19.10.2021 Ajoneuvot Korealainen kehitysharppaus – Hyundai Ioniq 5 Moottorin puolen vuoden käyttötestiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin uusin käyttötestin kohde on tämän hetken sähköautoista kenties mielenkiintoisin: puoli vuotta Hyundai Ioniq 5:n kanssa starttaa tästä. Muutama vuosi takaperin Moottorissa totuteltiin ensi kertaa pidempiaikaiseen sähköautoiluun, kun Hyundai Ioniq Electric otettiin vuoden mittaiseen käyttötestiin. Sittemmin täyssähköautojen tarjonta on kasvanut kovaa vauhtia. Viimeisimpänä trendinä autonvalmistajilla on ollut sähköautoille varta vasten kehitetyt perusrakenteet, joista esimerkkinä mainittakoon edellinen käyttötestiautomme Volkswagen ID.3. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Luvassa lyhyempiä latauksia Aivan kuten ID.3 oli Volkswagenille, myös Ioniq 5 on Hyundaille ensimmäinen alusta alkaen täysin sähköiseksi tarkoitettu auto. Jo korealaisvalmistajan aiemmat sähköautot ovat olleet tekniikaltaan erittäinkin onnistuneita, mutta uusi E-GMP -perusrakenne tarjoaa tehokkaampaa tilankäyttöä, kuten ensikoeajossa totesimme. Edistyksellisemmässä rakenteessa akku on integroitu auton pohjaan, ja myös ilmalämpöpumppu kuuluu Ioniq 5:n vakiovarusteisiin. Tilankäytön ohella Ioniq 5:n tekee erityisen mielenkiintoiseksi se, että kyseessä on kenties markkinoiden edistyksellisin kohtuuhintainen sähköauto. Jo vakiona käytetään 800 voltin akkutekniikkaa, joka mahdollistaa erinomaisen 225 kilowatin lataustehon – ja ensituntumien perusteella keskilataustehokin tuntuu olevan huipputasoa. Joko tämä yhdessä jatkuvasti laajenevan latausinfran kanssa mahdollistaisi pidemmätkin matkat ilman pysähdyksiä, joiden ainoana tarkoituksena on auton lataaminen. Lisäksi autoon ladattua energiaa voi hyödyntää toiseenkin suuntaan: vehicle to load -toiminnon avulla auton latauspistokkeesta voi irrottaa sähköä hyötykäyttöön 3,6 kilowatin teholla. Vaikuttaa näppärältä ominaisuudelta, ja tähänkin on tarkoitus perehtyä seuraavan puolen vuoden aikana käytännön tasolla. Kerrassaan kookas Vaikka olemme jo aiemmin päässeet koeajamaan Ioniq 5:ta, jaksaa sen koko yllättää uudemmankin kerran. Viistoperäkori antaa kuvien perusteella kompaktin vaikutelman, mutta todellisuudessa yli 4,6-metrinen auto vertautuu mitoiltaan hyvin lähelle Škoda Enyaq -sähköautoa. Mitoistaan huolimatta Ioniq 5 ei kuitenkaan ole katumaasturi, ja autoa onkin vaikea asettaa mihinkään tiettyyn segmenttiin. Tällä ei kuitenkaan ole käytännössä mitään merkitystä, segmenttihän on käsitteenä vain markkinointia varten kehitetty, eikä auton hyvyys ole siitä riippuvainen. Runsaasti lisävarusteltu Käyttötestiyksilömme edustaa olemassaolevan malliston alkupäätä, eli se on takavetoinen ja Style-varusteltu. Tarjollahan on myös räyhäkkäämpiä nelikkoja ja parempaa Premium-varustelua. Style-varustellun auton lähtöhinta on nyt – sähköautojen autoveron poistumisen jälkeen – 48 719 euroa, mikä on reilu tonni vähemmän kuin veron olemassaolon aikaan. Lisäksi testiautoamme on varusteltu mattavärillä ja First Edition Launch Pack -varustepaketilla, jolloin kokonaishinnaksi muodostuu 53 488 euroa. Varustelukokonaisuuteen kuuluvat 44-tuumaiseksi ilmoitettu, lisätyn todellisuuden tuulilasin heijastusnäyttö, kehittyneemmät ajovalot, parempi sisusta, somistetikkaukset, puskurin somistevalot, Bosen äänentoistojärjestelmä seitsemällä kaiuttimella ja erillisellä vahvistimella, pysäköintitutkat eteen ja taakse sekä sähköiset lapsilukot safe exit -avustimella. Viimeksi mainitussa järjestelmä tunnistaa esimerkiksi takaa tulevan ajoneuvon ja estää tarvittaessa oven avaamisen. Näin varusteltuna hinta nouseekin lähes samaan edellä mainitun Premium-varustelun kanssa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Puolen vuoden koetus Kun Volkswagen ID.3:n käyttötesti alkoi tämän vuoden alussa, auton tiedettiin olevan ohjelmistonsa osalta erittäin keskeneräinen, mikä myös näkyi testimme alkumetreillä. Puolen vuoden aikana ongelmat kuitenkin katosivat päivitysten myötä. Vaikuttaa siltä, että Hyundaillakin on saattanut jäädä koodiin pieniä kauneusvirheitä. Omakohtaisesti koeajon aikana emme kokeneet kuin yhden ongelman, Ioniq 5 nimittäin ei suostunut lataamisen jälkeen kytkemään vaihdetta päälle. Viitisen minuutin rumppauksen jälkeen auto lähti kuitenkin pelittämään normaalisti. Kyseessä voi olla yksittäinenkin ongelmatapaus. Vastaavia tilanteita on maailmalta kantautunut toistaiseksi erittäin vähän, joten vielä ei ole syytä huoleen. Kattavan testin aikana ehdimme varmasti huomaamaan, jos auton softapuoli on jäänyt raa’aksi, ja samalla raportoimaan kaikki auton hyvät ja huonot puolet. Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Aake Kinnunen Lisää aiheesta Loppuraportti: Volkswagen ID.3 – kaikki tarvittava, mutta riittääkö se? Käyttötesti Volkswagen ID.3:lla osoitti, että sähköautoarki ilman kotilatausta ei ole välttämättä edes työlästä Volkswagen ID.3: vikavaloja taulussa tiuhaan tahtiin Käyttötesti käytetyllä: DSG-vaihteisto oli kuin olikin hajalla Käyttötesti käytetyllä: miltä vanha VW Golf tuntuu nykyautoon verrattuna? Puoli vuotta Mercedes-Benz A 250 e:n kanssa opetti ainakin sen, että sähköllä ajamalla säästää rahaa Puolen vuoden koeajo: viikko ilman polttomoottoria syrjäseudulla, onnistuuko se? Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 ja ohjelmistorintamalla kaikki hiljaista 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?