22.9.2014 Ajoneuvot Koeajo: Audi A3 e-tron Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ladattava hybridi on Audille vakava asia. Hyvää: sulava hybridijärjestelmä, toimintamatka akulla. Huonoa: lisäpaino tuntuu ajettavuudessa, ohjaus. Le Mans -kilpa-autoista tuttu e-tron-nimi on siirtynyt katuautoihin. Audi A3 tuskin jakaa yhteisiä osia R18 e-tron quattron kanssa, mutta nimi kertoo saksalaismerkin ottavan hybridit nyt hyvin vakavasti. Ulkoa Audi A3 e-tron ei juuri eroa tavallisesta A3:sta. Hybridiauton latauspistokkeen kätkevä entistä tiheämpi etusäleikkö on suurin ero perusmalleihin. Pysäköidessä Audin olympialogon taakse kätkettyyn pistokkeeseen kiinnittyvä latausjohto kertoo autosta paljon: 8,8 kilowattitunnin akulla voi ajaa sähkön voimin noin viisikymmentä kilometriä. Kohtalaisen pitkästä toimintasäteestä on helppo nauttia, sillä sähkökäytölläkään Audi ei tunnu lainkaan ponnettomalta. Kiihdytys kuuteenkymmeneen kilometriin tunnissa sujuu viidessä sekunnissa. Sähköllä huippunopeus on 130 km/h. Vilkkaassa kaupunkiliikenteessä voimavarat riittävät ahtaampiinkin rakoihin pyrkiville. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Latausaika 2–4 tuntia Alle viidenkymmenen kilometrin päivittäisellä ajorutiinilla e-tronilla voi liikkua täysin sähkön varassa, eikä akun lataaminen kolmivaihevirralla vie juuri kahta tuntia enempää. Tavallisella 230 V -sähköliittymällä latausaika on vajaat neljä tuntia. Lisämukavuutta tuo latauksenaikainen sisätilan lämpötilan ohjaus älypuhelimella. Pelkän sähkön varassa ei tarvitse kulkea. Autoa voi ajaa myös tavallisena hybridinä, jossa sähkömoottori toimii yhteistyössä 1,4-litraisen 150 hevosvoimaisen bensiinimoottorin kanssa. Tuttua moottoria on muokattu muun muassa männänrenkaiden pinnoituksen osalta kestämään hybridikäyttöä, jossa kylmä polttomoottori toimii ajoittain hyvin lyhyitä jaksoja. Järjestelmän yhteisteho on arkiajoon mainiosti riittävät 204 hevosvoimaa. Arjen vaivattomuutta Hybridijärjestelmän voi halutessaan unohtaa taustalle. Normaaliajossa polttomoottorin ja kuusivaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston väliin asennetun sähkömoottorin olemassaolon huomaa vain vaivattoman nopeasta reagoinnista kaasupolkimeen. Jarrutuksissa sähkömoottori vaihtaa rooliaan generaattoriksi, joka pyrkii keräämään mahdollisimman paljon energiaa talteen. Kuten muissakin jarrutusenergiaa talteen keräävissä hybrideissä, löytyy jarrupolkimen takaa kaksi erillistä järjestelmää: generaattori ja perinteinen hydraulinen jarrujärjestelmä. ämän seurauksena joitakin vastaavia autoja vaivaa epäjohdonmukainen jarrutuntuma, joka tekee sulavasta ajosta vaikeasti opeteltavaa. Koeajon perusteella Audi on onnistunut e-tronin jarrujärjestelmässä mainiosti. Takapenkin alle asennettu akkupaketti ei syö liikaa tilaa, sillä etuvetoisen e-tronin sisätilat vastaavat normaalia nelivetoista A3 quattroa. Ajettavuudessa ei juhlita Auto on tavallista painavampi. Kevytrakennetekniikan mainostamisesta huolimatta vaaka näyttää yli puoltatoista tuhatta kilogrammaa. Akku itsessään painaa 125 kiloa. Lähelle taka-akselia tuodun lisäpainon luulisi parantavan A3:n painojakaumaa. Sporttisemmassa ajossa e-tron kuitenkin käyttäytyy todella puskevasti, kenties matalan vierintävastuksen Pirelli Cintrurato P7 Blue -renkaidensa takia. Normaalissa ajossa e-tron toimii yllätyksettömästi. Suurin moite kohdistuu keinotekoisen tuntuiseen ohjaukseen, jonka kanssa kuljettajalla menee tovi luottamusta rakentaessa. Kenties hybriditekniikan lisämassalla on ollut tekemistä myös alustan hienosäädössä, sillä A3 e-tron välittää tienpinnan epätasaisuudet turhan tehokkaasti kuljettajalle asti. Ajamisen iloa Audi ei kykene tarjoamaan, mutta ekopuoli on kunnossa. Päivittäisrutiinit onnistunevat valtaosaltaan sähköenergialla. Pidemmillä matkoilla tai täyttä suorituskykyä kaivatessa polttomoottori on toimintavalmiina. Audin panostus e-troniin näkyy onneksi myös hinnoittelussa: ennakkohuhut kertovat A3 e-tronin hinnan asettuvan hyvin lähelle 40 000 euroa. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi A3 e-tron Ajoneuvovero 90 €/ v Moottori Bensiinimoottori 1 395 cm³. Teho (150 hv) Vääntö 250 Nm Teho 75 kW Vääntö 250 Nm Akku Litium-ioniakut: 8,8 kWh. Hybridijärjestelmän yhteisteho 150 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 222 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 1,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 35 g/km Mitat pituus 4312 mm, leveys 1785 mm, korkeus 1424 mm, akseliväli 2630 mm Tavaratila: 280 l Omamassa: 1540 kg Muu tieto Sähkömoottori 75 kW (102 hv). Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt