2.2.2022

Koeajo: Volkswagen ID.4 GTX:n sporttipainos on hyvä, muttei kovin sportti

Volkswagen ID.4 GTX
Tavallinen

Nelivetoinen Volkswagen ID.4 GTX antaa tähän mennessä parhaan kuvan VW:n sähköautomallistosta, mutta kehityshanskoja ei kannata pudottaa aivan vielä. Hyvää: tilat, helppous, mukavuus. Huonoa: käyttöliittymä, GTX:n merkitys.

Volkswagen ID.4 on melkoisine leukaperineen muodostunut tutuhkoksi näyksi liikenteessä, sillä sähköcrossover oli Suomen myydyin sähköautomalli vuonna 2021. Malliston huipulla on nelivetoinen GTX, joka lupailee jonkinlaisia urheilullisia sävyjä sinänsä mainioon tila-autoon.

Volkswagen ID.4 GTX

Mallimerkintä tarkoittaa samalla suurinta 77 kW -akkua ja noin 470 kilometrin toimintamatkaa. GTX:n hintaero samalla akulla ja takamoottorilla varustettuun Pro Performanceen on noin 6 000 euroa.

Volkswagen ID.4 GTX

Kookas ID.4 on saanut ulkoisesti melko maltillisen GT-käsittelyn. Sisätiloissa merkittävin ero ovat kiinteillä pääntuilla varustetut urheiluhenkiset istuimet, jotka ovat ulkonäöstä huolimatta lähinnä mukavat.

Volkswagen ID.4 GTX

Sininen verhoilu kojelaudassa ja ovipaneeleissa muuttaa tunnelmaa yllättävän paljon, vaikka urheilullisen punainen koristetikkaus lupailee jälleen turhia.

Volkswagen ID.4 GTX

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sisältää ehtoja

ID.4 GTX perustuu VW:n takavetopohjaiseen MEB-perusrakenteeseen. Neliveto on toteutettu asentamalla etuakselille asynkroninen sähkömoottori. Moottorityyppi on valittu VW:n mukaan sen tuomien vähäisten häviöiden vuoksi silloin, kun etuakseli vain rullaa mukana.

Volkswagen ID.4 GTX

Lisävarmuuden ohella neliveto antaa GTX:lle 1 200 kg:n vetokyvyn. Suorituskyky onkin mielenkiintoisempi puoli, sillä täysi 220 kW:n (299 hv) teho luvataan vain silloin, kun ajoakun lämpötila on 23–50°C ja varaustila yli 88 % – eli harvoin. Ehtojen täyttyessäkin tehopiikin kesto on enintään 30 sekuntia, mikä ei ole arkiliikenteessä kovin merkittävää. Käytössä olevan tehon saa selville auton tietojärjestelmästä, eikä suorituskyvyssä ole missään tilanteessa moittimista.

Volkswagen ID.4 GTX

Varustepaketeista ID.4 GTX:n kannalta mielenkiintoisin on Sport Plus. Progressiivinen ohjaus ei tee crossoverista yhtään sen urheilullisempaa ajettavaa, sillä matala painopiste ei kumoa korin korkeutta tai auton massaa. Säädettävä DCC-iskunvaimennus on kuitenkin erinomaisen mukava ja suositeltava varuste. Maavaraa on 163 mm.

Volkswagen ID.4 GTX

Hiotumpi kokonaisuus

MEB-pohjaiset automallit ovat kirineet suorituksensa tasoa, ja tämä pätee myös ID.4:ään. Koleassa nollakelissä GTX:n lataamiskäytös muistuttaa sisarmalleja, eli 125 kilowatin huipputehoa kohti hiivitään kohtuuhyvästä lähtötasosta. Parhaimmillaan lataus 5–80 % sujuu reilussa puolessa tunnissa. Vastaava sessio vie suko-latauslaitteella 33 tuntia. Kitkarenkailla samaisessa kelissä toimintamatka ja kulutus olivat linjassa auton WLTP-arvojen kanssa.

ID.4 GTX on hyvä ja vaivaton kokonaisuus, vaikka avaruuskapselitunnelma ja VW:n käyttöliittymä eivät pärjää Škoda Enyaqin ja Audi Q4:n käyttökokemuksille. Myös GTX-brändäys jää valjuksi valmistajan GTI:n ja GTE:n rinnalla.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Volkswagen ID.4 GTX Dual Motor AWD Business Max 77 kWh

Hinta alkaen

59 840 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

64 496 €

Moottori

Sähköauto, neliveto. Etuakseli: 80 kW (109 hv), taka-akseli: 150 kW (204 hv).

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 82,0 / 77,0 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16A), CCS 125 kW.

Toimintamatka

463 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

220 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

6,2 s

Huippunopeus

180 km/h

Mitat

pituus 4582 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1637 mm, akseliväli 2769 mm
Tavaratila: 543–1575 l
Omamassa: 2224 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1200 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km

Luetuimmat