25.10.2019 Ajoneuvot Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää uudesta Volkswagen Golfista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Golfin 8. sukupolvi on huomattava loikka teknisempää kokemusta kohti. Uusi Volkswagen Golf on aina tapaus. Perheautoa on myyty vuodesta 1974 alkaen peräti 35 miljoonaa kappaletta. Nykyisin Golf tarjoaa myös perusrakenteen, jonka konsernin lähes kaikki poikittaismoottoriset mallit jakavat. Uuden Golfin teknologioiden päälle rakennetaan myös sisarmallit Audi A3, Seat Leon ja Škoda Octavia, ja tulevaisuudessa teknologia leviää kaikkiin MQB-perusrakenteen autoihin aina Tiguaniin ja Passatiin saakka.Uusi Golf paljastettiin Volkswagenin kotitehtaan Wolfsburgin alueella.Uusimman kahdeksannen sukupolven Golfin julkaisun jännitystä laski virallisten kuvien vuoto nettiin julkaisupäivänä. Lopputulos vastasi vuotaneita kuvia: uusi Golf säilyttää vahvan sukunäön, siirtäen tutun ilmeen jälleen uudelle vuosikymmenelle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUutta ilmettäUuden keulan ja perän välistä löytää kylkilinjan, jonka pokkaus on nostettu ovenkahvojen korkeudelle. Jokainen peltipinta on uusi, mutta taustalta voi löytää paljon seitsemännen sukupolven Golfin mittasuhteita: peruskori on yhä sama, ja mitoissa nähdään vain millimetrien muutoksia. Tuulilasi on jopa sama osa.Kylkipokkaus kulkee nyt ovenkahvojen läpi C-pilariin asti.Golfia voi silti sanoa hyvällä omatunnolla uudeksi autoksi. Monet pinnan alle jäävät peltiosat on ehkä yhä prässätty samaan muotoon, mutta vuonna 2019 auto on paljon enemmän.Valmistaja puhuu digitaalisuudesta ja verkottuneisuudesta. Golfin sisustan kerrotaan olevan täysin digitaalinen.Täysin digitaaliseksi kutsuttuSisätilat ovat täysin uudet: päähuomion saavat kaksi suurta näyttöä. Perusmitat ovat väistyvästä 7. sukupolvesta tutut.Digitaalimittaristo (10,25") on nyt vakiovaruste perusmallista alkaen, ja sitä voi laajentaa heijastusnäytöllä. Mittaristoa reunustaa samaan muovipaneeliin kätketty keskinäyttö, joka tarjoaa aivan uuden käyttöliittymän. Entistä tablettimaisempi järjestelmä on tuttu muun muassa ID.3-täyssähköautosta, ja se levinnee vähitellen kaikkiin Volkswagen-malleihin. Lyhyellä ensikokeilulla filosofia on ennestään tuttu, joten pulaan volkkarikuski ei joudu.Näytön alla olevat hipaisukytkimet hoitavat lämpötilan ja äänenvoimakkuuden säädön.Näytön alta löytää kenties enemmän kasi-Golfin keskustelua aiheuttavan puolen: lähes kaikki painikkeet ja nappulat on korvattu hipaisupinnoin. Näytön alta löytää rivin kiiltomustaa pintaa, joka säätää lämpötilaa ja äänenvoimakkuutta. Säätö onnistuu symbolien tökkimisen lisäksi sormea liu'uttamalla. Tämän rivin alta löytää vielä viiden painikkeen ryhmän, johon on koottu hätävilkkujen lisäksi ajotilat, ajoavustimet, pysäköintitoiminnot ja pikanäppäin ilmastointiasetuksiin. Hipaisulla hoituu jopa lisävarusteisen lasikaton sisäverhon avaus. Perinteisistä nappuloista luopumisen hyödyt ja haitat selvinnevät koeajon aikana. Selvää kuitenkin on, että kahdeksannen sukupolven Golf vaatii edeltäjiä enemmän perehtymistä.Digitaalimittaristo on nyt vakiona: se vaikuttaa huomattavasti aiempaa muokattavammalta.Laitettu nettiinToisaalta nyt Golf osaa ladata kuljettajan mieliasetukset pilvestä, joten autonvaihto tai vuokraus ei aiheuta suurta päänvaivaa, uusi yksilö tuntuu heti kotoisalta. Golf myös keskustelee liikennetilanteista Car2X-järjestelmän kautta ja voi ennakoida esimerkiksi onnettomuudet. Päivityksetkin onnistuvat lennossa, joskin alkuun vain verkkotoimintoja etäpäivittämällä.Voipa Golfiin myös ostaa ominaisuuksia lennosta: Volkswagenin mukaan tällaisia toimintoja ovat aktiivinen vakionopeudensäädin, kaukovaloautomatiikka ja esimerkiksi navigaattori.Volkswagen oli tuonut paikalle myös historiaa: komea rivi Golfin kaikkia seitsemää aiempaa sukupolvea!Teknisiin hienouksiin kuuluu myös täyslediteknologia, yhtään hehkulamppua uudesta Golfista ei löydä. Avaimenkin voi korvata älypuhelimella – tosin vain, jos se on mallia Samsung.Uusien avustinjärjestelmien kerrotaan mahdollistavan puoliautonominen ajo 210 kilometriin tunnissa saakka – kuljettajan täytyy vielä pitää kädet ratissa, mutta muutoin Golf ajelee hyvissä olsouhteissa tietyin rajoituksin vähän kuin itsekseen.Paikalla oli myös muotoilijanero Giorgetto Giugiaro – mies ensimmäisen Volkswagen Golfin linjojen takana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVain polttomoottoreitaTeknisestä kehityksestä huolimatta yksi asia on selvä: Golfin keulalla on aina polttomoottori. Sähköauto e-Golf korvataan uudella ID.3-mallisarjalla.Polttomoottorivalikoima onkin ennätyslaaja: mallista riippuen tankata voi bensiiniä, dieseliä tai maakaasua, ja etenemistä voi tukea kevythybridi- tai ladattava hybriditekniikka. Yhtiö ei ole vielä paljastanut koko mallistoa perus-Golfista R:ään, mutta malliston on kerrottu ulottuvan 90 hevosvoimasta aina 300 hevosvoimaan saakka.Perusmoottori on tuttu kolmisylinterinen 1.0 TSI. Tarjolla on myös kevythybriditekniikkaa, joka on Volkswagenilla saanut hivenen huvittavan nimen eTSI. 48-voltin hihankäyttöinen sähkökone lataa litiumakkua ja tarjoaa kiihdytyksiin enimmillään 100 newtonmetriä lisävääntöä alhaisilla nopeuksilla. eTSI on tarjolla 110, 130 ja 150 hevosvoimaisena versiona.Uuden Golfin takatilat ovat pitkälle seitsemännestä sukupolvesta tutu: keskimittaiselle on mainiot oltavat.Dieselin saa alkuun 115 ja 150-hevosvoimaisina versioina 2.0 TDI:stä. Kumpikin on tarjolla manuaali- tai DSG-vaihteistolla, ja jälkimmäisen saa myös nelivetona.Ladattava hybridi on nyt tarjolla kahtena mallina: Golf eHybrid saa 204 hevosvoimaa, kun Golf eHybrid GTE kiristetään 245 hevosvoimaan. Autojen akkujen teoreettinen kapasiteetti on 13 kWh.Automaattivaihteisten Golfien keskikonsolia koristaa nyt pieni vaihteenvalitsinvipu, kiitos sähköiseksi vaihtuneen vaihteenkytkennän. Tarjolla on myös täysin uusi 6-vaihteinen manuaali.Uusien Volkswagen Golfien hinnat selviävät alkuvuodesta, ja autot saapuvat liikkeisiin keväällä.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa