Ajoneuvot 11.1.2021

Odottaako parkkipaikalla autonmuotoinen lumikasa? Näin tuulilasi skrapataan oikein

Mikäli on joskus mietityttänyt, kuinka tuulilasi skrapataan oikein tai voiko sen tehdä väärin, niin nyt aiheeseen on saatavilla asiantuntijan vinkit.

On tärkeää, että tuulilasi skrapataan oikein ennen liikenteeseen lähtemistä. Talvisin näkee valitettavan usein vaarallisia suorituksia, vaikka asian pitäisi olla yksinkertainen ja juuri siksi on tarpeen kerrata perusteet.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa, kuinka tärkeää kunnollinen näkyvyys on.

– Elintärkeää. Havainnointi on keskeinen turvallisen ajamisen perusedellytys. Jos lasien pinnalla oleva huurre tai jää vaikeuttaa havainnointia tai pahimmillaan jopa estää sen kokonaan, on kyseessä iso turvallisuusriski, sanoo Vesalainen.

Tämä tarkoittaa, että kaikki auton lasipinnat tulee skrapata kokonaisuudessaan. Ikkunat on tehty autoon näkyvyyttä parantamaan eikä tästä edusta ole syytä tinkiä.

– Millään pelkillä silmänrei’illä ei lähdetä ajamaan. Kuljettajan on pystyttävä havainnoimaan kaikista auton ikkunoista ulos. Esimerkiksi katveen varmistaminen ennen kaistanvaihtoa tai käännöstä on mahdotonta, jos auton takasivuikkunoita ei ole skrapattu, kertoo Vesalainen.

Tuulilasi skrapataan oikein

Ensimmäinen vaihe lasien puhdistamisessa voisi olla auton käynnistäminen. Suuntamalla puhalluksen ikkunoille ja kytkemällä kaikki autosta löytyvät lasien sekä peilien lämmittimet helpottaa työtä. Jää irtoaa selvästi helpommin jo hiemankin lämpiävästä lasista.

– Auton joutokäynnille asetettuja rajoituksia on kuitenkin syytä noudattaa. Moottorikäyttöisen ajoneuvon moottoria ei saa käyttää enempää kuin kaksi minuuttia. Lämpötilan ollessa alle –15 celsiusastetta on suurin sallittu joutokäyntiaika rajoitettu enintään neljään minuuttiin, ohjeistaa Vesalainen

Hän jatkaa neuvomalla, että tuulilasi kannattaa skrapata vaakasuoraan.

– Aloita kuskin puolelta ja skrapaa lasia puoliväliin saakka yhdellä pitkällä liikkeellä. Kun kuljettajan puoli tuulilasista on puhdas, vaihda auton toiselle puolelle ja tee samat toimet sieltä käsin. Mitä vähemmän edestakaista liikettä joutuu tekemään, sitä pienempiä ovat vauriot, sanoo Vesalainen.

Myös auton puhtaudella on merkitystä. Kuraisen lasipinnan skrapaaminen on käytännössä sama kuin pintaa hieroisi hiekkapaperilla. Tästä syystä auto ja sen lasit on syytä pestä säännöllisestimielellään juuri ennen lumisateita.

Lumiharja

Oikeat välineet työhön

Käytä tuulilasin skrapaamiseen vain siihen tarkoitettuja, laadukkaita, välineitä. Mikään parkkikiekko ei ole tähän sopiva työkalu. Laadukkaaseen välineeseen kannattaa panostaa, sillä erot ovat euromääräisesti varsin pieniä.

– Tukeva muovinen skrapa, josta saa kunnon otteen, on metallista parempi. Metalliskrapa rikkoo lasin reunalla olevan tiivisteen herkemmin osuessaan siihen, neuvoo Vesalainen.

Nykyään on jo olemassa myös sähköisiä akkukäyttöisiä työkaluja. Nämä voivat tarjota vaihtoehdon tietyissä tilanteissa. Riippumatta työvälineestä, sen puhtaudesta on syytä huolehtia.

– On tärkeää, että skrapa puhdistetaan huolellisesti jokaisen skrapauskerran jälkeen. Skrapaa tulisi säilyttää puhtaassa paikassa, kuten ovilokerossa tai vastaavassa, sen sijaan, että se pyörii hiekan joukossa auton lattialla, kertoo Vesalainen.

Täysin välttämätöntä ikkunoiden joka aamu toistuva skrapaaminen ei ole. Ikkunat on mahdollista saada huurteettomiksi ja jäättömiksi myös ilman skrapaamista.

Vesalainen vinkkaa, että autotallista tai –katoksesta pääsee näppärästi liikkeelle jäättömillä laseilla. Mikäli kumpaakaan ei ole käytettävissä, voi hankkia sisätilanlämmittimen tai polttoainekäyttöisen lisälämmittimen, joka lämmittää myös auton sisätiloja ja sulattaa samalla lasit.

Puhdistus- tai sulatustavasta riippumatta olennaista on, että ennen ajoon lähtöä kaikki auton lasit ja peilit ovat jäättömiä ja lumettomia, jotta näkyvyys autosta ulos on mahdollisimman hyvä.

 

Teksti: Henri Posa Kuvituskuvat: Henri Posa/Moottorin arkisto

Jaa artikkeli

Keskustelu

Kaikki koeajot

Uusimmat