3.2.2018

Open end hose: Kuivaa auto vedellä

Open Hose

Auton voi kuivata kastelemalla sitä vedellä. Uskomattomalta kuulostava menetelmä, open end hose, todellakin toimii.

Auton kuivaaminen on periaatteessa yksinkertainen toimenpide, mutta senkin aikana saattaa sattua useita virheitä. Esimerkiksi silikonilastan tai säämiskän käyttöä olisi hyvä välttää, sillä pienikin hiekanjyvä naarmuttaa pintaa rumasti joutuessaan näiden työvälineiden ja maalipinnan väliin.

Painepesurin jäljiltä auton pinnoilla helmeilee loputtomasti pisaroita joiden sisältämä vesimäärä on suuri.

Oikea väline kuivaamiseen on paksu, pehmeä ja tuuhea mikrokuituliina. Maalipintaa ei tosin tule kuivata silläkään, ellei autoa ole pesty täysin puhtaaksi pesuvälinettä, kuten pesukinnasta, käyttämällä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Open end hose

Toisinaan auto on kiva huuhtaista hieman puhtaammaksi pelkän esipesuaineen ja painepesurin voimin. Näin saa suojatusta pinnasta muutaman metrin päästä kelvollisen näköisen auton, jonka maalipinnalla on kuitenkin vielä karhea likakalvo. Kuivauksena toimii tällöin tekniikka nimeltä open end hose.

Vettä voi valuttaa suoraan puutarhaletkusta maalipinnalle. Tämä on menetelmänä kaikkein parhaimpia.

Avoimen letkun menetelmä, eli open end hose, on kuivaustapa, jossa vettä lasketaan avoimen vesiletkun kautta auton pinnalle. Tällöin ilman painetta valuva suurehko vesimäärä saa aikaan ilmiön, jossa vesi valuu ikään kuin itsensä mukana pois.

Hyvin suojatun pinnan pystyy saamaan lähes kuivaksi vesiletkua, ja sitä myöden vesimassaa, hitaasti kuljettamalla. Tämä vaatii järjestelmällistä etenemistä auton yläosista kohti alaosia yksi paneeli kerrallaan.

Painepesuriakin voi yleensä käyttää veden valuttamiseen kytkemällä sen yksinkertaisesti pois päältä.

Huuhtaisun tai käsinpesun jälkeen

Näin ollen esipesulla, painepesurihuuhtelulla ja avoimen letkun kuivauksella pääsee varsin siistiin lopputulokseen niinä kertoina, kun aika ei riitä kunnolliseen pesuun. Tällöin maalipintaan ei tule koskea millään tavoin ennen kuin sille tehdään mekaaninen pesu pesuvälinettä käyttäen.

Vesi valuu ikään kuin itsensä mukana, suurina vesimassoina, pois pinnalta. Näin tosin vain suojatulla, ja siten vettä hylkivällä, pinnalla.

Open end hose -kuivaus jättää maalipinnan joka tapauksessa merkittävästi painepesurihuuhtelua kuivemmaksi. Tekniikka helpottaa myös pesuvälineellä pestyn pinnan kuivaamista kuivausliinalla.

Avoimella letkulla tehdyn valuttelun jälkeen kuivausliinalle jää vähemmän kuivattavaa, jolloin se ei ainakaan kastu läpimäräksi ja kuivausteho riittää paremmin koko autoon. Samalla laiskalle kuivaajalle jää vähemmän tehtävää.

Maalipinnan saa lähes kuivaksi vettä rauhallisesti valuttamalla. Kuvan esimerkki on lopputuloksena korkeintaan keskinkertainen.

Yhtä hyödyllistä on pienemmän kuivattavan vesimäärän myötä vähentyvä pinnan lääppimisen tarve. Mitä vähemmän, ja hellemmin, pintaan kosketaan, sitä vähemmän mikronaarmua syntyy. Tähän samaan seikkaan perustuu lähes kaikki autonhoidon oppi.

Teksti ja kuvat: Henri Posa

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat