22.12.2020 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: moottoriöljyn vaihdon aika – paljonko säästimme rahaa tekemällä työn itse? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottoriöljynvaihto on huoltotöiden simppeleimmästä päästä, joten pienellä vaivalla sen itse tekemällä voi säästää huoltokuluissa – mutta kuinka paljon? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHaettuamme käytetyn Volkswagen Golfin, joutui auto nopeasti lyhyeen ajotaukoon – edellisestä moottoriöljynvaihdosta oli kulunut nimittäin lähes 20 000 kilometriä. Valmistajan mukaan vaihtoväliksi riittäisi 30 000 km, mutta autoon oli vaihdettu aiemminkin öljyt lyhyemmän vaihtovälin mukaisesti, joten päätimme jatkaa samalla vaihtovälillä. Otimme ensin selvää onko öljyjen itse vaihtaminen vaivansa väärti, eli selvitimme liikkeiden hintatason. Eräs Volkswagenin merkkihuoltamo kertoi huollon hinnaksi 220 euroa. Huoltoon sisältyisi moottoriöljyjen ja -suodattimen vaihto, sekä uusi proppu aluslevyineen öljypohjaan. Jos öljynvaihdon sijaan autoon olisi teetätetty määräaikaishuolto johon kuuluu öljynvaihdon lisäksi auton yleistarkastus, olisi hinta yllättäen ollutkin 21 euroa vähemmän. Usein kymmenen vuotta vanhoja autoja ei enää rahallisessa mielessä kannata käyttää merkkiliikkeellä, ja arvelimme hinnan olevan nytkin yleishuoltamoita korkeammalla, joten kysyimme hinnat kolmelta eri huoltamolta. Hintaero oli odotusten mukainen, keskihinta muovautui 120 euron tuntumaan. Useampi kymppi säästöä siis, jos ei tarvitse merkkiliikkeen leimaa huoltokirjaan. Tein itse ja säästin Päädyimme kuitenkin vaihtamaan öljyt itse. Tarvikkeet haimme pienen netissä tehdyn hintavertailun perusteella lähimmästä Motonetistä. Kaikkiaan hintaa öljyille, suodattimelle ja öljypropulle aluslevyn kanssa tuli 41,79 euroa. Normaalisti koko öljyproppua ei tarvitse uusia, mutta kyseiseen automalliin ei saa irtonaisena pelkkää aluslevyä joka olisi hyvä vaihtaa joka kerta kun proppua käyttää auki. Öljyksi emme voineet valita sokkona edullisinta hyllystä löytyvää, vaan jokaisessa autossa on käytettävä autonvalmistajan vaatimusten mukaista öljyä. Golfissamme suositeltavaksi öljyksi paljastuu huoltokirjasta VW-504.00/507.00 -luokitus, joka on suunniteltu partikkelisuodattimellisten moottoreiden kanssa käytettäväksi. Viskositeetti oli 5W-30. Vanhat pois… Ostosten jälkeen pääsimme tallille vaihdon pariin. Moottori on hyvä ajaa aina lämpimäksi ennen öljynvaihtoa, jotta öljy on juoksevampaa, jolloin se valuu öljypohjasta pois nopeammin. Autonosturi helpottaa työtä entisestään, suorilta jaloin muovisen pohjalevyn irrottaminen käy nopeasti. Seuraava vaihe on varsin simppeli: valutusastia öljypohjan alle ja öljyproppu auki, jonka jälkeen mustan kullan annetaan valua niin kauan kuin sitä on tullakseen. Tässä vaiheessa öljyntäyttökorkin olisi hyvä olla auki, jotta korvausilma nopeuttaa öljyn valumista. Tämän jälkeen asennamme uuden propun, joka kiritään mielellään lenkkiavaimella, koska räikällä pultin saa helposti liian kireälle. Pohjalevyä ei kuitenkaan kannata vielä kiinnittää, kerromme jutun loppupuolella miksi. Golfin öljynsuodatin on koteloitua mallia, eli siinä vaihdetaan pahvinen kapseli muovikotelon sisälle. Kotelo aukeaa sopivalla hylsyllä ja suodatin nyppäisemällä. Uusi menee vastaavasti paikalleen kevyesti painamalla, mutta kotelon kansi kierretään paikalleen räikän sijaan käsin jottei se kiristy liikaa. Tällä kertaa suodattimen kotelo ei kuitenkaan meinaa kiriä pohjaan saakka käsivoimin, vaikka kierteet on puhdistettu ja tiivisterenkaaseen on hieraistu hieman öljyä. Tämä voi johtua esimerkiksi muovikotelon venyneistä kierteistä, joten joudumme rikkomaan perussääntöjä ja kiristämään kotelon räikällä, mutta noudatamme toki tässä erityistä varovaisuutta. … ja uudet sisään! Huoltokirjasta löytyy myös oikea öljymäärä, joka on tapauksessamme 4,3 litraa. Kun tarvittava määrä öljyä on kaadettu koneeseen auto käynnistetään ja seurataan parin minuutin ajan mahdollisia öljyvuotoja. Juurikin tämän takia pohjalevy on hyvä jättää paikalleen, ettei esimerkiksi väärille jengoille kiristetty öljyproppu jää tihmimään öljyä. Koekäytön jälkeen odotellaan hetki, että moottorissa pyörinyt öljy ehtii valua öljypohjaan ja tarkistetaan mittatikusta öljymäärä ja lisätään öljyä tarpeen mukaan. Nyt tarvetta ei ole, eli kiinnitämme pohjamuovin ja otamme auton alas nosturilta. Lopuksi merkitsemme huoltokirjaan tehdyn huollon ja nollaamme huoltovalon – jälkimmäinen toimenpide on mallikohtaista, joten joudumme sen tekemisessä turvautumaan ystävämme Googlen vinkkeihin. Valon nollaus onkin tällä kertaa simppeli toimenpide, trippimittarin nollauspainiketta pidetään pohjassa, laitetaan autoon virrat päälle, päästetään irti trippimittarin painikkeesta ja painetaan kellon minuuttipainiketta. Onko vaivan väärti? Golfin tapauksessa säästimme itse öljynvaihdon tekemällä edullisimpiinkin huoltotarjouksiin nähden yli viisikymmentä euroa. Aikaa toimenpiteeseen meni kiirehtimättä noin tunnin verran. Kannattiko huolto siis tehdä itse? Sen määritelkööt jokainen itse oman aikansa arvon mukaisesti. Golfiimme oli tehty jo aiemmin huoltoja omatoimisesti, joten liikkeen ulkopuolella huollattaminen ei vaikuta juurikaan auton jälleenmyyntihintaan. Hintavammissa ja uudemmissa autoissa kannattaa olla tarkempana sen kanssa miten auton huoltaa tai huollattaa, sillä autoa myydessä liikkeen huoltohistoria on ostajan silmissä poikkeuksetta se arvostetumpi vaihtoehto. Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Lauri Ahtiainen Käyttötesti käytetyllä Suomalaiset ajavat käytetyillä autoilla, joten niin tekee nyt Moottorikin. Miten autot ovat kehittyneet reilun kymmenen vuoden aikana? Onko keski-ikäinen suomalainen dieselauto automaattisesti suurikulutuksinen ja -päästöinen? Millaisia vikoja käytetyissä autoissa voi ilmetä ja ovatko ne vaikeita korjata itse? Mitkä ovat käytetyn valtit ja heikkoudet uuteen autoon verrattuna? Muun muassa näihin kysymyksiin toivomme saavamme vastauksia käyttötestin edetessä. Löydät kaikki sarjan jutut tästä linkistä. Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku