25.10.2019 Ajoneuvot Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää uudesta Volkswagen Golfista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Golfin 8. sukupolvi on huomattava loikka teknisempää kokemusta kohti. Uusi Volkswagen Golf on aina tapaus. Perheautoa on myyty vuodesta 1974 alkaen peräti 35 miljoonaa kappaletta. Nykyisin Golf tarjoaa myös perusrakenteen, jonka konsernin lähes kaikki poikittaismoottoriset mallit jakavat. Uuden Golfin teknologioiden päälle rakennetaan myös sisarmallit Audi A3, Seat Leon ja Škoda Octavia, ja tulevaisuudessa teknologia leviää kaikkiin MQB-perusrakenteen autoihin aina Tiguaniin ja Passatiin saakka. Uusi Golf paljastettiin Volkswagenin kotitehtaan Wolfsburgin alueella. Uusimman kahdeksannen sukupolven Golfin julkaisun jännitystä laski virallisten kuvien vuoto nettiin julkaisupäivänä. Lopputulos vastasi vuotaneita kuvia: uusi Golf säilyttää vahvan sukunäön, siirtäen tutun ilmeen jälleen uudelle vuosikymmenelle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uutta ilmettä Uuden keulan ja perän välistä löytää kylkilinjan, jonka pokkaus on nostettu ovenkahvojen korkeudelle. Jokainen peltipinta on uusi, mutta taustalta voi löytää paljon seitsemännen sukupolven Golfin mittasuhteita: peruskori on yhä sama, ja mitoissa nähdään vain millimetrien muutoksia. Tuulilasi on jopa sama osa. Kylkipokkaus kulkee nyt ovenkahvojen läpi C-pilariin asti. Golfia voi silti sanoa hyvällä omatunnolla uudeksi autoksi. Monet pinnan alle jäävät peltiosat on ehkä yhä prässätty samaan muotoon, mutta vuonna 2019 auto on paljon enemmän. Valmistaja puhuu digitaalisuudesta ja verkottuneisuudesta. Golfin sisustan kerrotaan olevan täysin digitaalinen. Täysin digitaaliseksi kutsuttu Sisätilat ovat täysin uudet: päähuomion saavat kaksi suurta näyttöä. Perusmitat ovat väistyvästä 7. sukupolvesta tutut. Digitaalimittaristo (10,25") on nyt vakiovaruste perusmallista alkaen, ja sitä voi laajentaa heijastusnäytöllä. Mittaristoa reunustaa samaan muovipaneeliin kätketty keskinäyttö, joka tarjoaa aivan uuden käyttöliittymän. Entistä tablettimaisempi järjestelmä on tuttu muun muassa ID.3-täyssähköautosta, ja se levinnee vähitellen kaikkiin Volkswagen-malleihin. Lyhyellä ensikokeilulla filosofia on ennestään tuttu, joten pulaan volkkarikuski ei joudu. Näytön alla olevat hipaisukytkimet hoitavat lämpötilan ja äänenvoimakkuuden säädön. Näytön alta löytää kenties enemmän kasi-Golfin keskustelua aiheuttavan puolen: lähes kaikki painikkeet ja nappulat on korvattu hipaisupinnoin. Näytön alta löytää rivin kiiltomustaa pintaa, joka säätää lämpötilaa ja äänenvoimakkuutta. Säätö onnistuu symbolien tökkimisen lisäksi sormea liu'uttamalla. Tämän rivin alta löytää vielä viiden painikkeen ryhmän, johon on koottu hätävilkkujen lisäksi ajotilat, ajoavustimet, pysäköintitoiminnot ja pikanäppäin ilmastointiasetuksiin. Hipaisulla hoituu jopa lisävarusteisen lasikaton sisäverhon avaus. Perinteisistä nappuloista luopumisen hyödyt ja haitat selvinnevät koeajon aikana. Selvää kuitenkin on, että kahdeksannen sukupolven Golf vaatii edeltäjiä enemmän perehtymistä. Digitaalimittaristo on nyt vakiona: se vaikuttaa huomattavasti aiempaa muokattavammalta. Laitettu nettiin Toisaalta nyt Golf osaa ladata kuljettajan mieliasetukset pilvestä, joten autonvaihto tai vuokraus ei aiheuta suurta päänvaivaa, uusi yksilö tuntuu heti kotoisalta. Golf myös keskustelee liikennetilanteista Car2X-järjestelmän kautta ja voi ennakoida esimerkiksi onnettomuudet. Päivityksetkin onnistuvat lennossa, joskin alkuun vain verkkotoimintoja etäpäivittämällä. Voipa Golfiin myös ostaa ominaisuuksia lennosta: Volkswagenin mukaan tällaisia toimintoja ovat aktiivinen vakionopeudensäädin, kaukovaloautomatiikka ja esimerkiksi navigaattori. Volkswagen oli tuonut paikalle myös historiaa: komea rivi Golfin kaikkia seitsemää aiempaa sukupolvea! Teknisiin hienouksiin kuuluu myös täyslediteknologia, yhtään hehkulamppua uudesta Golfista ei löydä. Avaimenkin voi korvata älypuhelimella – tosin vain, jos se on mallia Samsung. Uusien avustinjärjestelmien kerrotaan mahdollistavan puoliautonominen ajo 210 kilometriin tunnissa saakka – kuljettajan täytyy vielä pitää kädet ratissa, mutta muutoin Golf ajelee hyvissä olsouhteissa tietyin rajoituksin vähän kuin itsekseen. Paikalla oli myös muotoilijanero Giorgetto Giugiaro – mies ensimmäisen Volkswagen Golfin linjojen takana. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vain polttomoottoreita Teknisestä kehityksestä huolimatta yksi asia on selvä: Golfin keulalla on aina polttomoottori. Sähköauto e-Golf korvataan uudella ID.3-mallisarjalla. Polttomoottorivalikoima onkin ennätyslaaja: mallista riippuen tankata voi bensiiniä, dieseliä tai maakaasua, ja etenemistä voi tukea kevythybridi- tai ladattava hybriditekniikka. Yhtiö ei ole vielä paljastanut koko mallistoa perus-Golfista R:ään, mutta malliston on kerrottu ulottuvan 90 hevosvoimasta aina 300 hevosvoimaan saakka. Perusmoottori on tuttu kolmisylinterinen 1.0 TSI. Tarjolla on myös kevythybriditekniikkaa, joka on Volkswagenilla saanut hivenen huvittavan nimen eTSI. 48-voltin hihankäyttöinen sähkökone lataa litiumakkua ja tarjoaa kiihdytyksiin enimmillään 100 newtonmetriä lisävääntöä alhaisilla nopeuksilla. eTSI on tarjolla 110, 130 ja 150 hevosvoimaisena versiona. Uuden Golfin takatilat ovat pitkälle seitsemännestä sukupolvesta tutu: keskimittaiselle on mainiot oltavat. Dieselin saa alkuun 115 ja 150-hevosvoimaisina versioina 2.0 TDI:stä. Kumpikin on tarjolla manuaali- tai DSG-vaihteistolla, ja jälkimmäisen saa myös nelivetona. Ladattava hybridi on nyt tarjolla kahtena mallina: Golf eHybrid saa 204 hevosvoimaa, kun Golf eHybrid GTE kiristetään 245 hevosvoimaan. Autojen akkujen teoreettinen kapasiteetti on 13 kWh. Automaattivaihteisten Golfien keskikonsolia koristaa nyt pieni vaihteenvalitsinvipu, kiitos sähköiseksi vaihtuneen vaihteenkytkennän. Tarjolla on myös täysin uusi 6-vaihteinen manuaali. Uusien Volkswagen Golfien hinnat selviävät alkuvuodesta, ja autot saapuvat liikkeisiin keväällä. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?