7.7.2021 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Golf GTI:n pahin kilpailija tulee historiasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Volkswagen Golf GTI tarjoaa loistavaa arkikäytettävyyttä hauskassa ja tyylikkäässä paketissa. Sen pahin kilpailija lienee edeltäjämalli. Hyvää: onnistunut kompromissi. Huonoa: tietoviihdejärjestelmä. Kahdeksannen sukupolven Volkswagen Golf julkaistiin lokakuussa 2019 ja Moottori ehti koeajamaan sitä vielä saman vuoden puolella. Sen jälkeen joukkoon liittynyt kokonainen Volkswagen Golf GTI -perhe, johon voidaan laskea myös dieselmalli GTD sekä lataushybridi GTE. Näistä ylivoimaisesti nimekkäin ja perinteikkäin on luonnollisesti GTI, jonka tuorein painos tarjoaa jo lähes 250 hevosvoimaa. Lisää kaipaaville on tarjolla myös 300-hevosvoimainen GTI Clubsport, joka houkuttelee vain muutaman tuhannen euron päässä, sekä 320 hv:n R-versio. GTI tarjoilee vakiovarusteena muun muassa tasauspyörästön luistonrajoittimen, mukautuvan vakionopeudensäätimen, lämmitettävän ohjauspyörän, sisätilojen tunnelmavalaistuksen sekä runsaasti pieniä ulkonäkömuutoksia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Arkikäytettävyydestä ajonautintoa Perusteet ovat tallella. Kyseessä on suorituskykyinen etuvetoinen viistoperä, joka pyrkii tarjoamaan kattavan kompromissin kaikkiin mahdollisiin suuntiin. Uusi GTI onnistuukin tehtävässä varsin hyvin. Ajettavuudeltaan uutuus on jopa leikkisä ja kääntyy tarvittaessa jarrullakin avittamalla. Tasauspyörästön luistonrajoitin mahdollistaa riemastuttavan ripeän poistumisen kaarteesta, ja kaasulle voikin siirtyä hyvin aikaisessa vaiheessa. Myös ajettavuuden ja mukavuuden kompromissi on onnistunut, eikä rengasmelu karkaa kesäisillä rajoituksillakaan inhottavaksi. Kaksilitrainen turboahdettu bensiinimoottori on teknisesti erinomainen, mutta tunnepuolella lievästi mitäänsanomaton. Aitoa, hienolta kuulostavaa moottoriääntä tarjoillaan nykyään kovin harvassa laitteessa, eikä GTI:kään oikein yllä tähän. Kaksoiskytkinvaihteisto on onneksi tehtäviensä tasalla. Digipakkia Sisällä on otettu digipakkia. Sekä ohjauspyörän hipaisupainikkeiden että koko tietoviihdejärjestelmän käytettävyys on uhrattu digitalisaation alttarille – aivan kuten olemme muustakin Golfin mallistosta tottuneet näkemään. Tätä asiaa ei GTI:n sporttisen punaisena hohtava mittaristo peitä. Istuinten keskiosat näyttävät perinteiden velvoittamana tartaanikuviolta, mutta minkäänlaista tekstuuria niissä ei ole. Pinta on kuin keinokuituun maalattu. Istuin on ryhdikäs ja keskimääräisen kaverin kokoinen, mutta silti sivuttaistukeakin saa sopivasti. Muuten mallin mitat ovatkin sitten ennallaan, joten Golfin tilat ovat tallella. Näistä asioista ei tarvitse tinkiä tehoreservien takia. Vanhaa rakkautta Vielä ominaisuuksiakin tärkeämpää on auton perimä. Vain Volkswagen Golf GTI pystyy puhaltamaan sukupolvensa ensimmäisen mallin henkeä tähän päivään. Nostalgiaa löytyy istuinten lisäksi mustista muovisista yksityiskohdista ja keulan punaisesta raidasta aina mallimerkintää myöden. Alkuperäistä on vaikea olla rakastamatta. Jollekin tämä saattaa jo lähes yksinomaan riittää ostopäätökseksi, kun autokin omaa yhä pääosin samoja vahvuuksia. Toisaalta edeltäjä kykenee samaan ilman digiveroa. Golfin GTI pystyy tarjoamaan tähän luokkaan arvokkuutta, johon juuri mikään muu kuuma viistoperä ei kykene. Tätä ei tarvitse ajaa lippalakki päässä, mutta sellaisen omaava nuori voi ehkä auttaa tietoviihdejärjestelmän kanssa. Valitettavasti osaaminenkaan ei pelasta huonolta käytettävyydeltä. Teksti ja kuvat: Henri Posa Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI 180 kW DSG Hinta alkaen 40 462 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 665 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 180 kW (245 hv), 5000–6500 r/min Vääntö 370 Nm (1600–4300 r/min) Vääntö 370 Nm (1600–4300 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,3 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,4 (yhd.) CO2-päästöt 169 g/km Mitat pituus 4287 mm, leveys 1789 mm, korkeus 1478 mm, akseliväli 2627 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 730 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt