30.4.2014 Ajoneuvot Koeajo: Opel Zafira Tourer Enjoy Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eväitä menestykseen ovat mukavuus, muunneltavuus ja tuore Euro 6 -dieselmoottori. Hyvää: tilat, äänettömyys mukavuuspanostukset. Huonoa: suorituskyky, ketteryys, ohjaustuntuma varauksin. Tila-autoa on totuttu pitämään melkoisena kompromissina. Kapasiteetin kustannuksella on tingitty muun muassa mukavuudesta, ajo-ominaisuuksista ja taloudellisuudesta. Zafira Tourerin avulla Opel pyrkii karistamaan vanhojen mielikuvien painolastin. Tavoitteena on useamman pykälän nousu arvostusasteikolla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sulavat muodot Tila-autoksi Zafira Tourer on sulavalinjainen. Lasipintaa on paljon, ajovalot muistuttavat muodoltaan bumerangia, tuulilasi nousee konepeiton jälkeen jyrkässä kulmassa ja kylkilinjakin on piirretty nousevaksi. Valmistajan luotijuna-vertaus ontuu, mutta muodoissa on silti onnistuttu. Sisällä tyyli pitää pintansa. Laatuvaikutelma on kohdallaan, mutta luksusta on turha odottaa. Parasta antia ovat tilat. Ajoasennosta saa miellyttävän myös manuaalisäädöillä. Tukea on tarjolla riittävästi. Kuljettajan kannalta kaikki tarpeellinen on katettu ulottuville. Vain soittimen, älypuhelimen ja navigaattorin yhdistävän Infotainment-järjestelmän nappulaviidakossa sukkulointi vaatii totuttelua. Näkyvyys ulos on runsaan lasipinnan ansiosta hyvä kaikkiin suuntiin. Lisävarusteinen takakamera auttaa ahtaissa paikoissa. Takapenkillä asiat ovat yhtä hyvin jopa kolmelle aikuiselle. Kyydissä viihtyy vaivatta. Pääntilaa ja jalkatilaa riittää. Reisitukea arvostaa pidemmällä matkalla. Seitsenpaikkaisen mallin kaksi lisäpaikkaa ovat piilossa tavaratilan lattian alla. Ne palvelevat tilapäisessä käytössä. Aikuiselle takimmaisilla paikoilla on ahdasta. Takakontin tilat ovat käytännölliset ja riittävät. Mukavuus edellä Mukavuuteen on panostettu myös ajossa. Tuorein lisäys Tourerin voimanlähdevalikoimaan on 1,6 litran CDTI-dieselmoottori, teholtaan 100 kW (136 hv) ja väännöltään 320 Nm. Uutuus on hiljainen ja päästöiltään pihi. Valmistajan mukaan kyseessä on puhtain Opelin keulalle koskaan asennettu dieselmoottori, joka täyttää Euro 6 -vaatimukset jo nyt. Typenoksideja kurittaa BlueInjection-tekniikka eli pakokaasun sekaan ruiskutettava urealiuos, jonka ansiosta typpidioksidit muuttuvat katalysaattorissa vaarattomaksi vedeksi ja typeksi. Päästövähennykseksi ilmoitetaan jopa 70 prosenttia. AdBlue-urealiuosta varten autossa on oma 8 litran tankki, jonka täyttöaukko löytyy dieseltankin täyttöaukon vierestä. AdBlue:ta saa huoltoasemilta ja täyttö onnistuu omin avuin. Normaaliajossa lisäaineen kulutus on noin 0,7 litraa 1 000 kilometrillä. Polttoainetaloudellisuutta ja päästöpuolta parantaa start/stop -toiminto. Uusi moottori tarjoaa sopivasti etenemiskykyä arkiajossa. Vain tiukemmissa ohituksissa ja painavalla kuormalla kaipaisi lisäpotkua. Ylimääräistä reserviä ei ole. Kuusivaihteinen manuaalivaihteisto ajaa asiansa, mutta ajotuntuma jakoi mielipiteitä. Ohjaus ei ole kovin tarkka, pikemminkin hivenen tunnoton ja esimerkiksi nopeissa väistöissä auto kallistelee, mutta ei toki ongelmaksi asti. Arkiajossa käsiteltävyys pysyy tasaisesti mukavuusalueella. Ahtaissa paikoissa arvostaisi pienempää kääntösädettä. Dynaamisempaa ajotuntumaa mielivän kannattaa tutustua lisävarustelistan säädettävään FlexRide-alustavaihtoehtoon. Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Opel Zafira Tourer Enjoy 1.6 CDTI ecoFlex Start/Stop Hinta alkaen 26 840 € Koeajetun auton hinta varusteineen 35 184 € Ajoneuvovero 92 €/ v Käyttövoimavero 502 €/ v Moottori 1 598 cm³, dieselrivimoottori, 4 sylinteriä, 6-v. manuuaalivaihteisto, etuveto. Teho 100 kW (136 hv), 4000 r/min Vääntö 320 Nm (2000 r/min) Vääntö 320 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,2 s Huippunopeus 193 km/h Kulutus l/ 100 km 4,6 (kaup.) / 3,8 (maant.) / NEDC-kulutus 4,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 109 g/km Mitat pituus 4656 mm, leveys 2100 mm, korkeus 1685 mm, akseliväli 2760 mm Tavaratila: 152-1792 l Omamassa: 1728 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 1 450 kg. Matkanjatkamispalvelu 1 vuosi Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta