23.5.2026

Tämä on Volkswagenin GTI-malliston kuopus – täyssähkö on uusi punamusta

Kuva Volkswagen

Volkswagen siirtyi GTI-mallistossaan myös täyssähköisyyteen. Juuri julkaistun ID.Polon rinnalle saadaan urheilullisempi versio, joka nykyaikaisuudestaan huolimatta pitäytyy myös vanhoissa perinteissä.

Moottori uutisoi toukokuun alussa Volkswagenin julkaisseen oman näkemyksensä B-segmentin sähköautosta ID.Polon myötä. Volkswagen ei kuitenkaan tehnyt ID.Polon julkaisusta suurta numeroa, vaan halusi siirtyä mahdollisimman vähin äänin sähköön.

Tästä uudesta julkaisusta ei voi sanoa täysin samaa. Volkswagenin julkaisemaan lehdistötiedotteeseen perehtyessäni, kun haen selaimen ”etsi sivulta”-toiminnolla ”GTI”, kirjainyhdistelmä esiintyy tiedotteessa 114 kertaa. Ettei nyt vaan jäisi kenellekään epäselväksi mistä on kyse.

No kysehän on uuden aikakauden GTI:stä. Tasan 50-vuotta ensimmäisen GTI-mallin ensiesittelyn jälkeen Volkswagen esittelee nyt tunnetulla GTI-tunnuksella ensimmäisen täyssähköisen mallinsa – alusta alkaen uudelleenkehitetyn ID.Polo GTI:n, jossa tehoa on 226 hevosvoimaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähäkkä hot hatch

ID.Polo GTI:n NMC-akun nettokapasiteetti on 52 kWh, jolla saavutetaan jopa 424 kilometrin WLTP-toimintamatka. Suoritus jää hieman vajaaksi suurimmalla akulla varustetun ID.Polo-mallin 453 kilometrin WLTP-toimintamatkasta, joka käy kyllä järkeen, kun tehoakin löytyy enemmän. Erityisen tasaisen latauskäyrän ansiosta akku voidaan kuitenkin ladata DC-pikalatausasemalla, jopa 105 kW:n teholla 10 prosentista 80 prosenttiin noin 24 minuutissa.  

Kyseessä on siis suorituskykyinen, erittäin ketterä ja kompakti urheiluauto, joka saavuttaa sadan kilometrin tuntivauhdin 6,8 sekunnissa. Täyttä ”hot hatch” laatua mutta samalla erinomaisesti arkiajoon soveltuva. Huippunopeus on rajoitettu 175 kilometriin tunnissa ja tämä pyöriä vetävä voima välittyy jopa 290 newtonmetrin väännöllä etupyörille aivan kuten vuoden 1976 mallissa. Kaikkea tätä tehoa ja vääntöä hallitsee vakiona olevat elektronisesti ohjattu etutasauspyörästön lukko sekä adaptiiviset sähköisesti säädettävät iskunvaimentimet, eli DCC-järjestelmä.

Uusi ID.Polo GTI jatkaa vuoden 1976 Golf GTI:n perintöä myös visuaalisessa mielessä. Auton keulalta löytyy vaakasuora punainen korostusraita – GTI-mallien tavaramerkki jo ensimmäisestä mallista lähtien. Korostusraitaan on tietenkin integroitu uusi kolmiulotteinen GTI-logo ja keulan alaosasta löytyy myös GTI-hunajakennokuvioinen ikoninen ilmanottoaukko.

Sisustus puhuu puolestaan

Teema jatkuu tietenkin myös sisätiloissa. Siellä hallitsevat mustan ja punaisen sävyt ja punainen korostusraita kulkee kojelaudankin poikki. Mallille ominaisessa ohjauspyörässä on moottoriurheilustakin tuttu punainen keskikohdan merkkiviiva ja punaisia kontrastitikkauksia, jotka jatkuvat oviin, sekä etu- ja takaistuimiin asti. Etuistuinten verhoilussa on myös nykyaikainen tulkinta tutusta ja klassisesta tartaanikuviosta.

Ohjauspyörästä löytyy myös valaistu GTI-logo, joka toimii painikkeena uudelle GTI-ajoprofiilille. Yhdellä painalluksella kaikki järjestelmät siirtyvät dynaamiseen tilaan, ohjaamo saa punaisen väri- ja grafiikkateeman sekä auto alkaa soittamaan polttomoottorin ääntä muistuttavaa äänimaailmaa. Teho ja maksimaalinen vääntö ovat tällöin käytettävissä jatkuvasti, mikä takaa erityisen dynaamisen ajotuntuman ja aidon GTI-elämyksen, täyssähköisyydestään huolimatta.

Uuden ID.Polo GTI:n myynti alkaa Suomessa lokakuun puolivälissä. Hinnasta ei ole varmuutta, mutta huhujen mukaan se jää juuri alle 40 000 euron.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat