13.3.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Volkswagen ID.3 GTX haikailee GTI-Golfien suuntaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagenilla on laitettu mietintämyssy päähän ja pohdittu, mitä GTX oikeastaan tarkoittaa. Sporttivivahteisten sähkömallien uuteen tulemiseen lähtee myös ID.3 GTX kahden version voimin. Volkswagen esitteli sähköautojen pikkusporttiset GTX:t jo tovi sitten ID.4:n ja ID.5:n kohdalla, mutta ilmeisesti tehdas ei ollut täysin varma itsekään, miten takavuosien “GTI-taika” taipuisi sähköön. Nyt GTX:n osalta aloitetaan osin puhtaalta pöydältä. Volkswagen ID.3 GTX saapuu heti kahtena tehoversiona.Takavetoinen Volkswagen ID.3 GTX perustuu VW:n mallistosta tuttuun APP550-sähkömoottoriin. Tarjolla on joko 210 kilowatin (286 hv) perus-GTX tai 240 kilowatin (326 hv) GTX Performance. Vääntöä on molemmissa 545 Nm, jota tehdas kuvailee paremmaksi väännöksi kuin sen turboahdetuissa V6 -moottoreissa.Suoritusarvoista mainittakoon 0–100 km/h 6,0 sekunnissa perus-GTX:lle ja 5,6 sekuntia GTX Performancelle. Huippunopeudet ovat puolestaan 180 km/h ja 200 km/h. ID.3 GTX:ien akku on 79 kilowattitunnin nettokokoinen (84 kWh brutto) ja sen huippulatausteho on 175 kW. 10–80 prosentin latausajan arvioidaan olevan 26 minuuttia. GTX-mallien arvioidaan yltävän noin 600 kilometrin toimintamatkaan WLTP-syklillä. Alustan osalta GTX:t ovat saaneet jäykemmät kallistuksenvakaajat ja ohjausta on hienosäädetty juuri näitä malleja ajatellen. GTX Performancessa on vakiovarusteena myös urheilullisesti säädetty versio säädettävästä DCC-alustajärjestelmästä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMustapunaisestiVolkswagen ID.3 GTX erottautuu ulkoisesti sisarmalleistaan mustilla yksityiskohdilla ja kolmioteeman käytöllä. Etupuskurissa on uudet ilmanottoaukot ja keulalla on uusi ledikolmioista koostuva nuolenpäämallinen päiväajovalo, joka toistuu jatkossa GTX-malleissa. Kiiltomustaa kyätetään keulan lisäksi kynnyslistoissa ja takapuskurin diffuusorissa. 20-tuumaisten vanteiden nimi on Skagen ja ne saa myös mustina. Uutena ulkovärinä on Kings red metallic, joka on tehtaan mukaan viittaus Golf GTI:n punaiseen väriin. Muut vaihtoehdot ovat harmaa, hopea, musta ja valkoinen. Matkustamossa jatketaan mustapunaisella teemalla esimerkiksi istuimien ompeleissa ja kirjailuissa. Urheiluistuimet ovat vakiovaruste ja varustelistalta löytyvät myös GTX-versiot ErgoActive-penkeistä. Kojelaudan kosketusnäyttö on 12,9 tuumaa ja vaihdevalitsin on siirretty ohjauspylvääseen. Uusi tietoviihdejärjestelmä tukee myös Ida-ääniavustinta ja se saa myöhemmin ChatGPT-tekoälypäivityksen. Samassa yhteydessä ID.3 GTX saa myös Wellness-hyvinvointisovelluksen ID.7:n tapaan ja Park Assist Plussaan on lisätty auton etäpysäköinti älypuhelimella. GTX vai GTI?Nähtäväksi jää, miten hyvin ID.3 GTX istuu Volkswagenin GTI-mallien henkiseksi seuraajaksi, mutta ainakin Wolfsburgissa on mietitty GTX:n roolia uudelleen lupaavalla tavalla. Volkswagen kertoo myös muista ID-perheen GTX-malleista lähestulkoon samaan hengenvetoon. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Sähköautot Työsuhdeautoilu sähköistyy vauhdilla – katso Ayvensin top 10 -lista 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Sähköautot Yhdellä latauksella Alppien yli – Lucid rikkoi sähköautojen ennätyksen 12.7.2025 Sähköautot BYD ja Veho aloittavat yhteistyökumppaneina 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen