11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla Teksti Benjamin Helander Kuva Volkswagen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eurooppaan asti venytetty mallinimi Tayron korvaa Tiguan Allspacen Tiguanin uudessa sukupolvessa. Volkswagen laajentaa odotetusti Euroopassa katumaastureidensa eli T:llä alkavien malliensa tarjontaa tuomalla kokoluokassa Tiguanin ja Touaregin väliin uutuusmalli Tayronin. Näitä T:llä alkavia Volkkareita on tosiaan useita eri kokoisia ja -näköisiä, tosin Kiinassa vielä reilusti enemmän kuin täällä Euroopassa. Kiinan markkinoilla mallinimi Tayron on ollut olemassa jo aiemmin, mutta tässä Euroopan Tayronissa on kyse eurooppalaisesta tuotteesta, joka on teknisesti hyvin lähellä Tiguanin tuoretta kolmatta sukupolvea. Vaikka Volkswagen teki Tiguanin seitsenpaikkaisesta versiosta tällä tavalla oman mallinsa, on Tayron pääasiassa uuden sukupolven malliversio edellispolven Tiguan Allspacesta. Niin asia on ainakin yksinkertaisinta käsittää. Toki Tiguanissa ja Tayronissa on huomattavasti enemmän esimerkiksi ulkonäöllisiä eroavaisuuksia kuin edellisen polven Tiguanissa ja Tiguan Allspacessa. Tästä voit verrata Tiguania ja Tayronia itse: Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy23,1 senttimetriä lisääTayron on siis venytetty versio jo tutummaksi tulleesta ja myynnissä olevasta kolmannen sukupolven Tiguanista. Tayron on tehty venyttämällä Tiguania 23,1 senttimetrillä. Tiguaniin nähden venytetyt kohdat näyttävät löytyvän takaoven alueelta sekä taka-akselin takaa eli tyypillisistä paikoista. Kokonaispituutta löytyy 4,8 metriä. Venytyksellä Tayroniin on saatu huomattavasti lisää tilaa Tiguaniin verrattuna. Tayronissa on ensinnäkin 885 litran tavaratila, missä on 198 litraa ekstraa Tiguaniin nähden. Toisaalta lisäsenttimetrit mahdollistavat myös kolmannen penkkirivin, ja Tayronia tullaan myymään sekä viisi- että seitsenpaikkaisena. Huippulukemat koskevat tosin muita kuin lataushybridiversioita, joissa akku syö tavaratilasta 18 litran siivun, ja poistaa mahdollisuuden seitsenpaikkaisuuteen. Etupenkeistä eteenpäin Tiguan ja Tayron ovat sisätiloiltaan varsin samanlaisia. Kojelauta koostuu joko 12,9- tai 15-tuumaisesta keskinäytöstä sekä 10,25 tuuman digitaalimittaristosta. Joissain vastaavaa kojelautaa hyödyntävissä Kiinan-malleissa on nähty jopa etumatkustajan näyttö, mutta sitä me eurooppalaiset emme myöskään Tayroniin saa. Sen sijaan Tayron haluaa erottua muun muassa Tiguanista kojelaudan fiinillä valaistulla somiste-elementillä, jonka saa myös puisena. Kirjavasti voimalinjojaKuten Tiguaniin ja muuhun perheeseen, myös Tayroniin tulee saamaan runsaan kattauksen voimalinjoja. Tässä ensijulkistusvaiheessa tiedämme kevythybridibensiineistä, bensiineistä ilman starttigeneraattoria, lataushybridibensiineistä sekä dieseleistä. Kaikkia näitä yhdistää alustavasti DSG-kaksoiskytkinautomaatti standardina. Homma lähtee käyntiin 110 kilowatin eli 150 hevosvoiman 1,5-litraisella kevythybridibensiinillä. Myös kaksi väkevämpää bensiinimoottoria ilman starttigeneraattoria on tulossa saataville. Seuraavana vastaan tulee kaksi lataushybridiversiota eli Volkswagenin kielellä eHybridiä. Niistä ensimmäinen tuottaa 150 kilowattia eli 204 hevosvoimaa, kun taas tehokkaampi on 200 kilowatin eli 272 hevosvoiman arvoinen. 19,7 nettokilowattitunnin akusto mahdollistaa lataushybrideissä yli 100 kilometrin kantaman pelkällä sähköllä. Loisteliaaksi lopuksi tarjolle on tulossa kaksi dieselvaihtoehtoa, joista väkevämpi on aina nelivetoinen ja 142 kilowatin eli 193 hevosvoiman tehoinen. Tässä on yksi markkinoiden parhaista vaihtoehdoista asuntovaunun tai muun kookkaan perävaunun vetäjälle, sillä suurin sallittu jarrullinen vetomassa on tällä tehokkaimmalla dieselillä peräti 2 500 kiloa. Tayronille läheinen sukulaismalli Škoda Kodiaq kuuluu myös sen oleellisimpiin kilpailijoihin markkinoilla. Kodiaqilla on myös yhtä laaja voimalinjatarjonta. Seat Tarraco on ollut Tayronin edeltäjän, Tiguan Allspacen hyvin läheinen sisarmalli, mutta Seat on ilmoittanut luopuvansa tästä lippulaivamaasturistaan. Muita vastaavia seitsenpaikkaisia kilpailijamalleja Volkswagen Tayronin edustamassa luokassa ovat ainakin Hyundai Santa Fe, Kia Sorento, Peugeot 5008 sekä tuore Mazda CX-80. Lähde: Volkswagen Lue lisää Kaikki artikkelit 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 27.10.2024 Ajoneuvot International Scout on automaailman seuraava henkisen paluun tekijä – tällä kertaa tosin Volkswagenin siiven alla 1.10.2024 Ajoneuvot Volkswagen Poloa ei enää valmisteta Euroopassa – myös Suomen-hinnastosta B-segmentin kestosuosikki on poistunut 2.8.2024 Ajoneuvot Volkswagen Transporter ja Caravelle ovat nyt kokonaan uusi auto, ja Ford Transit/Tourneo Customin sisarmallina ensi kertaa koskaan lainatavaraa 14.3.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Volkswagen ID.7 Tourer GTX – sähköfarkun sporttiverkkarit 13.3.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Volkswagen ID.3 GTX haikailee GTI-Golfien suuntaan 5.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Passat – jopa 120 kilometriä latauksella tutulla tyylillä 25.2.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Volkswagen Passat vaihtaa farkkuihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle