5.4.2023 Ajoneuvot Pääsiäinen tietää ruuhkaa sähköautojen latureilla – näin noudatat latausetikettiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun pääsiäisenä liikenne lisääntyy, on melko varmaa, että sähköautojen latauspisteille syntyy ruuhkaa. Latausetiketti on hyvä pitää mielessä. Pääsiäinen tulee – ja ihmiset liikkuvat. Yhä useampi autoilija on tänäkin vuonna liikenteessä sähköautolla. Latauspisteiden määrä on kasvanut vuoden takaisesta, mutta niin on sähköautojenkin määrä. Sen vuoksi sähköautojen latausasemat voivat ruuhkautua pääsiäisen aikana, varsinkin vilkkaimpien matkareittien varrella. Kun latureille muodostuu ruuhkaa, mutta matkan pitäisi myös jatkua, se saattaa aiheuttaa myös lievää hermojen kiristymistä latauspisteillä. Jotta kaikkien matkanteko sujuisi jouhevasti, latausasemalla on hyvä muistaa tietyt asiat. Varsinaista ohjekirjaa tai sen noudattamista sähköautoilijoilta ei latausasemilla vaadita, mutta tietyt säännöt on silti hyvä muistaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Valitse omaan käyttötarkoitukseen soveltuva lataus Latausasemilla on olemassa sekä pikalatausta, suurteholatausta sekä peruslatausta. Omaan käyttötarkoitukseen soveltuva latausnopeus on hyvä valita varsinkin silloin, kun latausasemilla on ruuhkaa. Hitaampi 22 kilowatin peruslataus sopii sekä sähköautoilijoille, että lataushybrideillä ajaville. Lataushybridiä ajavien on hyvä käyttää peruslatausta varsinkin ruuhkatilanteissa. Kaikki ladattavat hybridit eivät myöskään pysty käyttämään muuta kuin Type 2 -muotoista 22 kilowatin peruslatausta, joten se on monelle hybridiautoilijalle myös ainoa vaihtoehto. Sähköautoilijatkin voivat käyttää hitaampaa peruslatausta, esimerkiksi silloin, kun tarvitaan vain täydentävää latausta. Pikalataus ja suurteholataus soveltuvat sähköautoihin parhaiten silloin, kun auton akkuun halutaan virtaa akun täyttämiseksi nopeasti ja matkanteon jatkumiseksi. Kun suurteholataukseen saavutaan, sähköautoilijan olisi hyvä käyttää myös auton ajoakun esilämmitystä, mikäli sellainen on. Tällöin auton akku latautuu nopeasti ja laturin voi vapauttaa seuraavalle lataajalle. Älä liruttele täyteen Yleinen sähköautoilijoiden käytössä oleva sääntö on myös, että latauspiste vapautettaisi seuraavalle lataajalle siinä vaiheessa, kun auton akku on latautunut noin 80 prosentin varaustasoon. Tämä sen vuoksi, että poikkeuksetta lähes kaikkien sähköautojen latausnopeus hidastuu merkittävästi, mitä täydemmäksi auton ajoakku tulee. Sen vuoksi pikalaturilla, jota on tarkoitus käyttää nimenomaan pikalataukseen ja matkateon jatkamiseen, ei varattaisi suotta latauspaikkaa ”akun liruttelemiseksi” täyteen. Jos pysähdys jatkuu vielä tämänkin jälkeen ja ajoakkuun haluaa vielä lisää virtaa, esimerkiksi peruslatausta voi käyttää tämän jälkeen akun täyttämiseksi. Hyvään latausetikettiin kuuluu siis se, että ladataan vain sen verran kuin tarvitaan ja vapautetaan paikka seuraavalle. Jos et tarvitse latausta, älä pysäköi latauspaikalle Polttomoottoriautoilijat saattavat joskus myös pysäköidä autonsa sähköauton latauspaikalle. Tällöin toista autoilijaa voi myös huomauttaa ystävällisesti siirtämään autonsa pois sähköautojen latauspaikalta. Sähköautoilijakin voi myös pysäköidä autonsa muualle kuin sähköauton latauspaikalle, jos autoa ei tarvitse ladata. Monilla latauspaikoilla voi olla myös kyltti "vain sähköautoille" ja sähköautoilla ajavat voivat tulkita tämän väärin, siten, että autolla voi pysäköidä paikalle, vaikka siinä ei lataisikaan. Toki voi pysäköidä, mutta tällöin saattaa aiheuttaa hermojen kiristymistä muissa sähköautoilijoissa, jotka juuri sillä hetkellä tarvitsevat pysäköintiruudun auton lataamiseen. Toista sähköautoilijaa voi myös huomauttaa kohteliaasti, jos tämä pysäköi autonsa latauspaikalle, vaikka ei lataa autoaan. Kun pääsiäisreissuun lähdetään, jos vain mahdollista, auton akku olisi hyvä ladata myös täyteen kotona ennen lähtöä, tällöin matkantekoa ei tarvitse heti ensimmäisen pikalaturin tultua vastaan, ladata. Toki taukoja on hyvä pitää säännöllisesti, tarvitsi autoa sitten ladata tai ei. Autoliiton Operaatio Pajunkissa käynnistyy perinteisesti myös pääsiäisliikenteeseen. Autoliitto muistuttaa taukojen tärkeydestä, mutta samalla myös siitä, että pääsiäisen sesonkipäivinä vilkkaimpien matkareittien varrella latausasemat voivat ruuhkautua. Tämän vuoksi matkantekoon on hyvä lähteä väljällä aikataululla, jotta voi jo valmiiksi valmistautua siihen, että latausajan lisäksi aikaa voi kulua myös latausvuoron jonottamiseen. Teksti Manu Tuppurainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt