9.2.2021 Ajoneuvot Volkswagen ID.3: vikavaloja taulussa tiuhaan tahtiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Käyttötestiimme muutama viikko sitten saapunut Volkswagen ID.3 on käytetyn Golfimme tapaan kuljettanut aina perille, mutta runsaammalla vikavalosaldolla. Tasan kaksi viikkoa sitten julkaisimme ensimmäisen juttumme käyttötestiimme saapuneesta Volkswagen ID.3 -täyssähköautosta. Tarkoituksenamme on siis testata autoa puolen vuoden ajan eri arjen tilanteissa. Ensimmäisten viikkojen aikana auto on ollut toimituksemme jäsenistä kahden henkilön ajettavana. Kilometrejä ei ole takana vielä edes tuhattaviittäsataa, mutta jo nyt auto on antanut erilaisia vikailmoituksia huomattavasti useammin kuin uudelle autolle on suotavaa. Kaikki vikavalot ovat kuitenkin hävinneet autosta viimeistään vuorokauden kuluttua niiden syttymisestä. Ohjelmisto-ongelmien piti olla kuitenkin korjattu jo autoomme ajetussa ohjelmistoversiossa, joten herää kysymys: mistä nämä valot sitten johtuvat? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Toimivatko turvatyynyt vai ei? Ensimmäisen kerran auto ilmoitti viasta reilun viikon ajeluiden jälkeen. Mittaristossa luki käynnistyksen jälkeen ’’Vika: moottorijärjestelmä. Hakeudu heti korjaamolle’’. Tämä ilmoitus kuitenkin katosi kytkemällä virrat pois ja uudestaan päälle muutamaan otteeseen, eikä siitä sen koommin kuultu. Helmikuun alussa jokin auton turvatyynyistä oli päättänyt vikaantua työpäivän aikana. Tai siis ainakin auton itsensä mukaan. Tällä kertaa uudelleen käynnistely ei auttanut ja auto herjasi turvatyynyvikaa myös päivän myöhemmillä ajokerroilla, mutta seisoessaan ulkona noin vuorokauden oli turvatyynyvika jo unohtunut. Tästä noin viikon sai ajella huolettomasti, kunnes taas kerran auto ilmoitti viasta juuri kun oli tarve lähteä liikkeelle. Tällä kertaa vikailmoitus oli ’’Suorituskyky on rajoittunut. Ks. käyttöohjekirja.’’ Käyttöohjekirjan mukaan kyseessä ei ole kuitenkaan mitään vakavaa, vaan alennettu suorituskyky voi johtua esimerkiksi alhaisesta ulkolämpötilasta. Itse vikailmoituksen aikaan suorituskyky ei itse asiassa edes tuntunut alentuneelta. Noin viiden kilometrin ajon jälkeen valokin hävisi kummittelemasta, eli tässä tapauksessa ei edes ollut kyse viasta – vaan pakkasen aiheuttamasta ominaisuudesta. Mainittakoon, että ostamassamme vuosimallin 2009 Golfissakin vikavalo on syttynyt marraskuussa alkaneen koeajomme aikana ainoastaan yhden kerran. Tämäkin koodi tosin osoittautui uudemman käyttötesti-Volkswagenimme ilmoitusten tapaan tapaan perättömäksi. Nyt tosin epäilemme Golfissa olevan alkavaa vaihteistovikaa, eli ainakaan vielä emme voi kehua käytettyä Golfia ID:tä huolettomammaksi kulkineeksi. Vikaa vai ei? Käytännössä autossa ei siis (luultavasti) ole ollut mitään oikeaa vikaa. Auto on kulkenut eteen- ja taaksepäin moitteetta ja latauskin on toiminut mukisematta. Tai ainakin melkein – kahdesti lataustapahtuman aloituksen on estänyt CCS-liittimen pohjalle kertynyt olematon jääkerros. Jään pois rapsuttelun jälkeen virtaa on kuitenkin saatu akkuun toivotulla tapaa. ID.3 on nykyisen ohjelmistoversion ansiosta aiheuttanut huomattavasti vähemmän harmaita hiuksia, kuin hetki lanseerauksen jälkeen viikon käytössämme ollut yksilö vanhalla ohjelmistoversiolla – virheetön auto ei kuitenkaan vielä tuntuisi olevan. Jäämme siis odottamaan maaliskuun tienoille luvattua seuraavaa ohjelmistopäivitystä. Kuitenkin useampi vikailmoitus kuukaudessa ei tuo luottoa autoon – jos auto sytyttelee virheilmoituksia itsekseen, niin mistä käyttäjä tietää milloin kyseessä on jokin oikeasti huoltoa vaativa vika? Usein uuden auton valitseva haluaa huolettomia kilometrejä, eikä pähkäillä reilun viikon välein kunkin varoituksen tarkoitusta. Mutta kuten sanottua, matkantekoon auton ’’viat’’ eivät ole toistaiseksi vaikuttaneet, joten jatkamme ID.3:n testaamista. Emme lyttää autoa vielä näiden näyttöjen perusteella: onhan sillä vielä puoli vuotta aikaa parantaa ensivaikutelmiaan. Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Jari Saarentaus, Eetu Kokkonen Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 ja ohjelmistorintamalla kaikki hiljaista 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?