23.10.2020

Odotettu uutuus – KTM 890 Adventure R saa rinnalleen matkailupainotteisemman perusmallin

Vain pari viikkoa sitten julkistettu ja maasto-ominaisuuksiin painottunut KTM 890 Adventure R saa rinnalleen myös matkailupainotteisemman perusmalli 890 Adventuren.

Kun KTM lokakuun alussa julkisti, että sen 790 Adventure R saa yläpuolelleen 100 kuutiosenttimetriä suuremmalla moottorilla varustetun 890 Adventure R:n, oli melko selvää että myös perusmalli 790 Adventure saa seuraa 890-moottorisesta versiosta. R tarkoittaa KTM:n seikkailupyörämallistossa maastokelpoisempaa versiota, jossa on pidemmät joustomatkat sekä maastoajoon tähtäävä ergonomia. Nyt julkistetussa perusmallissa sen sijaan on tähdätty mukavuuteen sekä maantieominaisuuksiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

KTM 890 Adventure R

Ei mahdollisuutta kuristaa A2-tehoiseksi

899-kuutioisen kaksisylinterisen rivimoottorin 105 hevosvoimaa on 10 yksikköä enemmän kuin 790 Adventuren moottorin huipputeho. Maantielle ja matkailuun suunnatussa 890 Adventuren perusmallissa lisäteho onkin käytännöllisempää kuin enemmän maastoon tarkoitetussa R-versiossa. 790 ei ole jäämässä pois mallistosta, vaan se tarjoaa edullisemman vaihtoehdon ja on samalla 95 hevosvoiman (70 kilowattia) tehoisena mahdollista kuristaa A2-luokan 35-kilowattiseksi. Samaa mahdollisuutta ei 890 Adventuressa ole, sillä kuristettava moottori saa olla lähtöteholtaan maksimissaan 70 kilowattia.

KTM 890 Adventure R

Pelkästään moottorin iskutilavuutta ei ole kasvatettu, vaan moottorin luonnetta on rauhoitettu 20 prosenttia kasvatetuilla pyörivillä massoilla. Kytkintä on vahvistettu kestämään kasvanut vääntö. Moottorissa on nakutusta vähentävä järjestelmä niitä varten, jotka seikkailevat ja tankkaavat alueilla joilla on tarjolla vain matalaoktaanista polttoainetta.

Käyttäjäkokemusten perusteella hienosäädetty

Jousitus tulee tuttuun tapaan KTM:n omistamalta WP:ltä. Takajousitusta on uudistettu mm. paluuvaimennuksen säädön osalta ja myös esijännitys on nyt helpommin säädettävissä. Joustomatka on tutut 200 millimetriä sekä edessä että takana. Jarrujen toimintaa on hienosäädetty paremmaksi, samoin lukkiutumattoman jarrujärjestelmän sekä luistoneston herkkyyttä.

KTM 890 Adventure R

Lisävarustelistalta löytyy mm. quickshifter+ -vaihdeavustin, erilaisia laukkuvaihtoehtoja sekä lämpökahvat ja -satulat. Vakionopeussäätimen nappi on valmiina ohjaustangossa, mutta itse säädin on hankittava lisävarusteena. KTM 890 Adventure saapuu jälleenmyyjille joulukuun 2020 aikana.

KTM 890 Adventure R
  • Moottori: kaksisylinterinen nestejäähdytteinen rivimoottori, 889 cc
  • Teho: 77 kW (105 hv) / 8000 r/min
  • Vääntö: 100 Nm / 6600 r/min
  • Voimansiirto: 6 vaihdetta, märkä monilevykytkin, ketjuveto
  • Istuinkorkeus: 800-850 mm
  • Tankin tilavuus: 20 litraa
  • Kulutus: 4,5 ltr / 100 km
  • Hinta: vahvistetaan myöhemmin

Teksti: Janne Huhtala, Kuvat: KTM

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat