5.4.2023 Ajoneuvot Pääsiäinen tietää ruuhkaa sähköautojen latureilla – näin noudatat latausetikettiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun pääsiäisenä liikenne lisääntyy, on melko varmaa, että sähköautojen latauspisteille syntyy ruuhkaa. Latausetiketti on hyvä pitää mielessä. Pääsiäinen tulee – ja ihmiset liikkuvat. Yhä useampi autoilija on tänäkin vuonna liikenteessä sähköautolla. Latauspisteiden määrä on kasvanut vuoden takaisesta, mutta niin on sähköautojenkin määrä. Sen vuoksi sähköautojen latausasemat voivat ruuhkautua pääsiäisen aikana, varsinkin vilkkaimpien matkareittien varrella. Kun latureille muodostuu ruuhkaa, mutta matkan pitäisi myös jatkua, se saattaa aiheuttaa myös lievää hermojen kiristymistä latauspisteillä. Jotta kaikkien matkanteko sujuisi jouhevasti, latausasemalla on hyvä muistaa tietyt asiat. Varsinaista ohjekirjaa tai sen noudattamista sähköautoilijoilta ei latausasemilla vaadita, mutta tietyt säännöt on silti hyvä muistaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Valitse omaan käyttötarkoitukseen soveltuva lataus Latausasemilla on olemassa sekä pikalatausta, suurteholatausta sekä peruslatausta. Omaan käyttötarkoitukseen soveltuva latausnopeus on hyvä valita varsinkin silloin, kun latausasemilla on ruuhkaa. Hitaampi 22 kilowatin peruslataus sopii sekä sähköautoilijoille, että lataushybrideillä ajaville. Lataushybridiä ajavien on hyvä käyttää peruslatausta varsinkin ruuhkatilanteissa. Kaikki ladattavat hybridit eivät myöskään pysty käyttämään muuta kuin Type 2 -muotoista 22 kilowatin peruslatausta, joten se on monelle hybridiautoilijalle myös ainoa vaihtoehto. Sähköautoilijatkin voivat käyttää hitaampaa peruslatausta, esimerkiksi silloin, kun tarvitaan vain täydentävää latausta. Pikalataus ja suurteholataus soveltuvat sähköautoihin parhaiten silloin, kun auton akkuun halutaan virtaa akun täyttämiseksi nopeasti ja matkanteon jatkumiseksi. Kun suurteholataukseen saavutaan, sähköautoilijan olisi hyvä käyttää myös auton ajoakun esilämmitystä, mikäli sellainen on. Tällöin auton akku latautuu nopeasti ja laturin voi vapauttaa seuraavalle lataajalle. Älä liruttele täyteen Yleinen sähköautoilijoiden käytössä oleva sääntö on myös, että latauspiste vapautettaisi seuraavalle lataajalle siinä vaiheessa, kun auton akku on latautunut noin 80 prosentin varaustasoon. Tämä sen vuoksi, että poikkeuksetta lähes kaikkien sähköautojen latausnopeus hidastuu merkittävästi, mitä täydemmäksi auton ajoakku tulee. Sen vuoksi pikalaturilla, jota on tarkoitus käyttää nimenomaan pikalataukseen ja matkateon jatkamiseen, ei varattaisi suotta latauspaikkaa ”akun liruttelemiseksi” täyteen. Jos pysähdys jatkuu vielä tämänkin jälkeen ja ajoakkuun haluaa vielä lisää virtaa, esimerkiksi peruslatausta voi käyttää tämän jälkeen akun täyttämiseksi. Hyvään latausetikettiin kuuluu siis se, että ladataan vain sen verran kuin tarvitaan ja vapautetaan paikka seuraavalle. Jos et tarvitse latausta, älä pysäköi latauspaikalle Polttomoottoriautoilijat saattavat joskus myös pysäköidä autonsa sähköauton latauspaikalle. Tällöin toista autoilijaa voi myös huomauttaa ystävällisesti siirtämään autonsa pois sähköautojen latauspaikalta. Sähköautoilijakin voi myös pysäköidä autonsa muualle kuin sähköauton latauspaikalle, jos autoa ei tarvitse ladata. Monilla latauspaikoilla voi olla myös kyltti "vain sähköautoille" ja sähköautoilla ajavat voivat tulkita tämän väärin, siten, että autolla voi pysäköidä paikalle, vaikka siinä ei lataisikaan. Toki voi pysäköidä, mutta tällöin saattaa aiheuttaa hermojen kiristymistä muissa sähköautoilijoissa, jotka juuri sillä hetkellä tarvitsevat pysäköintiruudun auton lataamiseen. Toista sähköautoilijaa voi myös huomauttaa kohteliaasti, jos tämä pysäköi autonsa latauspaikalle, vaikka ei lataa autoaan. Kun pääsiäisreissuun lähdetään, jos vain mahdollista, auton akku olisi hyvä ladata myös täyteen kotona ennen lähtöä, tällöin matkantekoa ei tarvitse heti ensimmäisen pikalaturin tultua vastaan, ladata. Toki taukoja on hyvä pitää säännöllisesti, tarvitsi autoa sitten ladata tai ei. Autoliiton Operaatio Pajunkissa käynnistyy perinteisesti myös pääsiäisliikenteeseen. Autoliitto muistuttaa taukojen tärkeydestä, mutta samalla myös siitä, että pääsiäisen sesonkipäivinä vilkkaimpien matkareittien varrella latausasemat voivat ruuhkautua. Tämän vuoksi matkantekoon on hyvä lähteä väljällä aikataululla, jotta voi jo valmiiksi valmistautua siihen, että latausajan lisäksi aikaa voi kulua myös latausvuoron jonottamiseen. Teksti Manu Tuppurainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?