1.12.2019

Nopein sarjatuotanto-Mini koskaan – John Cooper Works GP

Mini John Works Cooper on tehtaan virittämä Mini Cooper. Perään lisäämällä liite GP kyseessä onkin nopein ja tehokkain tehtaalta tullut Mini koskaan.

John Cooper. Legendaarinen formulasuunnittelija on saanut etunimensäkin koristamaan pikkuauton erikoismalleja. Nyt Mini John Cooper Worksista tulee markkinoille vieläkin viritetympi malli, uusin John Cooper Works GP.

Kaksipaikkaiseksi rakennetun virimallin tehoksi luvataan 306 hevosvoimaa (225 kW) ja 450 newtonmetriä vääntöä. Nämä lukemat ovat 55 kW (75 hv) enemmän kuin normaalissa Mini JCW:ssä.

Uuden GP-mallin jarrulevyt ovat halkaisijaltaan suuremmat kuin alkuperäisen Mini Cooperin vanteet.

Kaksilitraisen nelisylinterisen moottorin huippuvääntöalue on vielä varsin laaja, 1750–4500 1/min. Eniten hevosia hirnuu puolestaan välillä 5 000–6 250 rpm. Yhtenä viritysmuutoksena koneen puristussuhdetta on laskettu 10,2:sta 9,5:een.

Lukemat ovat valmistajalle ennätykselliset: koskaan aiemmin ei tehtaalta ole tullut yhtä tehokasta tiekäyttöön hyväksyttyä Miniä.

Auton suunnittelua ei ole tehty aivan päätäpahkaa, myös lisääntyneen tehon tuottama suurempi jäähdytystarve on huomioitu kahdella jäähdyttimellä ja suuremmalla mallikohtaisella paisuntasäiliöllä. Jäähdyttimen tuuletinkin on vaihdettu tehokkaampaan.

Mini John Cooper Works GP:tä on suunniteltu myös kilparadoilla.

Moottorilta voimaa välittämässä on kahdeksanportainen Steptronic-automaattivaihteisto, joka on varustettu sisäänrakennetulla tasauspyörästön lukolla. Pakoäänien kerrotaan korostavan moottorin luonnetta ja suorituskykyä.

GP-yksityiskohtia on lisätty ympäri autoa, konehuonetta myöten.

Nollasta sataan GP-malli kiihtyy 5,2 sekunnissa, eli reilun puoli sekuntia tavallista JCW-Miniä nopeammin. Auton huippunopeudeksi kerrotaan 265 km/h.

Vauhdin vastineeksi myös jarrujärjestelmä on päivitetty. Etuakselilla ovat nelimäntäiset jarrusatulat ja takana yksimäntäiset. Etujarrulevyt ovat kooltaan 360 × 30 millimetriä, eli halkaisijaltaan noin kaksinkertaiset alkuperäisen Mini Cooperin jarruihin verrattuna.

Muhkean takasiiven kerrotaan auttavan aerodynamiikassakin, mutta tuo se myös ulkonäköä sähäkkään pikkuautoon.

Suuri takasiipi pistää silmään pienen auton ulkomuodoissa.

Valmistaja ylistää Mini John Cooper Works GP:n tuovan kilpa-automaista kokemusta, mistä on kiittäminen moottorin, jousituksen ja korin yhteistoiminnalle. John Cooper Works -virityspajan osaamista kilpa-autoilun saralla on hyödynnetty etenkin alustaratkaisuissa ja pientä koria kehutaan hyvin kiertojäykäksi.

Sisustan perusilme on tuttu muista nyky-Mineistä.

Alustaa on säädetty muun muassa Nürburgringillä ja muilla kilparadoilla. Testaamisen tuloksena raideleveyttä on kasvatettu ja autoa on madallettu 10 millimetriä. Kaikki alustan säädöt on tehty mallikohtaiseksi mahdollisimman urheilullista ajoa varten, kuten GP-liitteestä voi olettaa. Ajotuntuman kerrotaan olevan suorastaan mikroautomainen.

Uutuus esiteltiin Los Angelesin autonäyttelyssä ja erikoismallia valmistetaan 3000 kappaleen rajoitettu erä. Toimitusten kerrotaan alkavan maaliskuussa 2020.

Teksti: Eetu Kokkonen Lähde ja kuvat: Mini

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat