8.2.2022 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 5 – sähköautolla halki Suomen hyvästä latausverkostosta nauttien Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Etähallinta, esilämmitys ja pakastin. Siinä sähköauton kolme keskeisintä asiaa, kun Hyundai Ioniq 5:llä ajettiin 1 000 kilometrin matka ees taas talvisessa korona-Suomessa. Eniten matkalla yllätti latausverkoston kattavuus ja kunto. Tarkoitus ei ollut lähteä keskellä talvea sähköautolla Lappiin. Se on jo niin nähty ja kuultu. Tällä kertaa tilanne kuitenkin ajautui siihen, että heti vuoden vaihteen jälkeen havaitsin suuntaavani Hyundai Ioniq 5:n keulan Lahdesta kohti Inaria. Noin tuhat kilometriä yhteen suuntaan on matka, joka suunnitellaan autolla kuin autolla jollain tavalla etukäteen valmiiksi.Sähköautoilija on tottunut matkan suunnitteluun muutenkin, joten ennen matkaa selattiin latauspalvelujen karttoja. Matkasuunnitelmat tehtiin niin, että noin kahden tunnin ja vajaan kahdensadan kilometrin välein pidetään tauko. Reitin ja taukojen suunnittelu osoittautui yllättävän helpoksi. Päätieverkkoa käyttäen Suomen halki pääsee jo vallan helposti Hyundai Ioniq 5:n kaltaisella, täysillä akuilla noin 300 kilometrin ajomatkaa talvikelissä lupaavalla autolla. Yllätys oli, että reitille löytyi myös vaihtoehtoisia latauspaikkoja. Se tuntui hyvältä, koska niin paljon on tarinoita epäkuntoisista latauspisteistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeskikulutus väheneeAiemmat ajokokemukset Hyundai Ioniq 5:n kanssa olivat jo aiheuttaneet pientä hämmästelyä keskikulutuksesta. Aikaisemmin nähty 26 kWh/100 km kulutus ei enää tällä reissulla toteutunut. Koko matkan kulutus tasoittui noin 21 kWh/100 km tuntumaan. Sitä ei voi pitää pahana, kun otetaan huomioon, että koko matka ajettiin täydessä talvikelissä pakkasineen ja täydellä kuormalla. Reitti kulki pääteitä pitkin ja nopeus pidettiin suurimmassa sallitussa käytännössä koko matkan ajan.Latauspisteiden osalta ei voi kuin kiittää omaa onneaan tai ihmetellä muiden epäonnea. Kaikki tavoitellut latauspisteet olivat toimintakuntoisia, niiden luo pääsi helposti runsaasta lumentulosta huolimatta, eikä yhdelläkään latauspisteellä tarvinnut jonottaa, vaikka matkaa tehtiin osittain viikonlopun vilkkaimman paluuliikenteen aikaan.Etäyhteys luo mukavuuttaPitkällä matkalla ajotietokoneen luotettavuus luvatun toimintamatkan suhteen on arvokasta. Kun latauspysähdykset oli ennalta suunniteltu, oli jokaisen latauksen tarkoitus saada autoon lisävirtaa niin paljon, että seuraava etappi toteutuisi.Ajotietokoneen näyttämä toimintamatka on edellisten 40 ajosyklin perusteella laskettu keskiarvo. Tämä laskentaperuste näyttää johtavan hyvin luotettavaan arvioon jäljellä olevasta toimintamatkasta. Niin luotettavaan, että pitkääkin matkaa uskaltaa tehdä muutaman kymmenen kilometrin ’ylimääräisellä’ toimintamatkavarauksella.Latauksen edistymistä oli mukava seurata etähallinnan mahdollistavasta Bluelink-sovelluksesta. Muutaman kerran sovellus kuitenkin yllätti kärsimättömän lataajan. Vaikka ylimääräistä toimintamatkaa näytti etänä katsottuna olevan riittävästi, oli totuus autoon istahtaessa ihan toinen. Bluelinkin ilmoittamasta toimintamatkasta katosi yllättäen noin 30 kilometriä auton käynnistyksen yhteydessä. Kiusallista ja kummallista.Mutta tällekin on olemassa selitys. Bluelink näyttää periaatteessa oikein, koska sillä hetkellä, kun tieto tarkastetaan sovelluksesta, se pitää laskennallisesti paikkansa. Kun auto käynnistetään, niin virrankuluttajat, esimerkiksi paljon energiaa käyttävä lämmitys, kytkeytyy päälle ja toimintamatka lyhenee. Tämän huomioimalla Bluelink on ehdottoman hyvä varuste ja antaa kuljettajallekin mahdollisuuden nauttia taukopaikan tarjonnasta rauhassa koko lataustapahtuman ajan.Kylmä akku vie hyödyn tehokkaasta latauspisteestäReitin varrelle suunnitellut latauspisteet olivat tehokkaita. Vähintään 50 kW, useimmiten 225 kW -tehoisilla latureilla oli tarkoitus tehdä lataustapahtumista mahdollisimman nopeita. Se ei kuitenkaan toteutunut, sillä pakkasen viilentämä akku ei kyennyt hyödyntämään latureiden tehoa. Latausnopeudet alkoivat näyttää hyviltä vasta, kun lataus itsessään ehti lämmittää akkuja tarpeeksi.Tähän tilanteeseen on olemassa ratkaisu. Akuston esilämmitys latausta varten on ominaisuus, joka ilman muuta pitäisi olla kaikissa sähköautoissa, joita käytetään talvisissa olosuhteissa. Hyundai Ioniq 5:ssä sitä ei vielä ole, mutta maahantuoja on lupaillut, että tulossa on.Ilman esilämmitystä kylmä akun lataaminen vie aikaa, mutta julkisten latauspisteiden minuuttihinnoittelulla se merkitsee myös kasvavia käyttökustannuksia. Tällä matkalla yhden kilowattitunnin hinta nousi usealla latauskerralla lähelle yhtä euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPakastin mahdollisti koronakuplanMatkailu ja ihmisjoukoissa liikkuminen ei koronan väijyessä ole ollut kovin houkuttelevaa. Ratkaisu tartuntapelkoon on, että matkansa pystyy tekemään mahdollisimman vähillä ihmiskontakteilla. Oma mökki, omat eväät ja oma seurue – turvallista.Kiitos pakkaskelin, Hyundai Ioniq 5 tarjosi meille odottamattoman lisävarusteen, mikä helpotti kuplassa elämistämme merkittävästi. Hyundain keulalla oleva tavaratila ei sinällään ole lämmitettävää tai jäähdytettävää mallia, mutta koska koko matka ajettiin pakkasessa, toimi tavaratila tällä kertaa erinomaisena pakastimena. Lisäruuat ja ruokatarvikkeet tulivat perille viileinä ja pakasteet pakasteina. Keulapellin alle pakkautunut lumikin pysyi tavaratilan ulkopuolella, kiitos tiiviin kannen.Teksti ja kuvat: Eila ParviainenLisää aiheestaHyundai Ioniq 5 – mieti mattamaalipinta loppuun asti Hyundai Ioniq 5 – käyttömukavuus kärsii rapakelissä, vaikka kulutus pysyy kohtuullisena Hyundai Ioniq 5 – sähköauto arkiautona lämmittää kovilla pakkasilla Hyundai Ioniq 5 – latausteho hiipuu jo alkutalvesta Korealainen kehitysharppaus – Hyundai Ioniq 5 Moottorin puolen vuoden käyttötestiin Yllätys renkaanvaihdon yhteydessä – käyttötesti-Hyundai jäi pajalle odottamaan osia Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin ergonomia pelaa, kunhan viiksiin tottuu 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen