19.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: Audi A4 – uusi kuori, vanha mainio sisältö Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi A4:n kasvojenkohotus remontoi koko ulkokuoren. Hyvää: laaja mallisto, ajettavuus. Huonoa: dieselin viivyttely. Neljän vuoden ikään ehtinyt Audi A4 kokenut kattavan kasvojenkohotuksen. Hienosäätöä on tehty siellä täällä, mutta suurimmat muutokset koskevat ulkonäköä, moottoreita ja tietoviihdejärjestelmää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Perusteellinen pintaremontti Ulkokuoressa Audi ei ole tyytynyt vain muokattuihin valoihin ja kromilistaan. Edeltäjästä on lopulta jäljellä lähinnä katto. Keulaa koristaa leveämpi ja matalampi maski, jonka päältä löytää vielä ilmanottoaukot ennen konepeltiä. Tuoreimmista Audeista tutut "quattro-pullistukset" koristavat nyt A4:nkin kylkiä, mikä on vaatinut uudet lokasuojat, ovet ja takakyljet. Suuret muutokset peltipintoihin ovat erittäin kalliita, mutta päivityksellä Audi kertoo tuoneensa A4:ään muista nykymalleista tutun ilmeen. Valmistaja kertoo sen olleen huomattavasti edullisempaa, kuin ennen aikainen täysin uuden korin suunnittelu – se kun vaatii huippukalliita törmäystestejä. Hybridi, mutta vain kevyesti Moottoripuolella merkittävä muutos on kevythybriditekniikan käyttöönotto, joskin kyse on Audin 12-voltin järjestelmästä, joka käytännössä tarkoittaa vain tavallista suorituskykyisempää laturia. Kevythybridijärjestelmää käytetään 136 ja 163-hevosvoimaisissa dieselmalleissa 30 TDI ja 35 TDI sekä kaikissa bensiiniversioissa: 35 TFSI (150 hv), 40 TFSI (190 hv) ja nelivetoinen 45 TFSI quattro (245 hv). Näiden lisäksi mallistosta löytyvät 40 TDI quattro (190 hv) ja 45 TDI quattro (231 hv). Kasvojenkohotuksen jälkeenkin A4:n nelivedoissa on eroja: dieselit on toteutettu perinteisellä luistonrajoittimella varustetulla keskitasauspyörästöllä, kun ainut bensiinineliveto 45 TFSI käyttää osa-aikaista quattro with ultra technology -versiota. Kosketa, älä pyöritä Nopealla vilkaisulla sisätilojen muutoksia on vaikea havaita. Peruslinjat ovat yhä ennallaan – viimeistely on moitteetonta, materiaalit laadukkaita ja ergonomia kunnossa. Uudistus löytyy kojelaudan päälle asennetusta näytöstä: pyöritettävällä rullalla ohjattu MMI-järjestelmä on vaihtunut uuteen MMI Touch -järjestelmään, jota ohjataan kosketusnäytöltä. Rullan vapauttamaan tilaan on asennettu pieni kannellinen lokero, ja jo valmiiksi tablettimainen näyttö taas on venynyt entisestään. Käyttöliittymä luottaa muiden tuoreiden pienempien Audien tapaan yhteen näyttöön. Valikot on suunniteltu kosketusnäyttö mielessä, joten useimmat symbolit ovat selkeän isoja ja käyttö ajon aikanakin vaivatonta. Toisaalta A4:n ergonomiaa ei ole alkujaan suunniteltu kosketusnäyttöä varten, joten ajoasennosta riippuen näyttöön voinee joutua vähän kurottelemaan. Toinen näyttöpuolen uudistus koskee digitaalimittaristoa – sen saa nyt A4:ään myös ilman kallista navigaatiojärjestelmää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Edelleen erinomainen Ensikoeajoon valikoitui A4 Avant 40 TDI quattro. Kovin montaa kilometriä ei tarvitse ajaa todetakseen auton olevan edelleenkin ajankohtainen ja erinomainen. Ajettavuutta leimaa vaivattomuus, kiitos keveän ja tarkan ohjauksen, sekä kaikin puolin johdonmukaisten hallintalaitteiden toiminnan. Koeajoyksilön lisävarusteinen mukavuusalusta säätyvällä iskunvaimennuksella tarjoaa miellyttävän, mutta asiallisella tavalla jämäkän kyydin huonommallakin tiestöllä. Konepellin ja maskin välinen aukko on helpoin tapa tunnistaa uudistettu malli. …vaikka viivyttelee Suurin miinus, tai kenties lähes ainoa, kohdistuu koeajoautossa voimalinjaan. Tasanopeudella ja täyskiihdytyksissä se toimii hienosti, mutta kuormituksen muutokset aiheuttavat tarpeetonta viivyttelyä, joka tuntuu johtuvan vähän sekä moottorista että kaksoiskytkinvaihteistosta. A4 40 TDI:llä ei rohkene hyökätä liikenneympyrässä tai kolmion takaa sellaiseen rakoon, johon tehokkaalla automaattivaihteisella autolla pitäisi ilman muuta ehtiä liikennevirtaa haittaamatta. Voimalinja viivyttelee myös ohituksissa, mutta vauhtiin päästyään kiihtyvyys on asiallista. Audi A4 allroad quattro erottuu tavallisista malleista pyöränkaarien lisäksi keulalla, jossa ei ole ilmanottoaukkoa maskin ja konepellin välissä. Yhä ajankohtainen Lyhyen kokeilun perusteella viivyttely on läsnä myös bensiinimallissa 45 TFSI, mutta huomattavasti vähäisempänä. Käsivaihteistoa Audi tulee tarjoamaan vain pienimmän 30 TDI:n yhteydessä. Kokonaisuutena Audi A4 on kuitenkin edelleen hyvin ajakohtainen auto, ja kattavan mallipäivitys pitänee sen houkuttelevana vaihtoehtona vielä aika monen vuoden ajan. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi A4 Avant S line 40 TDI quattro Hinta alkaen 49 562 € Moottori Dieselmoottori 1968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 140 kW (190 hv), 3800–4200 r/min Vääntö 400 Nm (1750 r/min) Vääntö 400 Nm (1750 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 3000 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,9 (yhd.) CO2-päästöt 155 g/km Mitat pituus 4762 mm, leveys 1847 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2820 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 – Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi 10.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Bionicon Wyatt 2 – lupaa vauhtia ja menohaluja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 - muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille