2.2.2021 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: vikavalo säikäytti ja DSG-vaihteisto oireilee lievästi, mutta matka ei ole katkennut kertaakaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Olemme ajaneet käytetyllä Golfilla pitkin Suomea varsin huolettomasti, mutta moottorin vikavalo on syttynyt kerran ja kaksoiskytkinvaihteistossa saattaa olla alkavan vian oireita. Kuntotarkastuksen ja öljynvaihtohuollon jälkeen käytetyn Golfimme mittariin on kertynyt jo tuhansia kilometrejä. Kuten kuntotarkastuksen hyvän tuloksen perusteella saattoi varovaisesti arvailla, ei suurempia ongelmia ole tullut eteen. Golfimme on ehtinyt näiden muutaman kuukausien aikana liikkumaan yhdentoista maakunnan alueella: Pohjanmaalla (josta haimme auton), Keski-Pohjanmaalla, Etelä-Pohjanmaalla, Pirkanmaalla, Kanta-Hämeessä, Uudellamaalla, Päijät-Hämeessä, Keski-Suomessa, Pohjois-Pohjanmaalla, Pohjois-Savossa ja Lapissa. Matkanteko on ollut lähes juhlaa, öljyä ei ole kulunut joten rahaa on mennyt lähinnä polttoaineeseen, lasinpesunesteeseen, nastarengassarjaan ja pieneen perusvarusteluun. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Polttimonvaihto helpoimmasta päästä Eräällä matkalla Savoon Golfin lyhyiden valojen huono teho alkoi häiritsemään ja auto sytyttikin merkkivalon palaneesta polttimosta. Räntäsateessa pimeän, mutta vilkkaan liikenteen aikaan nelostien valaisemattomilla osuuksilla heikko valoteho alkoi tuntua turvallisuusriskiltä, joten välipysähdys Vaajakosken ABC:lle polttimonvaihdon merkeissä tuntui erinomaiselle valinnalle. Polttimo irtosi helposti: umpion takana oleva suojamuovi irtosi pyöräyttämällä vastapäivään ja polttimon kanta myötäpäivään pyöräyttämällä ilman minkäänlaisia rautahässäköitä. Sitten kaupan puolelta uuden perus H7-polttimon (ja kahvin) hakuun, polttimo kantaan paikalleen ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Aikaa toimenpiteeseen ei tuhraantunut muutamaa minuuttia enempää ja tyypillinen ’’korjaan vian sitten joskus’’ -ajattelutapa olisi tehnyt lopusta 250 kilometrin matkasta tuskaista vastaantulevien autojen lähes katkeamattomasta letkasta johtuen. Pakkanen ei paina Pakkaskelien kiristyessäkään ei ole ilmennyt minkäänlaisia käynnistysongelmia, vaikka silloin tällöin autoa on jouduttu käynnistämään ilman roikan päässä lämmittämistä. Erinomaisen toimimisen vuoksi päätimme jättää väliin akun erillisen kuntotarkastuksen ja polttoainesuodattimen vaihdon, joita pohdimme aiemmin. Toivottavasti tämä ei tule kostautumaan jonain aamuna hinausauton tarpeena. Ajossa autossa ei ole ilmennyt kriittisiä ongelmia. Alusta ei tunnu kolisevan juuri koskaan ja auto lipuu mukavuuspainotteisesti hidastetöyssyjenkin yli, pintakovuutta ei vielä tämän ajan Golfeissa nähtävästi tunneta. Ohjaus palauttaa hyvin eikä auto puolla suuntaan tai toiseen. Penkinlämmittimet toimii kiitettävällä teholla ja kabiinin lämpeämisessä ei ole mitään ongelmaa. Säikähdys tien päällä Täysin ilman ongelmia ja ominaisuuksia emme tosin ole kuitenkaan päässeet. Ikään kuin myöhäisenä joululahjana Golfin mittaristoon syttyi eräänä iltana vuodenvaihteen jälkeen moottorin vikavalo. Oireita ei kuitenkaan ilmennyt, kiihtyvyys oli normaali eikä ylimääräisiä ääniä kuulunut, joten uskalsimme ajaa jäljellä olevat parisataa kilometriä ilman toimenpiteitä, kuitenkin tarkasti tilannetta tunnustellen. Muuten tämäkään ei olisi ollut erityisen karmaiseva tilanne, mutta auton oli määrä lähteä seuraavana aamuna kohti Lappia (tästä reissusta kerromme tarkemmin hiukan myöhemmin) ja noin kahden tuhannen kilometrin reissuun ei mahdollisesti viallisella autolla olisi järkevää lähteä. Heti kun autosta oli saatu matkatavarat purettua etsimme käsiimme vikakoodinlukijan ja ryhdyimme etsimään vikaa. Lukijan tulos oli helpottava, sillä vikavalo johtui hetkellisestä ilmamassamittarin antamasta virheellisestä lukemasta, eikä vikakoodi nollaamisen jälkeen tuntunut uusiutuvan – Golf lähti siis seuraavana aamuna varhain kohti pohjoista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaihteistovaivaa? DSG-vaihteisto on pykältänyt sujuvasti, mutta muutama outous voimansiirtoon kohdistuu. Muutaman kerran kylmäkäynnistyksen jälkeen auto ei ole suostunut lähtemään liikkeelle ensiyrittämällä, vaan vaihteenvalitsinta on täytynyt käyttää P-asennossa ja kytkeä haluttu suunta uudestaan päälle. Tämän jälkeen auto on kuitenkin aina lähtenyt liikkeelle, voisiko tämä olla esimerkiksi ensioire alkavasta mekatroniikkaviasta? Pienempänä vikana mainittakoon, että mittariston valot ovat ajan saatossa päässeet himmenemään, eikä mittaritaulua saa kovin selkeäksi edes valojen kirkkaimmassa asennossa. Mittariston irrotus on omakohtaisten kokemuksien mukaan Golfissa helppoa, mutta taustavalon vaihtamisesta ei tähän malliin ole kokemusta, joten siihen kannattanee varata aikaa. Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Eetu Kokkonen ja Jussi Saarinen Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan 23.3.2024 Yleinen Peugeot E-5008 – seitsenpaikkaista sähköcrossoveria voisi luonnehtia houkuttelevaksi 23.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Yamaha MT-09 – hiottu timantti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! - 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta