18.8.2020

Koeajo: Audi A3 – edeltäjääkin parempi?

Audi A3 1.5 TFSI MHEV S Tronic

Väistyvä Audi A3 oli alusta loppuun luokkansa paras: pystyykö seuraaja kohottamaan rimaa? Hyvää: ajettavuus, mukavuus, taloudellisuus, hieno kokonaisuus. Huonoa: Muotoilu jakaa mielipiteet.

Automaailma oli erilainen, kun väistyvä Audi A3 -sukupolvi esiteltiin vuonna 2013. Edellisen vuosikymmenen päättänyt pankkikriisi oli jo takana, ja automaailmaa seuraavaksi runteleva dieselkatastrofi kypsyi vielä Volkswagen Groupin omana pienenä salaisuutena. Saksalaiskonserni oli kovaa vauhtia kasvamassa maailman suurimmaksi autonvalmistajaksi. Rahaa ja resursseja oli, ja se näkyi tuotekehityksessä. Vuonna 2013 esitelty uusi Audi A3 oli erittäin hieno auto, joka vielä malli-ikänsä viimeisillä vuosilla haastoi – ja usein päihittikin – uusimpia ja terävimpiä kilpailijoitaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uudet kuoret

Uuden Audi A3:n suurin haaste lieneekin edeltäjänsä päihittäminen. Tehtävään lähdetään konsernisisar Volkswagen Golfin, Seat Leonin ja Škoda Octavian tapaan perustamalla auto edellismallin peruskoriin, johon ladataan uudet kuoret ja uutta tekniikkaa. Sinänsä mielenkiintoisesti samankaltaiset uudistukset soivat Audi Q7:lle kasvojenkohotuksen, mutta A3:n kohdalla puhutaan täydestä sukupolvenvaihdoksesta.

Tutut tilat

Yhtenäisen peruskorin takia neljännen sukupolven Audi A3:n päämitat ovat muuttuneet vain senttejä: auto on edelleen kätevän kokoinen ulkoa, ja sisätilatkin sopivat neljälle keskimittaiselle mainiosti.

Audi A3 1.5 TFSI MHEV S Tronic

Sisätilojen perusergonomia on kunnossa: keskimittainen saa juuri niin erinomaisen ajoasennon kuin tässä autoluokassa kuuluukin. Koeajoautoon valitut urheilulliset etuistuimet ovat erinomainen ja kohtuuhintainen varuste. Säädettävän reisituen korkeuden ja pituuden päälle kaipaisi enää säädettävää ristiselän tukea, sen saa erillisenä lisävarusteena – kuten tietysti paljon muutakin.

Audi A3 1.5 TFSI MHEV S Tronic

Ulkokuoressa tapahtuu

Jos perusarvot ovat hiottua versiota edeltäjästä, on visuaalisuudessa tapahtunut suuri muutos. Ulkokuoressa tapahtuu nyt hurjan paljon. Kutsutaan sitä mielipideasiaksi, vaikka valtaosa koeajoautoa kommentoineista tuntuivatkin jakavan samat ajatukset.

Pullistukset tuntuvat myös rokottavan takanäkyvyyttä: takaviistoon sisältä näkee vähän huonosti ja takapyörät jäävät peileistä katsottuna pulleiden lokasuojien katveisiin. Peruutuskamera on lisävaruste.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pois pelkistyksestä

Edeltäjän sisätilat olivat lähes askeettisen pelkistettyjä, mutta korkeatasoisesti viimeisteltyjä. Nyt avarien linjojen ja sirojen pyöreiden ilmasuuttimien tilalla on voimakkaita teräviä kulmia ja suoria linjoja. Päämateriaalit ovat edelleen korkeatasoisia, mutta jokainen arvelkoot itse, kestävätkö uudet voimakkaat linjat aikaa yhtä tyylikkäästi, kuin edeltäjän minimalismi.

Audi A3 1.5 TFSI MHEV S Tronic

Motiivi muutoksiin löytyy käyttöjärjestelmästä: edeltäjän järjestelmä luotti kojelaudasta ylös liukuvaan näyttöön ja pyöritettävään rullaan, uutuudessa hallinta tapahtuu suurelta ja lähelle ohjauspyörää tuodulta kosketusnäytöltä. Näytön sijoituksen vuoksi pyöreät tuuletussuuttimet ovat vaihtuneet leveisiin ja mataliin kojelaudan päälle sijoitettuihin versioihin – allekirjoittaneelle sijainti ei aiheuttanut vetoa, toivottavasti ei muillekaan.

Audi A3 1.5 TFSI MHEV S Tronic

Itse käyttöjärjestelmä on Audin kosketuspohjaisen MMI Touchin yksinäyttöinen versio, mikä on uudesta A4-mallista tuttu. Se on ilmeeltään pelkistetty ja kosketuselementeiltään suuri, joten käytettävyys ajon aikana on varsin hyvä. Tässä uusi A3 ottaa kenties suurimman eron Golfiin: Audin konstailematon järjestelmä tuntuu ainakin omaan makuuni kypsemmältä ja mietitymmältä kuin Golfin, Octavian ja Leonin kikkailukeskus.

Audi A3 1.5 TFSI MHEV S Tronic
Audin näkemys kosketusnäytön toteuttamisesta on konsernisisariaan selkeämpi. Näytön alla on ilmastoinnin selkeät fyysiset painikkeet. Kiiltomusta pinta kerää pölyä ja sormenjälkiä – kuten niin monessa muussakin autossa.

Audin mittaristo on jo vakiona digitaalinen, mutta lisärahalla sen voi päivittää kahteen hienompaan ja muokattavampaan versioon.

Ainoa pieni ergonomiavaraus sisältyy uuteen äänenvoimakkuudensäätimeen: se löytyy tutulta paikalta vaihteensiirtimen oikealta puolelta, mutta nyt operaatio suotitetaan kosketuslevyllä sormea pyörittämällä. Elämys tuo nostalgisesti mieleen Apple iPodit: se toimii hyvin, muttei yhtä erinomaisesti kuin edeltäjän nuppi.

Audi A3 1.5 TFSI MHEV S Tronic
Keskikonsolissa on hipaisupinta, jossa sormea pyörittämällä säädetään äänenvoimakkuutta. Tällä pärjää, mutta pyöritettävä nuppi oli helpompi.

Pihi ja huomaamaton

Koeajoon valikoitui järkevä perusmalli: Audi A3 35 TFSI liikkuu tutun 150-hevosvoimaisen (110 kW) 1,5-litraisen nelisylinterisen bensiinimoottorin turvin. Autosta on tarjolla perinteinen kuusivaihteinen manuaali tai koeajossa ollut 7-portainen S tronic -kaksoiskytkinautomaatti. Jälkimmäisen kera moottori on varustettu kevythybridijärjestelmällä. Hihnavetoinen sähkökone auttaa 12 kilowatin (16hv) tehoisella generaattorilla jarrutuksissa auton sähköjärjestelmää, ja kiihdytysapua liikenee 9 kilowatin (12 hv) ja 50 newtonmetrin verran.

Audi A3 1.5 TFSI MHEV S Tronic
Perustason digitaalimittaristo on selkeä.

Lopputulos on huomaamattoman hienostunut: kierroslukumittari paljastaa polttomoottorin sammuvan vähänkin pidemmissä rullauksissa, ja käynnistyminen tapahtuu viiveettä. Kenties taustalla sähkömoottori silottelee kaksoiskytkinvaihteistosta viimeisetkin karkeudet pois – tosin osa kollegoista moitti ryntäävää liikkeellelähtöä.

A3 osoittautuu taloudelliseksi kumppaniksi kaikenlaisissa ajotilanteissa: Jyväskylästä Kotkaan suuntautuneella reitillä keskikulutus jäi alle viiteen litraan sadalla.

Kirjoitushetkellä Audi A3 -mallisto kattaa myös 1-litraisen 110-hevosvoimaisen bensiinimoottorin manuaalivaihteistolla tunnuksella 30 TFSI. Dieselpuolelta tarjotaan manuaalina 30 TDI:tä (85 kW, 116 hv) ja automaattivaihteistolla 35 TDI:tä (110 kW, 150 hv).

Huippumalliksi on jo paljastettu 310-hevosvoimianen Audi S3 quattro, ja muutenkin malliston on luvattu laajenevan tehovaihtoehdoilla ja ladattavilla muunnoksilla pian.

Erinomainen ja mukava

Audin ajettavuus on kaikin puolin erinomainen. Koeajoauton perusalusta ja vakiokokoiset 17-tuumaiset vanteet edustavat korkeatasoista saksalaismukavuutta: se on perusjämäkkä, mutta silottelee hienosti pahimmat töyssyt ja ryhdistäytyy kuljettajan innostuessa kokeilemaan mutkaominaisuuksia. Koeajettu 150-hevosvoimainen toimitetaan multilink-taka-akselilla, tulevat tehottomammat toimitetaan yksinkertaisemmalla yhdystukiakselilla. Ohjaus on kirkas ja luonnollinen. Sporttia haluava löytää toki ratkaisunsa lisävarustelistalta.

Audi A3 1.5 TFSI MHEV S Tronic

Aktiiviset turvavarusteet, kuten kaistavahti, toimivat miellyttävän huomaamattomasti taustalla. Sen sijaan vakionopeudensäätimessä on tapahtunut takapakkia: koeajoauton aktiivinen vakionopeudensäädin ei salli 1 km/h -portaita, vaan 70 km/h saakka säätö on 5 ja sen jälkeen 10 km/h portain. Tarkempi nopeusasetus vaatii kaasuttamisen tavoitenopeuteen ennen vakionopeudensäätimen aktivointia.

Kokonaisuutena uusi Audi A3 on erittäin onnistunut auto: se säilyttää edeltäjänsä vahvuudet ja kietoo ne entistä modernimpaan pakettiin. Jokainen päättäkööt itse, riittävätkö nämä vahvuudet myös autokuumeen herättämiseen.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Audi A3 Sportback Business Advanced 35 TFSI 110kW MHEV S tronic

Hinta alkaen

32 888 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

37 956 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 498 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto

Teho

110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min

Vääntö

250 Nm (1500–3500 r/min)

Vääntö

250 Nm (1500–3500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,4 s

Huippunopeus

224 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 5,9 (yhd.)

CO2-päästöt

134 g/km

Mitat

pituus 4343 mm, leveys 1816 mm, korkeus 1449 mm, akseliväli 2636 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1700 / 690 kg

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat