7.7.2021 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Golf GTI:n pahin kilpailija tulee historiasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Volkswagen Golf GTI tarjoaa loistavaa arkikäytettävyyttä hauskassa ja tyylikkäässä paketissa. Sen pahin kilpailija lienee edeltäjämalli. Hyvää: onnistunut kompromissi. Huonoa: tietoviihdejärjestelmä. Kahdeksannen sukupolven Volkswagen Golf julkaistiin lokakuussa 2019 ja Moottori ehti koeajamaan sitä vielä saman vuoden puolella. Sen jälkeen joukkoon liittynyt kokonainen Volkswagen Golf GTI -perhe, johon voidaan laskea myös dieselmalli GTD sekä lataushybridi GTE.Näistä ylivoimaisesti nimekkäin ja perinteikkäin on luonnollisesti GTI, jonka tuorein painos tarjoaa jo lähes 250 hevosvoimaa. Lisää kaipaaville on tarjolla myös 300-hevosvoimainen GTI Clubsport, joka houkuttelee vain muutaman tuhannen euron päässä, sekä 320 hv:n R-versio.GTI tarjoilee vakiovarusteena muun muassa tasauspyörästön luistonrajoittimen, mukautuvan vakionopeudensäätimen, lämmitettävän ohjauspyörän, sisätilojen tunnelmavalaistuksen sekä runsaasti pieniä ulkonäkömuutoksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyArkikäytettävyydestä ajonautintoaPerusteet ovat tallella. Kyseessä on suorituskykyinen etuvetoinen viistoperä, joka pyrkii tarjoamaan kattavan kompromissin kaikkiin mahdollisiin suuntiin. Uusi GTI onnistuukin tehtävässä varsin hyvin.Ajettavuudeltaan uutuus on jopa leikkisä ja kääntyy tarvittaessa jarrullakin avittamalla. Tasauspyörästön luistonrajoitin mahdollistaa riemastuttavan ripeän poistumisen kaarteesta, ja kaasulle voikin siirtyä hyvin aikaisessa vaiheessa. Myös ajettavuuden ja mukavuuden kompromissi on onnistunut, eikä rengasmelu karkaa kesäisillä rajoituksillakaan inhottavaksi.Kaksilitrainen turboahdettu bensiinimoottori on teknisesti erinomainen, mutta tunnepuolella lievästi mitäänsanomaton. Aitoa, hienolta kuulostavaa moottoriääntä tarjoillaan nykyään kovin harvassa laitteessa, eikä GTI:kään oikein yllä tähän. Kaksoiskytkinvaihteisto on onneksi tehtäviensä tasalla.DigipakkiaSisällä on otettu digipakkia. Sekä ohjauspyörän hipaisupainikkeiden että koko tietoviihdejärjestelmän käytettävyys on uhrattu digitalisaation alttarille – aivan kuten olemme muustakin Golfin mallistosta tottuneet näkemään. Tätä asiaa ei GTI:n sporttisen punaisena hohtava mittaristo peitä.Istuinten keskiosat näyttävät perinteiden velvoittamana tartaanikuviolta, mutta minkäänlaista tekstuuria niissä ei ole. Pinta on kuin keinokuituun maalattu. Istuin on ryhdikäs ja keskimääräisen kaverin kokoinen, mutta silti sivuttaistukeakin saa sopivasti.Muuten mallin mitat ovatkin sitten ennallaan, joten Golfin tilat ovat tallella. Näistä asioista ei tarvitse tinkiä tehoreservien takia.Vanhaa rakkauttaVielä ominaisuuksiakin tärkeämpää on auton perimä. Vain Volkswagen Golf GTI pystyy puhaltamaan sukupolvensa ensimmäisen mallin henkeä tähän päivään. Nostalgiaa löytyy istuinten lisäksi mustista muovisista yksityiskohdista ja keulan punaisesta raidasta aina mallimerkintää myöden.Alkuperäistä on vaikea olla rakastamatta. Jollekin tämä saattaa jo lähes yksinomaan riittää ostopäätökseksi, kun autokin omaa yhä pääosin samoja vahvuuksia. Toisaalta edeltäjä kykenee samaan ilman digiveroa.Golfin GTI pystyy tarjoamaan tähän luokkaan arvokkuutta, johon juuri mikään muu kuuma viistoperä ei kykene. Tätä ei tarvitse ajaa lippalakki päässä, mutta sellaisen omaava nuori voi ehkä auttaa tietoviihdejärjestelmän kanssa. Valitettavasti osaaminenkaan ei pelasta huonolta käytettävyydeltä.Teksti ja kuvat: Henri Posa Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI 180 kW DSG Hinta alkaen 40 462 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 665 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 180 kW (245 hv), 5000–6500 r/min Vääntö 370 Nm (1600–4300 r/min) Vääntö 370 Nm (1600–4300 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,3 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,4 (yhd.) CO2-päästöt 169 g/km Mitat pituus 4287 mm, leveys 1789 mm, korkeus 1478 mm, akseliväli 2627 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 730 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?