21.2.2023

Päivän kuva: Kia Niro EV – keulajääkaappi käyttötestissä

Kun hätä on suurin, on apukin lähellä. Kia Niro EV -käyttötestiauton tapauksessa helpotus löytyi auton keulasta, kun markettiruoat piti saada matkan ajaksi kylmään.

Joskus autojen suunnittelijat saavat aikaan toimintoja, joita he eivät ole itsekään tarkoittaneet syntyviksi. Oiva esimerkki tällaisesta on sähköauton etutavaratila, joka on toki kätevimmillään latauskaapeleiden säilytyspaikkana, mutta puolen vuoden käyttötestin aikana tuolle koloselle löytyi muutakin käyttöä.

Kia Niro EV -täyssähkömallissa keulakontin tilavuus on 20 litraa, mikä yhdessä varsinaisen tavaratilan 475 litran kanssa kasvattaa yhteiskapasiteetin jo viittä vajaa 500 litraan. Tässä kohdin sähköauton tehokkaampi tilankäyttö todella näkyy, sillä tavallisessa hybridi-Nirossa takakontin tilavuus on 451 litraa ja ladattavassa hybridiversiossa ainoastaan 348 litraa – eikä kummassakaan viimeksi mainitussa luonnollisesti ole etutavaratilaa siellä hyrräävän polttomoottorin vuoksi. Vaikka Niro EV ei siis ole suunniteltu pelkästään sähköautoksi, on rakenteesta tilamielessäkin otettu kaikki irti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vähän käytetty käyttöön

Täytyy myöntää, että tähän mennessä käyttötestiauton etutavaratilalle on ollut olemattoman vähän käyttöä. Pitkiä reissuja, jotka vaativat kaikkien mahdollisten kuutiosenttien ottamista käyttöön, ei Nirollamme ole vielä tehty. Asiointilatauskaapelikin on saanut majailla rauhassa lokerossaan, sillä käyttötestin kaikki lataukset on suoritettu muilla johdoilla.

Ja kun tavaratilaa on takana riittävästi jopa kahdelle talvi-golf-harjoituksissa käytetylle bägille, olimme jo miltei unohtaneet etukontin olemassaolon.

Kunnes koitti eräs pimeä viikonloppuilta, jolloin tosi oli kyseessä. Matkan varrelle sattunut hypermarketti sijaitsi tunnin ajon päässä määränpäästä, ja epähuomiossa tulin keränneeksi kaupan kärryyn kaikenlaista huoneenlämmössä pilaantuvaa, kuten jauheliha- ja makkaratuotteita. Säilyvyysongelma oli selvä, ja suunnittelin jo hautaavani ostoskassin varsinaiseen tavaratilaan lähelle takaluukkua, missä tunnetusti on ainakin hieman viileämpää kuin takajalkatilan hautovassa lämmössä.

Autoa kohti kävellessä koin sitten ahaa-elämyksen – meillähän on jääkaappi ihan mukanakin!

Niron etutavaratilaa kun ei ole sen kummemmin lämpöeristetty, joten siellä ruoat takuulla säilyisivät matkan aikana paremmin kuin perässä.

Pakastinta odotellessa

Ylimääräiseen ruumaan pääsee käsiksi normaaliin tapaan avaamalla lukitus kuljettajan jalkatilassa sijaitsevalla vivulla ja vapauttamalla tuulihaka ulkoa, minkä jälkeen konepelti nostetaan kaasupumppujensa varaan. Vielä pitää avata etutavaratilan erillinen muovinen suojakansi – kokonaisuudessaan hieman monimutkaista, ja varmaankin yksi osasyy siihen, ettei tilaan päivittäin pudottele mitään pienempää.

Tila sinänsä on hyvin varustettu: se on jaettu väliseinällä kahteen osaan, joista toisessa löytyy pieni tavaraverkko, ja valaistus auttaa asettelussa. Ei siis muuta kuin asiointikaapeli takakonttiin ja lihapyörykät, bratwurstit sekä chilikanat lokeroon, kannet kiinni ja tien päälle. Tätä kirjoitettaessa edellä mainitut ruoat on jo syöty eikä vatsavaivoja ole todistettavasti syntynyt, joten käy se etukontti siis jääkaapistakin.

Kun talvilomasäät tästä vielä entisestään kylmenevät, pitänee kokeilla myös Niron kykyä pitää pakasteet kiinteinä keulassaan. Esimakua tästä toiminnosta saimme aikanaan Hyundai Ioniq 5:n käyttötestin yhteydessä, kun matkasimme autolla Lappiin.

Teksti ja kuva: Jussi Saarinen

Luetuimmat