10.9.2022 Ajoneuvot Nyt ratsataan renkaita! – Paljonko sinun autosi renkaissa on urasyvyys? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Syksy, syksyn sateet ja märkä tienpinta. Silloin auton renkaiden urasyvyys on tärkein turvavaruste. Rengasratsiassa mitataan ja valistetaan autoilijoita renkaiden urasyvyydestä. Jo perinteeksi muodostunut Rengasratsia starttaa taas tien päälle Helsingissä. Vuosittaisessa liikenneturvallisuuden tiedotuskampanjassa valistuksen ohessa pääpaino on tälläkin kertaa renkaiden urasyvyydessä. Syksyn märillä ajokeleillä vain syvät ja riittävät rengasurat auttavat pitämään tehokkaasti renkaan ja auton tiessä.– Vain syvien urien kautta vesi pääsee tehokkaasti poistumaan renkaan ja tienpinnan välistä. Mitä kuluneemmat renkaat ovat, sitä suuremmaksi vesiliirron riski kasvaa, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora kiteyttää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi paikka VauhtitielläTänä vuonna Rengasratsialla on uusi paikka, renkaita ratsataan nyt Helsingin Vauhtitiellä alkaen 12. syyskuuta. Lisäksi Autonrengasliitto toteuttaa yhdessä poliisin ja Liikenneturvan kanssa rengastutkimuksia kampanjaviikolla Porissa, Jyväskylässä, Kuopiossa ja Rovaniemellä.Laki edellyttää, että kesärenkaan pääurien syvyyden on oltava vähintään 1,6 millimetriä. Sadekelillä jo alle 4 millimetriä syvillä urilla ajettaessa on kuitenkin noudatettava erityistä varovaisuutta. Maanantaina käynnistyvässä Rengasratsia-turvallisuuskampanjassa kiinnitetään edellisvuosien tapaan huomiota vuodenajan mukaiseen rengastukseen, oikeisiin rengaspaineisiin sekä riittävään urasyvyyteen.– Edellisissä Rengasratsioissa yli puolet huonokuntoisilla renkailla ajaneista ei tuntenut renkaidensa kuntoa, jolloin sitä on mahdotonta huomioida ajotavassa. On mielenkiintoista nähdä, miten rengastuntemus on kehittynyt viime vuodesta, Jarmo Nuora sanoo.Pitävätkö sinun renkaasi?Vesiliirron taustalla on aina merkittävänä tekijänä liian suuri nopeus. Vesiliirtoon voi kuitenkin joutua myös alhaisella nopeudella, jos renkaan urasyvyys ei ole riittävä. Rengastesteissä kautta maailman on todettu, että 7 millimetriä syvillä urilla varustettu kesärengas lähtee vesiliirtoon 80 kilometrin tuntinopeudessa, kun taas lähes sakkorajalla olevilla 2 millimetrin urilla vesiliirto yllättää samoissa olosuhteissa jo 70 kilometrin tuntinopeudessa.– Rengas on kuin tassu, joka pitää auton tiessä tai sitten ei. Rengasratsia on hyvä hetki katsoa, missä kunnossa oman auton tassut ovat, Jarmo Nuora sanoo.Uusi ja hyväkuntoinen talvirengas lähtee kesäkelillä vesiliirtoon jopa huonokuntoistakin kesärengasta herkemmin. Siksi vuodenajan mukainen oikea rengastus on tärkeää.– Tutkimustemme mukaan vuodenaikaan sopimattomia renkaita on näkynyt jatkuvasti vähemmän, ja toivomme, että saamme todistaa hyvän kehityksen jatkuvan tänäkin vuonna.Autorengasliitto kokoaa Rengasratsioiden keskisimmät tulokset Kesärengastutkimus 2021 -raporttiin, josta löytyvät muun muassa viime vuoden tulokset. Raportti julkaistaan Autonrengasliiton verkkosivuilla perjantaina 9. syyskuuta.Lähde: Autorengasliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen