30.4.2014 Ajoneuvot Koeajo: Opel Zafira Tourer Enjoy Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eväitä menestykseen ovat mukavuus, muunneltavuus ja tuore Euro 6 -dieselmoottori. Hyvää: tilat, äänettömyys mukavuuspanostukset. Huonoa: suorituskyky, ketteryys, ohjaustuntuma varauksin. Tila-autoa on totuttu pitämään melkoisena kompromissina. Kapasiteetin kustannuksella on tingitty muun muassa mukavuudesta, ajo-ominaisuuksista ja taloudellisuudesta.Zafira Tourerin avulla Opel pyrkii karistamaan vanhojen mielikuvien painolastin. Tavoitteena on useamman pykälän nousu arvostusasteikolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySulavat muodotTila-autoksi Zafira Tourer on sulavalinjainen. Lasipintaa on paljon, ajovalot muistuttavat muodoltaan bumerangia, tuulilasi nousee konepeiton jälkeen jyrkässä kulmassa ja kylkilinjakin on piirretty nousevaksi.Valmistajan luotijuna-vertaus ontuu, mutta muodoissa on silti onnistuttu.Sisällä tyyli pitää pintansa. Laatuvaikutelma on kohdallaan, mutta luksusta on turha odottaa. Parasta antia ovat tilat. Ajoasennosta saa miellyttävän myös manuaalisäädöillä. Tukea on tarjolla riittävästi.Kuljettajan kannalta kaikki tarpeellinen on katettu ulottuville. Vain soittimen, älypuhelimen ja navigaattorin yhdistävän Infotainment-järjestelmän nappulaviidakossa sukkulointi vaatii totuttelua.Näkyvyys ulos on runsaan lasipinnan ansiosta hyvä kaikkiin suuntiin. Lisävarusteinen takakamera auttaa ahtaissa paikoissa.Takapenkillä asiat ovat yhtä hyvin jopa kolmelle aikuiselle. Kyydissä viihtyy vaivatta. Pääntilaa ja jalkatilaa riittää. Reisitukea arvostaa pidemmällä matkalla.Seitsenpaikkaisen mallin kaksi lisäpaikkaa ovat piilossa tavaratilan lattian alla. Ne palvelevat tilapäisessä käytössä. Aikuiselle takimmaisilla paikoilla on ahdasta.Takakontin tilat ovat käytännölliset ja riittävät.Mukavuus edelläMukavuuteen on panostettu myös ajossa. Tuorein lisäys Tourerin voimanlähdevalikoimaan on 1,6 litran CDTI-dieselmoottori, teholtaan 100 kW (136 hv) ja väännöltään 320 Nm. Uutuus on hiljainen ja päästöiltään pihi.Valmistajan mukaan kyseessä on puhtain Opelin keulalle koskaan asennettu dieselmoottori, joka täyttää Euro 6 -vaatimukset jo nyt.Typenoksideja kurittaa BlueInjection-tekniikka eli pakokaasun sekaan ruiskutettava urealiuos, jonka ansiosta typpidioksidit muuttuvat katalysaattorissa vaarattomaksi vedeksi ja typeksi. Päästövähennykseksi ilmoitetaan jopa 70 prosenttia.AdBlue-urealiuosta varten autossa on oma 8 litran tankki, jonka täyttöaukko löytyy dieseltankin täyttöaukon vierestä. AdBlue:ta saa huoltoasemilta ja täyttö onnistuu omin avuin. Normaaliajossa lisäaineen kulutus on noin 0,7 litraa 1 000 kilometrillä.Polttoainetaloudellisuutta ja päästöpuolta parantaa start/stop -toiminto.Uusi moottori tarjoaa sopivasti etenemiskykyä arkiajossa. Vain tiukemmissa ohituksissa ja painavalla kuormalla kaipaisi lisäpotkua. Ylimääräistä reserviä ei ole.Kuusivaihteinen manuaalivaihteisto ajaa asiansa, mutta ajotuntuma jakoi mielipiteitä. Ohjaus ei ole kovin tarkka, pikemminkin hivenen tunnoton ja esimerkiksi nopeissa väistöissä auto kallistelee, mutta ei toki ongelmaksi asti.Arkiajossa käsiteltävyys pysyy tasaisesti mukavuusalueella. Ahtaissa paikoissa arvostaisi pienempää kääntösädettä.Dynaamisempaa ajotuntumaa mielivän kannattaa tutustua lisävarustelistan säädettävään FlexRide-alustavaihtoehtoon.Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Opel Zafira Tourer Enjoy 1.6 CDTI ecoFlex Start/Stop Hinta alkaen 26 840 € Koeajetun auton hinta varusteineen 35 184 € Ajoneuvovero 92 €/ v Käyttövoimavero 502 €/ v Moottori 1 598 cm³, dieselrivimoottori, 4 sylinteriä, 6-v. manuuaalivaihteisto, etuveto. Teho 100 kW (136 hv), 4000 r/min Vääntö 320 Nm (2000 r/min) Vääntö 320 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,2 s Huippunopeus 193 km/h Kulutus l/ 100 km 4,6 (kaup.) / 3,8 (maant.) / NEDC-kulutus 4,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 109 g/km Mitat pituus 4656 mm, leveys 2100 mm, korkeus 1685 mm, akseliväli 2760 mm Tavaratila: 152-1792 l Omamassa: 1728 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 1 450 kg. Matkanjatkamispalvelu 1 vuosi Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle