27.2.2021 Ajoneuvot Koeajo: Audi A3 Sportback 40 TFSI e on lataushybridien valioluokkaa, mutta tuottaa silti pienen pettymyksen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lisääntynyt massa latistaa Audi A3 Sportback 40 TFSI e -kokemusta. Hyvää: ajettavuus, mukavuus, viimeistely. Huonoa: perusvarustelu, ristiseläntuen puute, hybridin lisäpaino. Audi A3 on uudistumisessaan loppusuoralla, ja mallisto on muotoutumassa täyteen laajuuteensa. Korimalleja on kaksi, tämä viisiovinen Sportback ja neliovinen sedan. Käyttövoimana A3 voi hyödyntää yhtä lailla bensiiniä, dieseliä, kaasua kuin sähköäkin. Moottoreiden tehopaletti on laakeat 110–310 hevosvoimaa, jos S3-vauhtiversio lasketaan mukaan.Olemme ehtineet ylistää kompaktia ja näppärää perheautoa jo useaan kertaan ajettavuudestaan ja mukavuudestaan: vertailut pahimpia premium-luokan kilpailijoita, A-Mercedestä ja ykkös-BMW:tä vastaan ovat olleet Audille voitokkaita. Muuttuuko mielipide, kun joukkoon liittyy tuoreimpana lisäyksenä haluttu lataushybridiversio, jonka saa vain viisioviseen koriin?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHelppo hommaAudin insinöörien työtaakkaa väheksymättä A3 selvisi uudistumisestaan melko vähällä: perusrakenne säilytettiin ja vain kuoret uudistettiin. Lataushybridin lisääminen sujui vieläkin helpommin, sillä hybridijärjestelmä on jo lukuisista konsernin muista malleista tuttu. Peruskomponentit ovat samat kuin kuusi vuotta sitten esitellyssä edeltäjä A3 E-tronissa – nyt akun kapasiteettia ja sähköajon osuutta on hivutettu isommiksi. Suurin uudistus on mallinimen vaihdos TFSI e:ksi, sillä E-tron on nyttemmin varattu täyssähköautoille.Pito lipsuuLataushybriditekniikan lisäys vaikuttaa A3:een samoin kuin kilpailijoihinkin: päästöt vähenevät, mutta muut ominaisuudet kärsivät. Hybridissä kaasupolkimella ei ole suoraa yhteyttä moottorin kierroslukuun, joten liukkaalla vetopidon hallinta jää elektroniikan tehtäväksi. Hidastukset jarrutusenergiaa sähkömoottorilla talteen ottamalla vievät parhaan tunnon jarrupolkimelta.Asiaa ei auta sähkömoottorin ja akuston tuoma lähes 300 kg:n lisämassa, mikä tuntuu jokaiseen mutkaan taitettaessa ja vie myös kiihtyvyydestä parhaan terän. Normaalisti napakka jousitus tuntuu painon alla pehmeämmältä. Edullisempi 1,5-litrainen A3 onkin nautittavampi ajaa, vaikka siinä tehoa on 50 hevosvoimaa vähemmän.Totuuden nimessä täytyy kuitenkin sanoa, että talvikelillä hybridin haitat korostuvat liikaa, ja tuskin häiritsevät normaalia pitävällä säällä tapahtuvaa ajoa.Pakkanen pureeJoka tapauksessa lataushybridi on juuri nyt kaikkien ostajien harkintalistalla. Pistokemallien joukossa A3 on edelleen valioluokkaa. Päästöttömästi sähköllä pääsee optimiolosuhteissa kevyellä kaasujalalla liki 70 km, mutta pakkasella ja moottoritiellä lukema putoaa puoleen. Sekin riittää useimpien työmatkaan, ja akusto latautuu neljässä tunnissa. Audi ilmoittaa bensankulutuksen poikkeuksellisesti myös tyhjällä akulla: ilmoitettu 6 l/100 km on linjassa talvisen koeajotuloksen 7 l/100 km kanssa. Lukema on kuitenkin pieni pettymys, koska tavalliselle 1,5-litraiselle luvataan pari desiä pienempi kulutus, ja parhaimmat hybridit selviävät litran vähemmällä. Kehityspotentiaalia on siis vielä jäljellä.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Audi A3 Sportback Electrified Edition Business 40 TFSI e 150 kW S tronic Hinta alkaen 38 986 € Koeajetun auton hinta varusteineen 38 986 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 85 kW (110 hv). Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1550–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1550–3500 r/min) Akku Akuston energiasisältö käytössä oleva: 10,4 kWh. Lataus: Mode 3 2,9 kW. Toimintamatka 66 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 150 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 227 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,0 (yhd.) CO2-päästöt 24 g/km Mitat pituus 4343 mm, leveys 1816 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 2630 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1400 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen