17.11.2020 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: uusi juttusarja alkaa — ostimme 200 000 km ajetun Volkswagen Golf dieselin Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomalaiset ajavat käytetyillä autoilla. Nyt mekin – ruinasimme neljä tonnia rahaa budjetista ja haimme toimitukseen punaisen Volkswagen Golfin. Suomessa on lokakuun loppun mennessä myyty 537 466 käytettyä henkilöautoa. Samassa ajassa uusia autoja on ensirekisteröity 79 056. Kaikkiaan Suomessa on yli 2 700 000 autoa.Suurin osa suomalaisista ajaa käytetyillä autoilla. Lienee siis perusteltua, että Moottorikin ajaa.Suomalaisen auton keskiarvo on Autoliiton mukaan 3 600 euroa. Keski-iäksi paljastuu Autoalan tiedotuskeskuksen tilastoista 12,2 vuotta. Siirsimme siis katseen reilun kymmenen vuoden taakse: vuonna 2009 Suomen myydyimmät autot olivat järjestyksessään Toyota Avensis, Volkswagen Golf, Škoda Octavia, Ford Focus, Volkswagen Passat, Nissan Qashqai, Kia Ceed, Toyota Corolla, Ford Mondeo ja Toyota Yaris.Näiden tietojen pohjalta päätimme kestotestiauton budjetiksi 3 000–4 000 euroa ja aloimme etsiä ehdokasta tyypilliseksi käytetyksi autoksi.Muita edellä listatuista malleista on hyvin tarjolla hintaluokassamme, mutta Toyota Avensiksen ja Nissan Qashqain edullisimmatkin yksilöt ovat pääsääntöisesti 4 000 euron yläpuolella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAvainsanat punainen, diesel, DSGSeurasimme tarjolla olevia autoja muutaman viikon ajan, kunnes silmään pisti punainen farmarikorinen Volkswagen Golf. Tekniikkana autossa yhdistyi pomminvarmana, ehkä yhtenä valmistajan luotettavimmista dieselmoottorina tunnettu 1.9 TDI -moottori, sekä ei niin mairittelevaan maineeseen noussut DSG-kaksoiskytkinvaihteisto.Erityisen kiinnostavaksi yksilön teki siihen noin 40 tuhatta kilometriä aiemmin tehty DSG-remontti. Matkamittarilukemakin oli varsin kohtuulliset 191 000 kilometriä.Suurin ongelma oli auton sijainti: yli 400 kilometrin matka autokaupoille laskee ostokynnystä, sillä ainahan autossa voi olla jotain vikaa.Puhelu omistajalle paljastaa, että autoon on vaihdettu muutamaa päivää aiemmin kaksoismassavauhtipyörä. Omistaja ei lupaa varata autoa seuraavaan viikkoon, mutta sovimme hakevamme auton, jos se ei kerkeä mennä kaupaksi.Kaivattu paluu mallistoonViidennen sukupolven Volkswagen Golfin Variant-farmari on mielenkiintoinen malli. Sen valmistus alkoi vasta vuonna 2007, kun saman sukupolven viistoperän tuotanto aloitettiin nelisen vuotta aiemmin. Edeltävän sukupolven Golfin farmariversio oli tuotannossa vuoteen 2006 saakka, sitten koitti usean kuukauden tauko pitkäkattoisen mallin tuotannossa. Perinteistä viistoperää enemmän tilaa haluaville tarjottiin 10 senttimetriä perus-Golfia pidempää Golf Plussaa tai Touran -tila-autoa.Perinteinen farmari kuitenkin oli tuotava markkinoille. Moottorin ensikoeajossa vuodelta 2007 kerrotaan, että pelkästään Länsi-Euroopan markkinoilla on myyty vuosittain noin 650 000 Golfin kokoluokan farmariautoa, joten kyse oli varsin isosta markkinaraosta.Viidennen sukupolven Golf Variant saapui peräti 15,9 senttimetriä edeltäjäänsä pidempänä – sitä markkinointiinkin kaikkien aikojen pisimpänä Golfina. Sen jälkeen pitkäkatto-Golf onkin kasvanut maltillisemmin, sillä nykymallin on vain 7,3 cm viitossukupolvea pidempi.Auto tuli tarjolle kahdella bensiini- ja kahdella dieselmoottorilla. Ostoehdokkaamme vanhempi 105-hevosvoimainen 1,9-litrainen moottori edusti tehottomampaa ja edullisempaa vaihtoehtoa, lisärahalla autoon sai 2,0 TDI:n, jossa tehoa oli 140 hv. Autoa on myös ehditty myymään kahdella eri DSG-vaihteistolla, 6-nopeuksisella märkäkytkimellä ja 7-nopeuksisella kuivakytkimellä. Ostoehdokkaassa on jälkimmäinen.Syksyn pimeys vaikeuttaaSeuraavalla viikolla koittaa auton haku. Aloitamme matkan puoliltapäivin, auton omistaja on kertonut pääsevänsä töistä neljän jälkeen. Optimitilanteessa autoa kannattaisi tutkia valoisan aikaan, ettei mitään jää hämärässä huomaamatta. Synkkään ja lumettomaan syysaikaan tällaisen aikataulun järjestäminen on haastavaa.Matkalla lämpötila laskee miinuksen puolelle ja musta jää kummittelee. Mieleen nousee yksi unohtunut mutta oleellinen kysymys: onkohan autoon jo vaihdettu talvirenkaat?Kun saavumme iltakuudelta myyjän pihaan, katse kiinnittyy ensimmäisenä renkaisiin – onneksi alla ovat jo nastarenkaat.Golfin myyjä on valmiiksi pihamaalla, joten pääsemme suoraan auton kimppuun. Myyjälle tilanne voi näyttäytyä varsin kummelimaisena, kun kaksi miestä häärää auton ympärillä etsien mahdollisia ruosteenalkuja ja muita vikoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMissä kolinat?Varsin nopeasti siirrymme koeajolle, jossa autosta saa yleensä parhaan kuvan. Auton lasit ovat kuurassa, joka kertoo ettei autoa ole pyöritetty valmiiksi lämpimäksi – hyvä merkki. Lyhyen hehkutuksen jälkeen moottori hörähtää herkästi käyntiin, ja korviin kantautuu sympaattinen pumppusuutindieselin nakutus.Hiekkatiellä etsimme tarkoituksella kuoppia, mutta epätasaisuudet eivät aiheuta minkäänlaisia kolahduksia auton alustasta. Lupaava ensivaikutelma jatkuu: ohjaus on kunnossa ja kaksoiskytkinvaihteisto pykältää saumattomasti.Ainoa vika löytyy myyjän kertomana: polttoainetankin kannessa ei toimi keskuslukitus, mutta saamme mukaan uuden osan. Päätämme tehdä kaupat.Alkutankkauksen jälkeen lähdemme kotimatkalle. Ensimmäinen täyskaasukiihdytys omiin nimiin siirtyneellä Golfilla säikäyttää: autosta katoaa tehot ja hehkun merkkivalo välkkyy. Hetken kerkeää kirota jo huonoja kauppoja, kunnes merkkivalo sammuu ja auto alkaa toimia normaalisti. 500 kilometriä myöhemminkään vika ei ole uusiutunut. Nähtäväksi jää, toistuuko ongelma seuraavien kuukausien aikana, ja mitä muuta Moottorin ensimmäinen käyttötesti käytetyllä tuo tullessaan. Käyttötesti käytetyllä Suomalaiset ajavat käytetyillä autoilla, joten niin tekee nyt Moottorikin. Miten autot ovat kehittyneet reilun kymmenen vuoden aikana? Onko keski-ikäinen suomalainen dieselauto automaattisesti suurikulutuksinen ja -päästöinen? Millaisia vikoja käytetyissä autoissa voi ilmetä ja ovatko ne vaikeita korjata itse? Mitkä ovat käytetyn valtit ja heikkoudet uuteen autoon verrattuna? Muun muassa näihin kysymyksiin toivomme saavamme vastauksia käyttötestin edetessä. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 24.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Pääseekö vanhalla Toyota Priuksella tankkaamatta 1 000 kilometriä? – Käyttötesti käytetyllä 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?