9.4.2018

Näkyykö kirstun pohja? Teslan talous ja juoksu aikaa vastaan

Teslan talous ja juoksu aikaa vastaan

Vitsailusta huolimatta Teslan tulevaisuus puhuttaa. Saako sähköautomerkki tuotantolinjansa solmut oikaistua ennen sijoittajien pinnan palamista?

Vitsiniekkanakin tunnettu nykyajan renessanssimies Elon Musk vitsaili aprillipäivän kunniaksi Teslan konkurssin olevan totta. Pääjohtaja olisi kuulemma löydetty nojailemasta Model 3:een sammuneena Teslaquilla-pullojen keskeltä. Käsissään herra Muskilla oli kyltti "Bankwupt!" – "Konkursti!".

Vaikka Muskin vitsi oli toistoa vuodelta 2015, ei se naurattanut ylilyövästä luonteestaan huolimatta yhtiön osakkeenomistajia. Teslan osakekurssi käväsi vuoden alhaisimmissa lukemissa heti 2.4., vaikka kurssi onkin sen jälkeen toipunut.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vitsien takana

Teslan odotettu kansanmalli, Model 3, kärsii edelleen valmistusvaikeuksista. Tuoreimman tiedon mukaan Tesla pystyy valmistamaan 2 020 Model 3:sta viikossa, vaikka yhtiön itse itselleen asettama tavoite alkuvuodelle oli 2 500 autoa viikossa. Vaikka 480 auton viikkovajaus ei ole sinänsä katastrofi, asettaa tavoitteista toistuva jääminen epäluuloja myös tulevia kvartaaleja kohtaan.

Tesla Model 3
Tesla Model 3

– Kärsivällisyys alkaa olla lopussa siihen, että merkki ei yllä tavoitteisiinsa, arvioi Autotraderin ja Kelley Blue Bookin julkaisutoiminnasta vastaava Karl Brauer Automotive Newsille.

Bloombergin tutkimuksen mukaan Model 3:n valmistusmäärä pysytteli reilusti alle 1 000 auton maaliskuun viimeiselle viikolle saakka. Sijoitusmedian seurantamalli perustuu rekisteröityjen Model 3:sten VIN-valmistenumeroihin.

– Tuotantotahdin ylläpitäminen vuosineljänneksen aikana on tärkeämpää kuin kvartaalin lopussa tapahtuva tuotantorynnistys. Ensimmäisen vuosineljänneksen tulos ei kerro mitään [tuotantotahdin] ylläpidettävyydestä, kommentoi Barclaysin analyytikko Brian Johnson.

– Hyppy sarjatuotantoon, se on erilaista niin monella tavalla. Siinä on kyse siitä, montako autoa saat valmistettua tasaisesti ja korkealla laadulla. Sinulla on palikat kasassa koota 2 020 autoa yhden viikon ajan, hienoa, mutta pystytkö tekemään tätä 52 viikon ajan tai pidempään, selvensi Brauer.

Aiemmin Tesla on operoinut yksilöllisemmässä luksusautosegmentissä, jossa myös eräänlainen "betatestaajan" asema on sarjatuotantomallia hyväksyttävämpää.

– Tuotantonumeroiden kasvattaminen ei ole vaikeaa, kunhan kaikki toimii. Ongelmana on se, että kaiken täytyy toimia, Brauer linjasi Teslan tulevaisuutta.

LA Auto Show Tesla Model 3
Edullisempi Tesla Model 3 on ratkaiseva valmistajansa tulevaisuuden kannalta.

"Ei tarvita lisärahoitusta"

Ensimmäisen vuosineljänneksen tulosjulkistuksen yhteydessä Tesla ilmoitti, että valmistaja ei tarvitse lisää pääomaa vuodelle 2018. Yhtiö kertoi helmikuussa 2017 samaa viestiä, mutta se nosti loppuvuoden aikana noin kolme miljardia dollaria vapailta rahamarkkinoilta.

– Tätä on vaikea uskoa. Heillä on velkojen ja lainojen maksueriä katsomassa suoraan silmiin, samoin kuin nousevia toimintakuluja, Brauer kommentoi.

Kohoavien valmistuskustannusten keskellä Teslaa uhkaa myös Yhdysvaltojen potentiaalinen kauppasota Kiinan kanssa. Kaavaillun 25 prosentin tuontitariffin lisäksi Kiinassa on suunnitteilla erillinen lisävero, joka koskisi juuri Teslan kaltaisia tuontisähköautoja.

– Vaikka jyrkät tuontitariffit ovat osa luksusmarkkinoita (ja saattavat jopa lisätä auton luksusstatusta), Model 3:n kaltaisille alemman segmentin tuotteille 50 prosentin tullimaksut olisivat merkittäviä, Johnson kirjoitti puolestaan Barclaysin blogissa.

Tesla Model 3

Vaikea ajoitus

Valmistus-, rahoitus- ja tariffiongelmien lisäksi viime aikoina Tesla on saanut haastavaa julkisuutta Autopilot-ajoavustimensa toiminnasta. Maaliskuun 23. päivä Applella Kaliforniassa työskennellyt Wei Huang menehtyi tämän Model X:n törmättyä moottoritien betoniseen keskikaiteeseen ja sytyttyä tuleen. Yhdysvaltalaisviranomaiset tutkivat onnettomuutta, mutta yhtiö itse ennätti kertomaan auton Autopilot-toiminnon varoittaneen kuljettajaa useita kertoja siitä, että tämän pitäisi keskittyä ajamiseen.

Autotehtaan ystävät ja sijoittajat ovat kuitenkin vielä valmiita seisomaan Teslan takana, onhan automerkki kokenut kovia ennenkin 15-vuotisen historiansa aikana. Kysymys on kuitenkin esitetty siitä, että kuinka kauan Muskin visioihin voidaan uskoa.

Teksti: Aake Kinnunen Lähde: Automotive News Kuvat: Aake Kinnunen, Lauri Ahtiainen, Tesla 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lue myös:

Luetuimmat