19.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: Audi A4 – uusi kuori, vanha mainio sisältö Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi A4:n kasvojenkohotus remontoi koko ulkokuoren. Hyvää: laaja mallisto, ajettavuus. Huonoa: dieselin viivyttely. Neljän vuoden ikään ehtinyt Audi A4 kokenut kattavan kasvojenkohotuksen. Hienosäätöä on tehty siellä täällä, mutta suurimmat muutokset koskevat ulkonäköä, moottoreita ja tietoviihdejärjestelmää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerusteellinen pintaremonttiUlkokuoressa Audi ei ole tyytynyt vain muokattuihin valoihin ja kromilistaan. Edeltäjästä on lopulta jäljellä lähinnä katto. Keulaa koristaa leveämpi ja matalampi maski, jonka päältä löytää vielä ilmanottoaukot ennen konepeltiä. Tuoreimmista Audeista tutut "quattro-pullistukset" koristavat nyt A4:nkin kylkiä, mikä on vaatinut uudet lokasuojat, ovet ja takakyljet.Suuret muutokset peltipintoihin ovat erittäin kalliita, mutta päivityksellä Audi kertoo tuoneensa A4:ään muista nykymalleista tutun ilmeen. Valmistaja kertoo sen olleen huomattavasti edullisempaa, kuin ennen aikainen täysin uuden korin suunnittelu – se kun vaatii huippukalliita törmäystestejä.Hybridi, mutta vain kevyestiMoottoripuolella merkittävä muutos on kevythybriditekniikan käyttöönotto, joskin kyse on Audin 12-voltin järjestelmästä, joka käytännössä tarkoittaa vain tavallista suorituskykyisempää laturia.Kevythybridijärjestelmää käytetään 136 ja 163-hevosvoimaisissa dieselmalleissa 30 TDI ja 35 TDI sekä kaikissa bensiiniversioissa: 35 TFSI (150 hv), 40 TFSI (190 hv) ja nelivetoinen 45 TFSI quattro (245 hv). Näiden lisäksi mallistosta löytyvät 40 TDI quattro (190 hv) ja 45 TDI quattro (231 hv).Kasvojenkohotuksen jälkeenkin A4:n nelivedoissa on eroja: dieselit on toteutettu perinteisellä luistonrajoittimella varustetulla keskitasauspyörästöllä, kun ainut bensiinineliveto 45 TFSI käyttää osa-aikaista quattro with ultra technology -versiota.Kosketa, älä pyöritäNopealla vilkaisulla sisätilojen muutoksia on vaikea havaita. Peruslinjat ovat yhä ennallaan – viimeistely on moitteetonta, materiaalit laadukkaita ja ergonomia kunnossa.Uudistus löytyy kojelaudan päälle asennetusta näytöstä: pyöritettävällä rullalla ohjattu MMI-järjestelmä on vaihtunut uuteen MMI Touch -järjestelmään, jota ohjataan kosketusnäytöltä. Rullan vapauttamaan tilaan on asennettu pieni kannellinen lokero, ja jo valmiiksi tablettimainen näyttö taas on venynyt entisestään.Käyttöliittymä luottaa muiden tuoreiden pienempien Audien tapaan yhteen näyttöön. Valikot on suunniteltu kosketusnäyttö mielessä, joten useimmat symbolit ovat selkeän isoja ja käyttö ajon aikanakin vaivatonta. Toisaalta A4:n ergonomiaa ei ole alkujaan suunniteltu kosketusnäyttöä varten, joten ajoasennosta riippuen näyttöön voinee joutua vähän kurottelemaan.Toinen näyttöpuolen uudistus koskee digitaalimittaristoa – sen saa nyt A4:ään myös ilman kallista navigaatiojärjestelmää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEdelleen erinomainenEnsikoeajoon valikoitui A4 Avant 40 TDI quattro. Kovin montaa kilometriä ei tarvitse ajaa todetakseen auton olevan edelleenkin ajankohtainen ja erinomainen. Ajettavuutta leimaa vaivattomuus, kiitos keveän ja tarkan ohjauksen, sekä kaikin puolin johdonmukaisten hallintalaitteiden toiminnan. Koeajoyksilön lisävarusteinen mukavuusalusta säätyvällä iskunvaimennuksella tarjoaa miellyttävän, mutta asiallisella tavalla jämäkän kyydin huonommallakin tiestöllä.Konepellin ja maskin välinen aukko on helpoin tapa tunnistaa uudistettu malli.…vaikka viivytteleeSuurin miinus, tai kenties lähes ainoa, kohdistuu koeajoautossa voimalinjaan. Tasanopeudella ja täyskiihdytyksissä se toimii hienosti, mutta kuormituksen muutokset aiheuttavat tarpeetonta viivyttelyä, joka tuntuu johtuvan vähän sekä moottorista että kaksoiskytkinvaihteistosta. A4 40 TDI:llä ei rohkene hyökätä liikenneympyrässä tai kolmion takaa sellaiseen rakoon, johon tehokkaalla automaattivaihteisella autolla pitäisi ilman muuta ehtiä liikennevirtaa haittaamatta. Voimalinja viivyttelee myös ohituksissa, mutta vauhtiin päästyään kiihtyvyys on asiallista.Audi A4 allroad quattro erottuu tavallisista malleista pyöränkaarien lisäksi keulalla, jossa ei ole ilmanottoaukkoa maskin ja konepellin välissä.Yhä ajankohtainenLyhyen kokeilun perusteella viivyttely on läsnä myös bensiinimallissa 45 TFSI, mutta huomattavasti vähäisempänä. Käsivaihteistoa Audi tulee tarjoamaan vain pienimmän 30 TDI:n yhteydessä.Kokonaisuutena Audi A4 on kuitenkin edelleen hyvin ajakohtainen auto, ja kattavan mallipäivitys pitänee sen houkuttelevana vaihtoehtona vielä aika monen vuoden ajan.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi A4 Avant S line 40 TDI quattro Hinta alkaen 49 562 € Moottori Dieselmoottori 1968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 140 kW (190 hv), 3800–4200 r/min Vääntö 400 Nm (1750 r/min) Vääntö 400 Nm (1750 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 3000 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,9 (yhd.) CO2-päästöt 155 g/km Mitat pituus 4762 mm, leveys 1847 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2820 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?