Nissan tempaisee – tässä on maailman ensimmäinen 7-paikkainen rattikelkka
Kummallisen kelkan suunnittelussa hyödynnettiin Nissan X-Trailin muotoilua ja teknologiaa.
Nissan etsii muiden autovalmistajien tapaan uusia tapoja herättää huomiota. Tällä kertaa yhtiö esitteli maailman ensimmäisen 7-paikkaisen rattikelkan Itävallan Innsbruckissa X-Trail -mallistoa hehkuttaakseen.
Nissan X-Trailin muotoilusta inspiraationsa saanut X-Trail Bobsleigh ‑rattikelkka laski ensilaskunsa Iglsin historiallisella olympiaradalla brittiläisen olympiamitalistin Sean Olssonin ohjaamana.
Nissan muunsi ratakelkkailueksperttien kanssa nelipaikkaisen kelkan 7-paikkaiseksi kiituriksi, joka saavuttaa 100 km/h:n huippunopeuden ja synnyttää 4,5 G:n kiihtyvyysvoiman.
Autolinkitys vaikka väkisin
Seitsenpaikkaisen rattikelkan ulkoasu mukailee autovalmistajan mukaan muotoilua tunnusomaisine keuloineen ja ajovaloineen. Kelkkaan integroitu kamerajärjestelmä antaa miehistön jäsenille 360 asteen lintuperspektiivinäkymän kelkan ympäristöstä. Esikuva-autossa saman homman hoitaa Around View Monitor.
Osa vertauksista on jo varsin kaukaa haettuja. Autovalmistajan mukaan X-Trail muistuttaa rattikelkkaa ainakin yhdessä suhteessa: kehityksen huippua edustava ALL MODE 4×4-i ‑nelivetojärjestelmä pitää auton tukevasti tiellä myös jäisellä ja lumisella ajoradalla. Tämä vertaus saattaa jo hieman onnahtaa.
Villit markkinointitempaukset eivät ole yksin Nissanin alaa. Viime viikolla kerroimme Mersun tempauksesta Helsingissä, jonka myötä A-sarjan Mercedes-Benz -henkilöauto päätyi pariksi viikoksi hotellin katolle.
Venytetty kelkka seitsemälle
Nissan Design Europen Design Manager Darryl Scriven, rattikelkkojen veteraanirakentaja Diego Menardi ja kelkkailuekspertti Ian Richardson saivat idean automuotoilun ja olympiakelkkojen aerodynamiikan yhdistämiseksi.
Richardsonilla ja Menardilla on yhteensä yli 50 vuoden kokemus rattikelkkailun maailmasta, ja monien huippujoukkueiden kelkat ovat Nissanin mukaan kaksikon käsialaa.
– Halusimme esitellä Nissanin crossover-mallien seikkailullista luonnetta konkreettisella tavalla, joten päätimme hyödyntää olympiakelkkailun jännittävyyttä ja vauhdin hurmaa, Darryl Scriven kertoo.
Seitsenpaikkaisen rattikelkan muoto hahmottui luonnospiirustusten ja CAD-suunnittelun avulla. Keula muotoiltiin mukailemaan X-Trailin etusäleikön kaarevaa V-Motion-teemaa ja konepellin tunnusomaisia muotoja.
Työn viimeisteli Diego Menardi, joka pidensi kelkan rungon seitsemän istuinpaikan vaatimiin mittoihin.
Nissan X-Trail ja X-Trail Bobsleigh ‑rattikelkka vertailussa
X-TRAIL Tekna 1.6 dCi 4×4 |
VS. |
X-Trail-rattikelkka |
||
Ominaisuus |
Arvo |
Ominaisuus |
Arvo |
|
Istuinpaikat |
Seitsemän |
Istuinpaikat |
Seitsemän |
|
Korkeus |
1710 mm |
Korkeus |
850 mm |
|
Pituus |
4640 mm |
Pituus |
4200 mm |
|
Kokonaispaino |
2160 kg |
Kokonaispaino |
895 kg |
|
Omapaino |
1580 kg |
Omapaino |
310 kg |
|
Moottorin koko |
1.6 dCi |
Moottorin koko |
Ei ole |
|
0–100 km/h |
11 s |
0–100 km/h |
30 s |
|
Huippunopeus |
186 km/h |
Huippunopeus |
105 km/h |
|
Teho |
130 hv |
Teho |
621 hv (463 KW) |
Rattikelkkailun kunniakas historia
Rattikelkkailu sai alkunsa 1800-luvun loppupuolella, kun lajin sveitsiläiset pioneerit liittivät kaksi mahakelkkaa yhteen ja lisäsivät niihin ohjausmekanismin. Kelkan ympärille lisättiin myös runko, jotta kelkkailu olisi turvallisempaa sitä suosiville varakkaille turisteille. Maailman ensimmäinen kelkkailuseura perustettiin St. Moritzissa vuonna 1897.
Vauhdikkaan lähdön ratkaiseva merkitys oli kaikille selvää 1950-luvulle tultaessa. Rattikelkkailun pariin houkuteltiinkin myös muiden lajien urheilijoita, joilla oli räjähtävää voimaa. Raskaiden kelkkojen aikakausi päättyi vuonna 1952, kun miehistölle ja kelkalle määritettiin suurin sallittu yhteispaino. Tämä sääntömuutos vahvisti miehistöjen urheilullisuuden merkitystä entisestään.
Ensimmäisissä kilpailuissa käytettiin yhteen liitettyjä, puisia mahakelkkoja, jotka kuitenkin korvattiin pian teräksisillä kelkoilla. Nykyiset huippujoukkueet käyttävät lasikuidusta ja teräksestä valmistettuja high tech -kelkkoja ja harjoittelevat tekojääradoilla ympäri vuoden.
Neljän hengen rattikelkkailu kuului jo vuonna 1924 Chamonix’ssa järjestettyjen ensimmäisten talviolympialaisisten ohjelmaan. Kahden miehen kelkat tulivat mukaan Lake Placidissa 1932, jolloin nämä kaksi sarjaa vakiintuivat olympialajeiksi. Naisten kahden hengen rattikelkkailu oli ensimmäistä kertaa olympialajina Salt Lake Cityssä vuonna 2002.
Lähde ja kuva Nissan