10.9.2022

Nyt ratsataan renkaita! – Paljonko sinun autosi renkaissa on urasyvyys?

Syksy, syksyn sateet ja märkä tienpinta. Silloin auton renkaiden urasyvyys on tärkein turvavaruste. Rengasratsiassa mitataan ja valistetaan autoilijoita renkaiden urasyvyydestä.

Jo perinteeksi muodostunut Rengasratsia starttaa taas tien päälle Helsingissä. Vuosittaisessa liikenneturvallisuuden tiedotuskampanjassa valistuksen ohessa pääpaino on tälläkin kertaa renkaiden urasyvyydessä. Syksyn märillä ajokeleillä vain syvät ja riittävät rengasurat auttavat pitämään tehokkaasti renkaan ja auton tiessä.

– Vain syvien urien kautta vesi pääsee tehokkaasti poistumaan renkaan ja tienpinnan välistä. Mitä kuluneemmat renkaat ovat, sitä suuremmaksi vesiliirron riski kasvaa, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora kiteyttää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uusi paikka Vauhtitiellä

Tänä vuonna Rengasratsialla on uusi paikka, renkaita ratsataan nyt Helsingin Vauhtitiellä alkaen 12. syyskuuta. Lisäksi Autonrengasliitto toteuttaa yhdessä poliisin ja Liikenneturvan kanssa rengastutkimuksia kampanjaviikolla Porissa, Jyväskylässä, Kuopiossa ja Rovaniemellä.

Laki edellyttää, että kesärenkaan pääurien syvyyden on oltava vähintään 1,6 millimetriä. Sadekelillä jo alle 4 millimetriä syvillä urilla ajettaessa on kuitenkin noudatettava erityistä varovaisuutta. Maanantaina käynnistyvässä Rengasratsia-turvallisuuskampanjassa kiinnitetään edellisvuosien tapaan huomiota vuodenajan mukaiseen rengastukseen, oikeisiin rengaspaineisiin sekä riittävään urasyvyyteen.

– Edellisissä Rengasratsioissa yli puolet huonokuntoisilla renkailla ajaneista ei tuntenut renkaidensa kuntoa, jolloin sitä on mahdotonta huomioida ajotavassa. On mielenkiintoista nähdä, miten rengastuntemus on kehittynyt viime vuodesta, Jarmo Nuora sanoo.

Pitävätkö sinun renkaasi?

Vesiliirron taustalla on aina merkittävänä tekijänä liian suuri nopeus. Vesiliirtoon voi kuitenkin joutua myös alhaisella nopeudella, jos renkaan urasyvyys ei ole riittävä. Rengastesteissä kautta maailman on todettu, että 7 millimetriä syvillä urilla varustettu kesärengas lähtee vesiliirtoon 80 kilometrin tuntinopeudessa, kun taas lähes sakkorajalla olevilla 2 millimetrin urilla vesiliirto yllättää samoissa olosuhteissa jo 70 kilometrin tuntinopeudessa.

– Rengas on kuin tassu, joka pitää auton tiessä tai sitten ei. Rengasratsia on hyvä hetki katsoa, missä kunnossa oman auton tassut ovat, Jarmo Nuora sanoo.

Uusi ja hyväkuntoinen talvirengas lähtee kesäkelillä vesiliirtoon jopa huonokuntoistakin kesärengasta herkemmin. Siksi vuodenajan mukainen oikea rengastus on tärkeää.

– Tutkimustemme mukaan vuodenaikaan sopimattomia renkaita on näkynyt jatkuvasti vähemmän, ja toivomme, että saamme todistaa hyvän kehityksen jatkuvan tänäkin vuonna.

Autorengasliitto kokoaa Rengasratsioiden keskisimmät tulokset Kesärengastutkimus 2021 -raporttiin, josta löytyvät muun muassa viime vuoden tulokset. Raportti julkaistaan Autonrengasliiton verkkosivuilla perjantaina 9. syyskuuta.

Lähde: Autorengasliitto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat