25.10.2019 Ajoneuvot Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää uudesta Volkswagen Golfista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Golfin 8. sukupolvi on huomattava loikka teknisempää kokemusta kohti. Uusi Volkswagen Golf on aina tapaus. Perheautoa on myyty vuodesta 1974 alkaen peräti 35 miljoonaa kappaletta. Nykyisin Golf tarjoaa myös perusrakenteen, jonka konsernin lähes kaikki poikittaismoottoriset mallit jakavat. Uuden Golfin teknologioiden päälle rakennetaan myös sisarmallit Audi A3, Seat Leon ja Škoda Octavia, ja tulevaisuudessa teknologia leviää kaikkiin MQB-perusrakenteen autoihin aina Tiguaniin ja Passatiin saakka. Uusi Golf paljastettiin Volkswagenin kotitehtaan Wolfsburgin alueella. Uusimman kahdeksannen sukupolven Golfin julkaisun jännitystä laski virallisten kuvien vuoto nettiin julkaisupäivänä. Lopputulos vastasi vuotaneita kuvia: uusi Golf säilyttää vahvan sukunäön, siirtäen tutun ilmeen jälleen uudelle vuosikymmenelle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uutta ilmettä Uuden keulan ja perän välistä löytää kylkilinjan, jonka pokkaus on nostettu ovenkahvojen korkeudelle. Jokainen peltipinta on uusi, mutta taustalta voi löytää paljon seitsemännen sukupolven Golfin mittasuhteita: peruskori on yhä sama, ja mitoissa nähdään vain millimetrien muutoksia. Tuulilasi on jopa sama osa. Kylkipokkaus kulkee nyt ovenkahvojen läpi C-pilariin asti. Golfia voi silti sanoa hyvällä omatunnolla uudeksi autoksi. Monet pinnan alle jäävät peltiosat on ehkä yhä prässätty samaan muotoon, mutta vuonna 2019 auto on paljon enemmän. Valmistaja puhuu digitaalisuudesta ja verkottuneisuudesta. Golfin sisustan kerrotaan olevan täysin digitaalinen. Täysin digitaaliseksi kutsuttu Sisätilat ovat täysin uudet: päähuomion saavat kaksi suurta näyttöä. Perusmitat ovat väistyvästä 7. sukupolvesta tutut. Digitaalimittaristo (10,25") on nyt vakiovaruste perusmallista alkaen, ja sitä voi laajentaa heijastusnäytöllä. Mittaristoa reunustaa samaan muovipaneeliin kätketty keskinäyttö, joka tarjoaa aivan uuden käyttöliittymän. Entistä tablettimaisempi järjestelmä on tuttu muun muassa ID.3-täyssähköautosta, ja se levinnee vähitellen kaikkiin Volkswagen-malleihin. Lyhyellä ensikokeilulla filosofia on ennestään tuttu, joten pulaan volkkarikuski ei joudu. Näytön alla olevat hipaisukytkimet hoitavat lämpötilan ja äänenvoimakkuuden säädön. Näytön alta löytää kenties enemmän kasi-Golfin keskustelua aiheuttavan puolen: lähes kaikki painikkeet ja nappulat on korvattu hipaisupinnoin. Näytön alta löytää rivin kiiltomustaa pintaa, joka säätää lämpötilaa ja äänenvoimakkuutta. Säätö onnistuu symbolien tökkimisen lisäksi sormea liu'uttamalla. Tämän rivin alta löytää vielä viiden painikkeen ryhmän, johon on koottu hätävilkkujen lisäksi ajotilat, ajoavustimet, pysäköintitoiminnot ja pikanäppäin ilmastointiasetuksiin. Hipaisulla hoituu jopa lisävarusteisen lasikaton sisäverhon avaus. Perinteisistä nappuloista luopumisen hyödyt ja haitat selvinnevät koeajon aikana. Selvää kuitenkin on, että kahdeksannen sukupolven Golf vaatii edeltäjiä enemmän perehtymistä. Digitaalimittaristo on nyt vakiona: se vaikuttaa huomattavasti aiempaa muokattavammalta. Laitettu nettiin Toisaalta nyt Golf osaa ladata kuljettajan mieliasetukset pilvestä, joten autonvaihto tai vuokraus ei aiheuta suurta päänvaivaa, uusi yksilö tuntuu heti kotoisalta. Golf myös keskustelee liikennetilanteista Car2X-järjestelmän kautta ja voi ennakoida esimerkiksi onnettomuudet. Päivityksetkin onnistuvat lennossa, joskin alkuun vain verkkotoimintoja etäpäivittämällä. Voipa Golfiin myös ostaa ominaisuuksia lennosta: Volkswagenin mukaan tällaisia toimintoja ovat aktiivinen vakionopeudensäädin, kaukovaloautomatiikka ja esimerkiksi navigaattori. Volkswagen oli tuonut paikalle myös historiaa: komea rivi Golfin kaikkia seitsemää aiempaa sukupolvea! Teknisiin hienouksiin kuuluu myös täyslediteknologia, yhtään hehkulamppua uudesta Golfista ei löydä. Avaimenkin voi korvata älypuhelimella – tosin vain, jos se on mallia Samsung. Uusien avustinjärjestelmien kerrotaan mahdollistavan puoliautonominen ajo 210 kilometriin tunnissa saakka – kuljettajan täytyy vielä pitää kädet ratissa, mutta muutoin Golf ajelee hyvissä olsouhteissa tietyin rajoituksin vähän kuin itsekseen. Paikalla oli myös muotoilijanero Giorgetto Giugiaro – mies ensimmäisen Volkswagen Golfin linjojen takana. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vain polttomoottoreita Teknisestä kehityksestä huolimatta yksi asia on selvä: Golfin keulalla on aina polttomoottori. Sähköauto e-Golf korvataan uudella ID.3-mallisarjalla. Polttomoottorivalikoima onkin ennätyslaaja: mallista riippuen tankata voi bensiiniä, dieseliä tai maakaasua, ja etenemistä voi tukea kevythybridi- tai ladattava hybriditekniikka. Yhtiö ei ole vielä paljastanut koko mallistoa perus-Golfista R:ään, mutta malliston on kerrottu ulottuvan 90 hevosvoimasta aina 300 hevosvoimaan saakka. Perusmoottori on tuttu kolmisylinterinen 1.0 TSI. Tarjolla on myös kevythybriditekniikkaa, joka on Volkswagenilla saanut hivenen huvittavan nimen eTSI. 48-voltin hihankäyttöinen sähkökone lataa litiumakkua ja tarjoaa kiihdytyksiin enimmillään 100 newtonmetriä lisävääntöä alhaisilla nopeuksilla. eTSI on tarjolla 110, 130 ja 150 hevosvoimaisena versiona. Uuden Golfin takatilat ovat pitkälle seitsemännestä sukupolvesta tutu: keskimittaiselle on mainiot oltavat. Dieselin saa alkuun 115 ja 150-hevosvoimaisina versioina 2.0 TDI:stä. Kumpikin on tarjolla manuaali- tai DSG-vaihteistolla, ja jälkimmäisen saa myös nelivetona. Ladattava hybridi on nyt tarjolla kahtena mallina: Golf eHybrid saa 204 hevosvoimaa, kun Golf eHybrid GTE kiristetään 245 hevosvoimaan. Autojen akkujen teoreettinen kapasiteetti on 13 kWh. Automaattivaihteisten Golfien keskikonsolia koristaa nyt pieni vaihteenvalitsinvipu, kiitos sähköiseksi vaihtuneen vaihteenkytkennän. Tarjolla on myös täysin uusi 6-vaihteinen manuaali. Uusien Volkswagen Golfien hinnat selviävät alkuvuodesta, ja autot saapuvat liikkeisiin keväällä. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta