24.12.2021

Koeajo: Audi Q4 Sportback – salainen sähköauto

Audi Q4 Sportback

Audi Q4 Sportback ei juuri huutele sähköstään. Hyvää: tavallisuus, hyvä voimalinja, viimeistely. Huonoa: Sportbackin pienempi voimalinjavalikoima.

Audi ennätti sähköautokarkeloihin muutama vuosi sitten muhkealla E-tronilla, mutta nyt vuorossa on VW-ryhmän MEB-alustaan perustuva Q4. Malli tulee samalla tarjolle myös linjakkaammalla katolla, jota Q4 Sportback edustaa.

Audi Q4 Sportback

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ei turhaa kikkailua

Ulkopuolella Q4 Sportback antaa sähkön näkyä aerodynaamisessa keulamaskissa, ja sieltä täältä löytyy myös E-tron-merkintöjä. Q4 onkin yksityiskohtineen näyttävä ilmestys. Audin muiden Sportbackien tapaan takaistuimella on tilaa yllättävän hyvin kattolinjaan nähden.

Audi Q4 Sportback

Kuljettajan paikalla ­neloskvartaali on tavallinen Audi. Tietoviihdejärjestelmä on muiden sisarmallien kopio, joten pelkistetty jäsentely tarkoittaa toisaalta sitä, että kaikki löytyy jo tässä ohjelmistoversiossa. Myös mittaristonäkymä on tuttu sisarmalleista, vaikka ­tiettyjä sähköautoiluun liittyviä tietoja on nostettu esille.

Istuimet ovat hyvät ja hallintalaitteet tuttuja esimerkiksi A3:sta. Materiaaleissa ja viimeistelyssä ei ole suurta moitittavaa. Sonoksen lisävarusteinen äänentoisto soi tasapainoisen puhdikkaasti.

Audi Q4 Sportback

Huolettomasti pitkälle

Koeajetulle voimalinjaversiolle ilmoitetaan 487 kilometrin WLTP-toimintamatka, ja selvästi yli 400 km onkin saavutettavissa muutaman plusasteen kelissä. Auton arvio jäljellä olevasta toimintamatkasta on melko luotettava, vaikka aivan viimeiset kympit kannattaa jättää pelivaraksi.

Audi Q4 Sportback

Akun käyttökapasiteetti on 77 kWh ja suurin latausteho 125 kW. Q4 nostaa lataustehoa melko verkkaisesti latauksen alkuvaiheessa ja laskettelee tasaisesti alemmas varauksen kasvaessa. Käytännössä riittävän tehokkaalta laturilta pääsee matkaan alle tunnissa.

Audi Q4 Sportback

Nelivetoisen Q4:n huipputeho on 220 kW (300 hv), joskin vain 30 sekunnin ajan, lämpimällä akulla ja varauksen ollessa yli 88 prosenttia. Raja-arvojen ulkopuolellakaan auton suorituskyvyssä ei ole moittimista, eikä melko mukava katumaasturi kannusta erityisen urheilulliseen ajotapaan. Alusta on perusvireeltään napakka.

Q4 Sportback on MEB-pohjaisista sähköautoista tähän mennessä hiotuin, mutta hintaero sisarmalleihin korostuu Sportback-mallin kohdalla.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Audi Q4 Sportback E-tron 50 Quattro

Hinta alkaen

65 661 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

83 851 €

Moottori

Sähköauto neliveto. Etuakseli 80 kW (109 hv), taka-akseli 150 kW (204 hv).

Teho

220 kW (300 hv)

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 82,0 / 76,6 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16A, 1 x 32A), CCS 125 kW.

Toimintamatka

487 km

Kiihtyvyys 0–100 km/h

6,2 s

Huippunopeus

180 km/h

Mitat

pituus 4588 mm, leveys 1865 mm, korkeus 1614 mm, akseliväli 2764 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1200 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km

Luetuimmat