17.9.2021 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Golf GTE – ulkoisesti urheilullinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ladattava hybridi Volkswagen Golf GTE edustaa sekä sähköistymistä että urheilullisuutta. Näistä jälkimmäinen jää lähinnä visuaaliseksi ominaisuudeksi. Hyvää: kokonaisvaltainen vaivattomuus. Huonoa: voimalinjan tylsä luonne, jarrutuntuma Ladattavien hybridien tarjonta ja suosio ovat olleet tasaisessa kasvussa jo vuosien ajan. Terminä hybridi ohjaa ajatukset helposti polttoaineen säästön suuntaa, mutta sähköä käytetään yhtä lailla lisätehon tuottamiseen. Volkswagen Golf GTE edustaa osittain sähköllä kulkevaa urheilullista mallia. GTE:n voimalinjan perusta on tuttu jo vuosien takaa ja samaa pakettia käytetään monissa Volkswagen-konsernin etuvetoisissa lataushybrideissä. Sähkömoottori löytyy siis 1,4-litraisen bensakoneen ja 6-portaisen kaksoiskytkinvaihteiston välistä. Sama paketti on tarjolla Golfin kuoriin myös kesympänä tehoversiona, jolloin malli tottelee nimeä eHybrid. GTE asettuu nimensä mukaisesti malliston urheilullisempaan päähän yhdessä bensaa polttavan GTI:n ja dieselistä voimansa saavan GTD:n kanssa. Kuten lataushybridillä kuuluu Golf GTE:llä pystyy ajamaan arkiajot sähköllä. Tämä vaatii kuitenkin ahkeraa lataamista, sillä käytännön toimintamatka yhdellä latauksella on noin 50 kilometrin luokkaa. Parhaan hyödyn auton sähköisyydestä siis saa irti, kun lataamiseen on mahdollisuus kotona tai työpaikalla. Pelkällä sähköllä pärjää kiitettävästi aina maantienopeuksiin saakka, mutta toki kiihdytykset ottavat aikansa. Mittariston näkymä tarjoaa selkeän tiedon polttomoottorin käynnistymispisteestä ja sähkömoodilla ajettaessa kaasupolkimesta löytyy selkeä pykälä ennen bensakoneen käynnistymistä. GTE:n kokonaisteho on sama GTI:n kanssa ja vääntöä se tarjoaa jopa enemmän. Tämä ei kuitenkaan realisoidu ratin takana aivan toivotulla tavalla. Toki auto liikahtaa rivakkaan tahtiin, mutta kaikkien voimavarojen käyttäminen tuntuu väkinäiseltä, eikä moottorin äänimaailmakaan tarjoa kovin innostavia äänielämyksiä. Ajettavuuden osalta GTE on takuuvarmaa Golfia. Alusta on mallinimen mukaisesti napakka, mutta ei kuitenkaan liiallisuuksiin viety. Auto reagoi kuljettajan käskyihin viiveettä ja sitä on helppo viedä tarkasti haluttua linjaa. Ainoastaan monen muun hybridiauton tapaan jarrupolkimen jousimainen vaste ja heikko tuntuma jäävät harmittamaan. Golf GTE on hyvä ja tasapainoinen lataushybridi, mutta nimen ja ulkonäön herättämiä odotuksia urheilullisuudesta ei täysin lunasta. Suorituskyky on kyllä tarvittaessa rivakka, mutta perinteisten sporttien hauskuuteen tämä sähköistetty versio ei yllä. Teksti ja kuvat: Mikko Autio Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Kolmen kirjaimen perinteet: uusi Volkswagen Golf GTI, GTD ja ladattava GTE Koeajo: Volkswagen Golf GTI:n pahin kilpailija tulee historiasta Koeajo: Volkswagen Golf e-Hybrid kannustaa kuskinsa ekoiluun Maistiainen: Kaikkien aikojen tehokkain ja nopein Golf Volkswagen Golf GTE Hinta alkaen 41 953 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 643 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 80 kW (110 hv), 330 Nm Teho 110 kW (150 hv), 5 000–6 000 r/min Vääntö 250 Nm (1 550–3 500 r/min) Vääntö 250 Nm (1550–3500 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen / käytössä oleva 13,0 kWh / 10,4 kWh. Lataus Type 2 3,7 kW (1 x 16 A). Toimintamatka 64 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 180 (245 hv) kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,1 (yhd.) CO2-päästöt 25 g/km Mitat pituus 4 287 mm, leveys 1 789 mm, korkeus 1 484 mm, akseliväli 2 630 mm Tavaratila: 380–1 237 l Omamassa: 1 624 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1 500 / 750 kg Euro NCAP 5 (2019) tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 - muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Mikä tämä kulmikas ilmestys on? 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe