22.9.2014 Ajoneuvot Koeajo: Audi A3 e-tron Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ladattava hybridi on Audille vakava asia. Hyvää: sulava hybridijärjestelmä, toimintamatka akulla. Huonoa: lisäpaino tuntuu ajettavuudessa, ohjaus. Le Mans -kilpa-autoista tuttu e-tron-nimi on siirtynyt katuautoihin. Audi A3 tuskin jakaa yhteisiä osia R18 e-tron quattron kanssa, mutta nimi kertoo saksalaismerkin ottavan hybridit nyt hyvin vakavasti.Ulkoa Audi A3 e-tron ei juuri eroa tavallisesta A3:sta. Hybridiauton latauspistokkeen kätkevä entistä tiheämpi etusäleikkö on suurin ero perusmalleihin. Pysäköidessä Audin olympialogon taakse kätkettyyn pistokkeeseen kiinnittyvä latausjohto kertoo autosta paljon: 8,8 kilowattitunnin akulla voi ajaa sähkön voimin noin viisikymmentä kilometriä.Kohtalaisen pitkästä toimintasäteestä on helppo nauttia, sillä sähkökäytölläkään Audi ei tunnu lainkaan ponnettomalta. Kiihdytys kuuteenkymmeneen kilometriin tunnissa sujuu viidessä sekunnissa. Sähköllä huippunopeus on 130 km/h. Vilkkaassa kaupunkiliikenteessä voimavarat riittävät ahtaampiinkin rakoihin pyrkiville.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLatausaika 2–4 tuntiaAlle viidenkymmenen kilometrin päivittäisellä ajorutiinilla e-tronilla voi liikkua täysin sähkön varassa, eikä akun lataaminen kolmivaihevirralla vie juuri kahta tuntia enempää. Tavallisella 230 V -sähköliittymällä latausaika on vajaat neljä tuntia. Lisämukavuutta tuo latauksenaikainen sisätilan lämpötilan ohjaus älypuhelimella.Pelkän sähkön varassa ei tarvitse kulkea. Autoa voi ajaa myös tavallisena hybridinä, jossa sähkömoottori toimii yhteistyössä 1,4-litraisen 150 hevosvoimaisen bensiinimoottorin kanssa.Tuttua moottoria on muokattu muun muassa männänrenkaiden pinnoituksen osalta kestämään hybridikäyttöä, jossa kylmä polttomoottori toimii ajoittain hyvin lyhyitä jaksoja. Järjestelmän yhteisteho on arkiajoon mainiosti riittävät 204 hevosvoimaa.Arjen vaivattomuuttaHybridijärjestelmän voi halutessaan unohtaa taustalle. Normaaliajossa polttomoottorin ja kuusivaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston väliin asennetun sähkömoottorin olemassaolon huomaa vain vaivattoman nopeasta reagoinnista kaasupolkimeen. Jarrutuksissa sähkömoottori vaihtaa rooliaan generaattoriksi, joka pyrkii keräämään mahdollisimman paljon energiaa talteen.Kuten muissakin jarrutusenergiaa talteen keräävissä hybrideissä, löytyy jarrupolkimen takaa kaksi erillistä järjestelmää: generaattori ja perinteinen hydraulinen jarrujärjestelmä.ämän seurauksena joitakin vastaavia autoja vaivaa epäjohdonmukainen jarrutuntuma, joka tekee sulavasta ajosta vaikeasti opeteltavaa. Koeajon perusteella Audi on onnistunut e-tronin jarrujärjestelmässä mainiosti.Takapenkin alle asennettu akkupaketti ei syö liikaa tilaa, sillä etuvetoisen e-tronin sisätilat vastaavat normaalia nelivetoista A3 quattroa.Ajettavuudessa ei juhlitaAuto on tavallista painavampi. Kevytrakennetekniikan mainostamisesta huolimatta vaaka näyttää yli puoltatoista tuhatta kilogrammaa. Akku itsessään painaa 125 kiloa.Lähelle taka-akselia tuodun lisäpainon luulisi parantavan A3:n painojakaumaa. Sporttisemmassa ajossa e-tron kuitenkin käyttäytyy todella puskevasti, kenties matalan vierintävastuksen Pirelli Cintrurato P7 Blue -renkaidensa takia.Normaalissa ajossa e-tron toimii yllätyksettömästi. Suurin moite kohdistuu keinotekoisen tuntuiseen ohjaukseen, jonka kanssa kuljettajalla menee tovi luottamusta rakentaessa. Kenties hybriditekniikan lisämassalla on ollut tekemistä myös alustan hienosäädössä, sillä A3 e-tron välittää tienpinnan epätasaisuudet turhan tehokkaasti kuljettajalle asti.Ajamisen iloa Audi ei kykene tarjoamaan, mutta ekopuoli on kunnossa. Päivittäisrutiinit onnistunevat valtaosaltaan sähköenergialla. Pidemmillä matkoilla tai täyttä suorituskykyä kaivatessa polttomoottori on toimintavalmiina.Audin panostus e-troniin näkyy onneksi myös hinnoittelussa: ennakkohuhut kertovat A3 e-tronin hinnan asettuvan hyvin lähelle 40 000 euroa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi A3 e-tron Ajoneuvovero 90 €/ v Moottori Bensiinimoottori 1 395 cm³. Teho (150 hv) Vääntö 250 Nm Teho 75 kW Vääntö 250 Nm Akku Litium-ioniakut: 8,8 kWh. Hybridijärjestelmän yhteisteho 150 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 222 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 1,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 35 g/km Mitat pituus 4312 mm, leveys 1785 mm, korkeus 1424 mm, akseliväli 2630 mm Tavaratila: 280 l Omamassa: 1540 kg Muu tieto Sähkömoottori 75 kW (102 hv). Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen