten Portimaon GP:ssä on yksi MotoGP-historian pahimmista. Pramac Racingin espanjalainen Ducati-kuljettaja Jorge Martin kaatui pahasti Portimaon GP:n vapaissa harjoituksissa. Radan oikealle taittuvaan seitsemänteen mutkaan tullessa vauhtia on nelos-viitosvaihteella reilusti yli kaksisataa kilometriä tunnissa.Kaatumisessa ei ole kysymys pelkästä ensimmäisestä iskusta kuljettajan iskeytyessä maahan, vaan suuren nopeuden takia kuljettaja pyörii ja iskeytyy radan asfalttiin ja turva-alueen soraan useita kertoja ennen pysähtymistään. Martin kävi onnettomuutta seuraavien päivien jälkeen kolmessa leikkauksessa, joissa korjattiin luunmurtumia saaneita käsiä sekä nilkkaa. Ja sitten hyvät uutiset: Jorge Martinin odotetaan palaavan tositoimiin jo kuusi viikkoa onnettomuuden jälkeen.Jos tämä toteutuu ja Martin nähdään jälleen Pramac-Ducatin sarvissa Mugellon osakilpailussa toukokuun lopulla, jää hänellä siinä tapauksessa loukkaantumisen takia väliin vain kaksi MM-osakilpailua: Jerez ja Le Mans.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAirbag-puku pakollinenNopea toipuminen näin pahasta onnettomuudesta on paitsi kuljettajien huippuunsa treenatun kropan, myös koko ajan kovaa vauhtia kehittyvien turvavarusteiden ansiota. MotoGP-luokassa kuljettajan nahkapuvussa on sääntöjen mukaan oltava pakollisena onnettomuustilanteessa laukeava airbag-järjestelmä, joka vaimentaa kuljettajaan kohdistuvia iskuja.Jorge Martin käyttää Alpinestarsin valmistamaa ajopukua, ja ajopukuvalmistaja on nyt julkaissut airbag-järjestelmänsä keräämää dataa onnettomuudesta.Martinin airbag-järjestelmän laukeamisen jälkeen kului kokonaiset 5,2 sekuntia, ennen kuin kuljettaja lopulta pysähtyi radan turva-alueen soralle. Vertailun vuoksi Honda-kuljettaja Marc Marquezin yhdeksän kuukauden sairauslomaan johtaneessa onnettomuudessa viime keväänä vastaava aika oli vain 3,5 sekuntia. Martin ehti 5,2 sekunnin pyörimisen aikana saada seitsemän erillistä yli 20G:n voimalla tullutta iskua vartaloonsa.Juuri iskujen suuri määrä tekee sen, että onnettomuutta pidetään yhtenä MotoGP-historian pahimmista. Kovin isku oli voimakkuudeltaan yli 26 G:n suuruinen. Alpinestarsin airbag-pukujen käyttäjille mitattu korkein lukema on 29,9 G:tä, joka mitattiin Loris Bazille Sepangin testeissä keväällä 2016. Seuraavaksi kovin lukema on Marc Marquezin highsider Malesien GP:n aika-ajoissa vuodelta 2019, jolloin järjestelmään taltioitui 26,27 G:n lukema.Martinin odotettu paluu toukokuun lopulla kertoo MotoGP-kuljettajien huippukunnosta ja pelottomuudesta, mutta on selvää että ilman airbag-järjestelmää paluuseen menisi huomattavasti pidempi aika. Tai paluuta ei tulisi lainkaan.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: MotoGP Lue lisää Kaikki artikkelit 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 21.10.2024 Moottoriurheilu Rallipösön uusin tuleminen: Peugeot 208 Racing 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 – Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää 19.10.2024 Ajoneuvot Audi Q6 Sportback E-Tron on hienoisella erolla Audin etevin sähköcrossover tähän asti 18.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää Citroën C4:n uusi ilme – molemmat korimallit elinkaaripäivityksessä 18.10.2024 Yleinen Päihdekuskit eivät välttämättä jää lääkärien haaviin ajoissa 18.10.2024 Uutinen Koeistuttu: BMW 2-sarjan Gran Coupé ja tavallisuuteen kiedottua tyyliä 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla 17.10.2024 Yleinen Video: näin syntyy Moottorin kuuden katumaasturin vertailu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: ällönmakeaa mahan täydeltä - kullanvärinen Cadillac Escalade -limusiini 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 - Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää 20.10.2024 Koeajo Maistiainen: BMW M5 ei ole paperilla edeltäjäänsä suorituskykyisempi – syynä päästörajat 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 21.10.2024 Moottoriurheilu Rallipösön uusin tuleminen: Peugeot 208 Racing 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 15.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: etkö jaksa innostua ikälopusta diesel-Mersusta? – Se on helppo ymmärtää 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?