Koeajo: Volkswagen Golf GTE – ulkoisesti urheilullinen
Ladattava hybridi Volkswagen Golf GTE edustaa sekä sähköistymistä että urheilullisuutta. Näistä jälkimmäinen jää lähinnä visuaaliseksi ominaisuudeksi. Hyvää: kokonaisvaltainen vaivattomuus. Huonoa: voimalinjan tylsä luonne, jarrutuntuma
Ladattavien hybridien tarjonta ja suosio ovat olleet tasaisessa kasvussa jo vuosien ajan. Terminä hybridi ohjaa ajatukset helposti polttoaineen säästön suuntaa, mutta sähköä käytetään yhtä lailla lisätehon tuottamiseen. Volkswagen Golf GTE edustaa osittain sähköllä kulkevaa urheilullista mallia.
GTE:n voimalinjan perusta on tuttu jo vuosien takaa ja samaa pakettia käytetään monissa Volkswagen-konsernin etuvetoisissa lataushybrideissä. Sähkömoottori löytyy siis 1,4-litraisen bensakoneen ja 6-portaisen kaksoiskytkinvaihteiston välistä. Sama paketti on tarjolla Golfin kuoriin myös kesympänä tehoversiona, jolloin malli tottelee nimeä eHybrid. GTE asettuu nimensä mukaisesti malliston urheilullisempaan päähän yhdessä bensaa polttavan GTI:n ja dieselistä voimansa saavan GTD:n kanssa.
Kuten lataushybridillä kuuluu Golf GTE:llä pystyy ajamaan arkiajot sähköllä. Tämä vaatii kuitenkin ahkeraa lataamista, sillä käytännön toimintamatka yhdellä latauksella on noin 50 kilometrin luokkaa. Parhaan hyödyn auton sähköisyydestä siis saa irti, kun lataamiseen on mahdollisuus kotona tai työpaikalla.
Pelkällä sähköllä pärjää kiitettävästi aina maantienopeuksiin saakka, mutta toki kiihdytykset ottavat aikansa. Mittariston näkymä tarjoaa selkeän tiedon polttomoottorin käynnistymispisteestä ja sähkömoodilla ajettaessa kaasupolkimesta löytyy selkeä pykälä ennen bensakoneen käynnistymistä.
GTE:n kokonaisteho on sama GTI:n kanssa ja vääntöä se tarjoaa jopa enemmän. Tämä ei kuitenkaan realisoidu ratin takana aivan toivotulla tavalla. Toki auto liikahtaa rivakkaan tahtiin, mutta kaikkien voimavarojen käyttäminen tuntuu väkinäiseltä, eikä moottorin äänimaailmakaan tarjoa kovin innostavia äänielämyksiä.
Ajettavuuden osalta GTE on takuuvarmaa Golfia. Alusta on mallinimen mukaisesti napakka, mutta ei kuitenkaan liiallisuuksiin viety. Auto reagoi kuljettajan käskyihin viiveettä ja sitä on helppo viedä tarkasti haluttua linjaa. Ainoastaan monen muun hybridiauton tapaan jarrupolkimen jousimainen vaste ja heikko tuntuma jäävät harmittamaan.
Golf GTE on hyvä ja tasapainoinen lataushybridi, mutta nimen ja ulkonäön herättämiä odotuksia urheilullisuudesta ei täysin lunasta. Suorituskyky on kyllä tarvittaessa rivakka, mutta perinteisten sporttien hauskuuteen tämä sähköistetty versio ei yllä.