11.1.2021 Ajoneuvot Odottaako parkkipaikalla autonmuotoinen lumikasa? Näin tuulilasi skrapataan oikein Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mikäli on joskus mietityttänyt, kuinka tuulilasi skrapataan oikein tai voiko sen tehdä väärin, niin nyt aiheeseen on saatavilla asiantuntijan vinkit. On tärkeää, että tuulilasi skrapataan oikein ennen liikenteeseen lähtemistä. Talvisin näkee valitettavan usein vaarallisia suorituksia, vaikka asian pitäisi olla yksinkertainen ja juuri siksi on tarpeen kerrata perusteet. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa, kuinka tärkeää kunnollinen näkyvyys on. – Elintärkeää. Havainnointi on keskeinen turvallisen ajamisen perusedellytys. Jos lasien pinnalla oleva huurre tai jää vaikeuttaa havainnointia tai pahimmillaan jopa estää sen kokonaan, on kyseessä iso turvallisuusriski, sanoo Vesalainen. Tämä tarkoittaa, että kaikki auton lasipinnat tulee skrapata kokonaisuudessaan. Ikkunat on tehty autoon näkyvyyttä parantamaan eikä tästä edusta ole syytä tinkiä. – Millään pelkillä silmänrei’illä ei lähdetä ajamaan. Kuljettajan on pystyttävä havainnoimaan kaikista auton ikkunoista ulos. Esimerkiksi katveen varmistaminen ennen kaistanvaihtoa tai käännöstä on mahdotonta, jos auton takasivuikkunoita ei ole skrapattu, kertoo Vesalainen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuulilasi skrapataan oikein Ensimmäinen vaihe lasien puhdistamisessa voisi olla auton käynnistäminen. Suuntamalla puhalluksen ikkunoille ja kytkemällä kaikki autosta löytyvät lasien sekä peilien lämmittimet helpottaa työtä. Jää irtoaa selvästi helpommin jo hiemankin lämpiävästä lasista. – Auton joutokäynnille asetettuja rajoituksia on kuitenkin syytä noudattaa. Moottorikäyttöisen ajoneuvon moottoria ei saa käyttää enempää kuin kaksi minuuttia. Lämpötilan ollessa alle –15 celsiusastetta on suurin sallittu joutokäyntiaika rajoitettu enintään neljään minuuttiin, ohjeistaa Vesalainen Hän jatkaa neuvomalla, että tuulilasi kannattaa skrapata vaakasuoraan. – Aloita kuskin puolelta ja skrapaa lasia puoliväliin saakka yhdellä pitkällä liikkeellä. Kun kuljettajan puoli tuulilasista on puhdas, vaihda auton toiselle puolelle ja tee samat toimet sieltä käsin. Mitä vähemmän edestakaista liikettä joutuu tekemään, sitä pienempiä ovat vauriot, sanoo Vesalainen. Myös auton puhtaudella on merkitystä. Kuraisen lasipinnan skrapaaminen on käytännössä sama kuin pintaa hieroisi hiekkapaperilla. Tästä syystä auto ja sen lasit on syytä pestä säännöllisesti – mielellään juuri ennen lumisateita. Oikeat välineet työhön Käytä tuulilasin skrapaamiseen vain siihen tarkoitettuja, laadukkaita, välineitä. Mikään parkkikiekko ei ole tähän sopiva työkalu. Laadukkaaseen välineeseen kannattaa panostaa, sillä erot ovat euromääräisesti varsin pieniä. – Tukeva muovinen skrapa, josta saa kunnon otteen, on metallista parempi. Metalliskrapa rikkoo lasin reunalla olevan tiivisteen herkemmin osuessaan siihen, neuvoo Vesalainen. Nykyään on jo olemassa myös sähköisiä akkukäyttöisiä työkaluja. Nämä voivat tarjota vaihtoehdon tietyissä tilanteissa. Riippumatta työvälineestä, sen puhtaudesta on syytä huolehtia. – On tärkeää, että skrapa puhdistetaan huolellisesti jokaisen skrapauskerran jälkeen. Skrapaa tulisi säilyttää puhtaassa paikassa, kuten ovilokerossa tai vastaavassa, sen sijaan, että se pyörii hiekan joukossa auton lattialla, kertoo Vesalainen. Täysin välttämätöntä ikkunoiden joka aamu toistuva skrapaaminen ei ole. Ikkunat on mahdollista saada huurteettomiksi ja jäättömiksi myös ilman skrapaamista. Vesalainen vinkkaa, että autotallista tai –katoksesta pääsee näppärästi liikkeelle jäättömillä laseilla. Mikäli kumpaakaan ei ole käytettävissä, voi hankkia sisätilanlämmittimen tai polttoainekäyttöisen lisälämmittimen, joka lämmittää myös auton sisätiloja ja sulattaa samalla lasit. Puhdistus- tai sulatustavasta riippumatta olennaista on, että ennen ajoon lähtöä kaikki auton lasit ja peilit ovat jäättömiä ja lumettomia, jotta näkyvyys autosta ulos on mahdollisimman hyvä. Teksti: Henri Posa Kuvituskuvat: Henri Posa/Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 19.5.2024 Autoilu Traficomin ajoneuvorekisterin tietovuoto: jos luovutuskielto, säästyit ongelmalta 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe